וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיקור הפיגוע הגיע לכנסת: "לא נהסס להפעיל רגולציה. בטחון המדינה קודם"

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 16:15

בדיון איים שר התקשורת הנדל על ערוצי הטלוויזיה כי אם לא יפעילו שיקול דעת, הממשלה תפעל לקביעת כללים. נציגי ארגון העיתונאים: "קל מאוד לתקוף את התקשורת, מה שקרה היה כאוס ניהולי". ובינתיים, בחדשות 13 ניצלו את הביקורת על המתחרים, ויצאו בקמפיין

"בחמישי התחוללה הפקרות. במציאות הנוכחית שהכל משודר בזמן אמת קשה מאוד לצנזור או לעורך לקדם החלטות, אחת ההחלטות שעלו אצלנו בדיונים - זה שידור בדיליי, שיהוי בין זמן הצילום והשידור"

סיקור הפיגוע ביום חמישי בתל אביב בעיקר על ידי חדשות 12, הגיע לכנסת, לדיון מיוחד בהשתתפות שר התקשורת יועז הנדל בוועדות הכלכלה ובטחון פנים.

"הפקת הלקחים מהפיגוע האחרון מחייבת שינוי רוחבי", אמר הנדל. "קיימנו דיון מקצועי נוסף במשרד יחד עם המשטרה וארגוני העיתונאים. יש כמה מסקנות עיקריות לביצוע - המרכזיות שבהן באחריות המשטרה ומערך ההסברה הלאומי - ניהול זירת פיגוע/ ירי. רוב הפיגועים מסתיימים בנטרול המחבל/ תפיסתו. באירועי ירי מתמשכים יש צורך לסגור שטח, רחובות בדיזנגוף כמו שסוגרים בעוטף עזה או באירוע בטחוני בירושלים. אם היו נסגרים רחובות היה יותר קל לשלוט על האירוע. נקודות ריכוז ומידע באחריות המשטרה ומערך ההסברה הלאומי".

באותה נשימה תקף הנדל את היעדר האחריות, לדבריו, של כלי התקשורת. "בחמישי התחוללה הפקרות. במציאות הנוכחית שהכל משודר בזמן אמת קשה מאוד לצנזור או לעורך לקדם החלטות, אחת ההחלטות שעלו אצלנו בדיונים - זה שידור בדיליי, שיהוי בין זמן הצילום והשידור. מסקנה נוספת, בפיגועים בשנות האלפיים הערוצים עשו רגולציה עצמית. ניסוח קוד אתי משותף בסיקור אירועים כאלו יכול להיות פתרון טוב. במידה ולא יעשו, לא נהסס להפעיל רגולציה. בטחון המדינה קודם לתחרות בין הערוצים".

סיקור חדשות 12 של פיגוע הירי בתל אביב. חדשות 12, צילום מסך
סיקור חדשות 12 של פיגוע הירי בתל אביב/צילום מסך, חדשות 12

"מתנגדים לחקיקה שתגביל את הסיקור"

ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים והעיתונאיות אמרה כי "אנחנו מתנגדים לחקיקה שתגביל את הסיקור התקשורתי, אך תומכים ברגולציה עצמית. בימים אלה אנו פועלים לניסוח קוד אתי שייתן מענה לסיקור אירועים ביטחוניים, במסגרת מועצת העיתונות החדשה שאנחנו מקימים. בין השאר נשקלת האפשרות לבחון שידור מושהה שייאפשר לעורכים לבדוק מה משודר ומה לא.

"תפקיד התקשורת אינו לשמור על ביטחון המדינה, זהו תפקידם של גורמי הביטחון. תפקידה של תקשורת אינו לשמור על המורל הלאומי, אלא לשרת את זכות הציבור לדעת ואת האינטרס הציבורי.

"קל מאוד לתקוף את התקשורת, כאשר מה שקרה באירוע היה כאוס ניהולי. התקשורת עשתה את תפקידה ושיקפה את הנעשה בשטח".

האלמנט של חדשות 13

בתוך כך, בחדשות 13 ניצלו את הביקורת הציבורית בעיקר כלפי חדשות 12 אשר הובילה את הסיקור באווירת "מצוד" אחר המפגע, ויצאו היום (שני) בקמפיין בעיתונות הכתובה, תחת הכותרת "מגיע לנו חדשות טובות יותר. באחריות". בחדשות 13 אף יצאו בתחילת השבוע בהצהרה רשמית כי יגבשו קוד חדש לשידורים באירועים בטחוניים חמורים".

"לצד היכולת והמאמצים שלנו להביא בזמן אמת את כל העדכונים והתמונות, אנו חייבים לעצור לרגע ולהבין את המצב המורכב שנוצר", כתבו בחברה. "לצד הרצון והחובה שלנו בחדשות 13 לתת תמונה מלאה של ההתרחשויות בעת שהן קורות, אי אפשר להתעלם מהסכנות שבהעברת מידע וחומרים מצולמים שאינם עוברים את מסננות הבקרה הקריטיות, כדי לא ליצור תבהלה מיותרת או פגיעה ברגשות, להימנע מדיס אינפורמציה שמשתוללת בעיתות כאלה - וכמובן להימנע מפגיעה בבטחון המדינה. אנו בחדשות 13 מקיימים תהליך חשיבה לגיבוש קוד חדש ומחמיר להעברת שידורים מהסוג הזה, זאת לצד המשך העבודה המקצועית שלנו והתגובה בזמן אמת לכל ההתרחשויות, בהן אנו מביאים בבמהירות ובאחריות את התמונה המלאה ביותר לצופינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully