וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת פגסוס: החוקים נשברו, כולנו חשופים

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 21:09

מדובר ברעידת אדמה, הפעם לא כקלישאה. חשיפת כלכליסט אודות מעקב המשטרה גם אחרי עיתונאים דורשת שינוי חקיקה של ממש. לא בגלל שעיתונאים חשובים יותר מאנשי עסקים או פוליטיקאים, אלא משום שאלמלא עיתונאים, לא היה כלל מי שיחשוף את העבריינות המשטרתית. פרשנות

אחד ממשרדי NSO בהערבה 22 ביולי 2021. רויטרס
NSO/רויטרס

עיתונאים נוהגים לרוב להתרכז בעצמם. זהו דחף כמעט בלתי נשלט ופעמים רבות גם עבודה קלה יותר. אבל חשיפת כלכליסט אודות היקף מחלת פגסוס והדיווח על כך שהמשטרה שתלה את תוכנות הריגול ללא פתיחת חקירה וללא אישור חוקי לכך - גם בטלפונים הניידים של עיתונאים, היא לא פחות מקו פרשת מים ביחסי התקשורת והמדינה. מי שחושב שמדובר פה בהפרזה או קלישאה, הוא תמים או אופטימי, או עובד בדוברות המשטרה.

עיקר הפרשה נוגע לבכירים מהמגזר הציבורי והפרטי, אך בין "המודבקים" בתוכנה גם כוכבי פרשת 4000 מנכ"לי וואלה! לשעבר אילן ישועה ועורך האתר אז ומנכ"ל חדשות 13 כיום אבירם אלעד, סטלה הנדלר לשעבר מנכ"לית בזק, איריס אלוביץ' בת זוגו של בעל השליטה בבזק לשעבר, וכמובן יועציו של נתניהו יונתן אוריך וטופז לוק. לא עיתונאים, אבל בהחלט אנשים שמידע דיסקרטי של עיתונאים מגיע גם אליהם, אלא אם כחלק מבקשות תגובה ולא אם בשיחות פרטיות.

איילת שקד. ראובן קסטרו
רעידת אדמה. שקד/ראובן קסטרו

מילים לא מספיקות

יש להבין, לא מדובר בקונספירציה אלא במציאות של ממש, ולא בפעם הראשונה. קבוצת NSO הכחישה לא פעם את מעורבותה בשימושים הלא נאותים שנעשים בפגסוס שלה, אך רק לפני שלושה שבועות דווח כי באל סלבדור, תוכנת פגסוס נמצאה על 37 מכשירים השייכים ל-35 עיתונאים ופעילי זכויות אדם, מאז נובמבר האחרון. זוהי הפעם הראשונה שלמעשה התגלה שימוש לא הולם בתוכנה במדינה, ואחד המקרים הבודדים במדינות דרום אמריקה. אגב, כבר ב-2017 חוקרים מצאו כי ממשלת מקסיקו משתמשת בפגסוס.

שרת הפנים איילת שקד התייחסה לחשיפת כלכליסט ואמרה כי מדובר ברעידת אדמה של ממש. גם נשיא המדינה ופוליטיקאים רבים נקטו בלשון דומה. אבל מילים לא מספיקות במקרה הזה. בין אם תקום ועדת חקירה פרלמנטרית או ממלכתית לנושא, יש בראש ובראשונה לגבש נוהל או חוק ברור הקובע כי פריצה לעיתונאים צריכה להיות באישור מיוחד של בית משפט בדרגה גבוהה יותר מהשלום, אם בכלל. לא בגלל שעיתונאים חשובים יותר מאנשי עסקים או פוליטיקאים. הם לא. אלא משום שאלמלא עיתונאים, לא היה כלל מי שיחשוף את העבריינות המשטרתית לכאורה הזו.

הקראת כתב אישום אפי נוה ובת זוגו, נאשמים בגין יציאה וכניסה לישראל שלא כחוק, בית משפט השלום, ראשל"צ, 26 ביולי 2021. ניב אהרונסון
אפי נווה/ניב אהרונסון

להחליף דיסקט

התובנה המרכזית מהחשיפה היא שהפראדיגמות הישנות כבר לא בתוקף ושצריך להחליף דיסקט. כלומר: פעם היית יכול לצאת מנקודת הנחה שעיתונאי הוא חוף מבטחים, ואכן - עיתונאים עשו לא מעט כדי להגן על המקורות שלהם. מתוקף היכולות הטכנולוגיות והריקבון המעמיק של הדמוקרטיה כל החוקים נשברו - וכולנו חשופים.

החשיפה צריכה להטריד גם את כל מי ששתק בפרשת הפריצה לטלפון של אפי נוה. נכון, לעיתים התפוח הרקוב חשוב יותר מהעץ המורעל, אבל כל מי ששתק בחדירה הזו לפרטיות, איפשר בשתיקתו את הלגיטימציה שגורמים במשטרה נטלו לעצמם כדי לבצע אקט כל כך פולשני.

ובכל זאת, מתוך כל הצחנה העולה מההתנהלות המשטרתית בנושא, מעז ייצא גם מתוק. אחרי שדווקא בחדשות (התעמולה!) 12 נחשפו הליקויים בחקירת ניר חפץ, ובכלכליסט (של "ממלכת הרשע" של נוני מוזס!) נחשפה פרשת NSO, אולי יואילו סוף סוף חלקים בימין המכנים לחדול מהביטוי המטופש וחסר הבסיס "תקשורת השמאל". ספק אם זה יקרה.

  • עוד באותו נושא:
  • פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully