וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה ליועמ"ש: השתתפות אמסלם ושאשא-ביטון ב"מאסטר שף" - בניגוד לחוק

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 12:30

עמותת הצלחה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיעצור השתתפות נבחרי ציבור בתוכנית - זאת על פי הכללים שהוא עצמו קבע. בלשכת היועץ מסרו כי הדברים בבדיקה. בסוף השבוע התראיין ח"כ אמסלם במאקו לקידום התוכנית

בימים האחרונים פורסם דבר השתתפותם של שאשא-ביטון ואמסלם בתכנית מאסטר שף VIP‚ המשודרת בערוץ 12. ההשתתפות צוינה בפרומואים וח"כ אמסלם אף התראיין בסוף השבוע לכתבת שער במאקו

עמותת הצלחה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לעצור השתתפות נבחרי ציבור בתוכנית ריאליטי, בטענה כי מנוגדת לחוק ולהנחיות היועמ"ש עצמו. הפניה נעשתה בעקבות השתפות ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (תקווה חדשה) בתוכנית "מאסטר שף" של קשת. בלשכת היועץ מסרו שהדברים בבדיקה.

בימים האחרונים פורסם דבר השתתפותם של שאשא-ביטון ואמסלם בתכנית מאסטר שף VIP‚ המשודרת בערוץ 12. ההשתתפות צוינה בפרומואים וח"כ אמסלם אף התראיין בסוף השבוע לכתבת שער במאקו.

במכתב, שנשלח ליועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק ומשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר עו"ד גיל לימון, נכתב מטעם הצלחה כי למרות שצילומי התכנית, המשודרת כעת, התקיימו ככל הנראה לפני שהשרה מונתה לתפקידה, היא היתה חברת כנסת וכן אמסלם. לדברי הצלחה, "שידור התכנית והשתתפותם של שרים וחברי כנסת בשידורי טלוויזיה מסחרית מעוררים קשיים לא מבוטלים ולמעשה, להבנתה של מרשתי אסורים מכח הדין והנחיות היועץ המשפטי לממשלה".

יפעת שאשא ביטון במאסטר שף. צילום מסך, צילום מסך
השרה שאשא-ביטון/צילום מסך, צילום מסך

"תוכנית המשלבת אלמנטים מסחריים"

בעמותת הצלחה מסבירים כי מתעוררת סתירה לכאורה בין השתתפות שרים וחברי כנסת בתכניות מציאות בטלוויזיה המסחרית שיש בהן גם היבטים מובהקים של קידום מסחרי למותגים מסחריים שונים, מלבד גוף השידור עצמו, לבין הוראות מחייבות והנחיות פרטניות שניתנו לא פעם על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה, הייעוץ המשפטי לכנסת וועדת האתיקה של הכנסת. "יודגש כבר כעת כי הנחיות היועמ"ש לממשלה שוללות מתן חסות כאמור, ככל שהחסות הינה לגוף מסחרי. ועוד יודגש כי לא מדובר בהשתתפות במסגרת עיסוקי השרה וחבר הכנסת, מכח תפקידם או בנושאים הנוגעים לתחומי אחריותם, אלא באופן אחר. לא מדובר גם בראיון עיתונאי".

בנוסף, נטען כי "מתעוררת גם סתירה לכאורה בין השתתפות זו לבין כללי האתיקה של הכנסת והמגבלות על עיסוקים נוספים של חברי כנסת. כאמור בהוראות חוק החסינות (סעיף 13א) חבר הכנסת לא יעסוק בכל עסק או בכל עיסוק נוסף, למעט עיסוק בהתנדבות וללא תמורה. גם בכל הנוגע לחריג ההתנדבות הציג המחוקק קווים מנחים ומגבלות ברורות. כך למשל כי חבר הכנסת לא יעסוק אף ללא תמורה ובהתנדבות בעיסוק הנוסף ככל שיש בעיסוק אחת מאלה: (1) פגיעה בכבוד הכנסת, במעמדו כחבר הכנסת או בחובותיו כחבר הכנסת; (2) חשש של ניצול לרעה או השגת כל יתרון או העדפה אישיים בשל היותו חבר הכנסת; (3) אפשרות של ניגוד עניינים בין העיסוק הנוסף לבין תפקידו כחבר הכנסת; (4) ייצוג משפטי של בעל דין בהליך משפטי שבו אחד מבעלי הדין הוא המדינה. בנוסף ובכל הנוגע להגדרת התמורה לצרכי סעיף זה נקבע כי הכוונה היא לתמורה כספית או תמורה חומרית אחרת; כאן עולה החשש כי עצם הכהונה עצמה עולה כדי הגדרת תמורה אחרת, בשים לב לאופי התכנית, ערוץ השידור (ערוץ הברודקאסט המוביל והנצפה בישראל) והעובדה שמדובר בתוכנית המשלבת אלמנטים מסחריים".

"נוכח האמור לעיל ובשים לב לעובדה ששידור התכנית אמור להתחיל כבר השבוע, הינכם מתבקשים להשיב בלא דיחוי האם נתבקשו אישורים כלשהם וניתנו הנחיות כלשהן מצד הייעוץ המשפטי לממשלה ו/או הייעוץ המשפטי לכנסת או מצד גורם או גוף מוסמך אחר בקשר עם ההשתתפות בתכנית ולהעביר לידי מרשתי את חוות הדעת ו/או האישורים ו/או הפניות שהוגשו בקשר לעניין זה", מסכמים בהצלחה. "בהינתן כי מרשתי סבורה שלא ניתן להכשיר את השתתפותם של השרה וחבר הכנסת בתכנית, גם אם בעת הצילומים לא היתה השרה עדיין בתפקידה (שהרי אז היתה חברת כנסת וחבר הכנסת כיהן אז כשר וחבר כנסת), נבקשכם להודיע אילו צעדים בכוונתכם לנקוט כדי למנוע את שידור התכנית בהשתתפות השרה וחבר הכנסת".

בתוך כך, דוברות שרת החינוך הוציאה הודעה במענה לפניות עיתונאים בנושא בה נכתב כי "הצילומים לפרק המיוחד בתכנית "מאסטר שף" בקשת, בו משתתפת ד"ר יפעת שאשא ביטון התקיימו בתקופת מערכת הבחירות האחרונה לפני כשנה וחודש ולא בעת שכיהנה בתפקיד יו"ר ועדת הקורונה או שרת החינוך - ובאישור היועצת המשפטית של ועדת האתיקה של הכנסת דאז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully