וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-5,400 תלונות על סיקור הפיגוע בת"א התקבלו ברשות השנייה, שפתחה בהליך הפרה

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 13:26

מתגובת נציב פניות הציבור ברשות עולה כי הגופים המשדרים קיבלו גם בזמן אמת התרעות על מספר שיא של תלונות. הנהלת הרשות פתחה בהליך הפרה לכאורה בטענה לסיקור המנוגד להוראות הדין והכללים

בתלונות הרבות נטען כי במהלך הסיקור חשפו כתבי חברות החדשות מידע רגיש על כוחות הביטחון בשידור חי, חשפו את שיטות הפעולה שלהם, סיכנו את חייהם של השוטרים והלוחמים בשטח והפריעו לעבודתם

למעלה מ-5,400 תלונות צופים התקבלו ברשות השנייה כנגד סיקור הפיגוע בתל אביב ב-7 באפריל בערוצים קשת, רשת וערוץ 14 - כך עולה מתשובת הממונה על פניות הציבור ברשות דוד רגב לאחת מהן, אשר הגיעה לידי וואלה! ברנז'ה.

בתלונות הרבות נטען כי במהלך הסיקור חשפו כתבי חברות החדשות מידע רגיש על כוחות הביטחון בשידור חי, חשפו את שיטות הפעולה שלהם, סיכנו את חייהם של השוטרים והלוחמים בשטח והפריעו לעבודתם. עוד נטען כי הם סיכנו את חיי האזרחים שהיו במקום ואף את עצמם. בנוסף נטען כי הסיקור התקשורתי היה פוגעני כאשר הכתבים נצמדים לכוחות הביטחון שחיפשו את המחבל תוך שהם מסכנים את חייהם של הלוחמים. לטענת הצופים הסיקור התקשורתי היה חסר אחריות וגרם לחרדה, בהלה וזעם בקרב הצופים. עוד נטען כי חלק מהצופים, בני משפחותיהם של אנשי כוחות הביטחון שפעלו בשטח, נאלצו לצפות בקרוביהם שפעלו תוך סיכון חייהם וזאת שהם חשופים לעיני כל.

לצד התלונות בכתב התקבלו תלונות רבות בחשבונות הרשתות החברתיות של הנציבות. בעקבות התלונות פתחה הנציבות פניות הציבור בבירור מול הערוצים המשדרים. בתגובה כותב רגב כי "עוד במהלך השידור עצמו ובתיאום עם יו"ר מועצת הרשות השנייה, עדן בר טל, ומנכ"לית הרשות השנייה מישל קרמרמן, פניתי להנהלות חברות החדשות והתרעתי על התלונות הרבות שהתקבלו תוך כדי השידור. ביקשתי מהגורמים המשדרים לקחת זאת לתשומת ליבם ולהנחות את הכתבים בהתאם. במקביל ביקשתי את עמדת הגורמים המשדרים נוכח התלונות הרבות".

זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. ראובן קסטרו
זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022/ראובן קסטרו

"נפיק לקחים"

לפי רגב, בתגובת חדשות 12 שאף שודרה במהלך סוף השבוע, נמסר: "המטרה שלנו היא תמיד להביא את מה שקורה בשטח לציבור ואנחנו שומעים את התגובות, קשובים לביקורת ובודקים עצמנו כדי להיות טובים יותר. אנחנו ועיתונאים מכל העולם, יחד עם כוחות הביטחון, היינו באירוע שלא היכרנו קודם, כשבשטח יש ערפל קרב, כאוטי, בהלה ממש לעיתים, כשכל זה קורה במרכז תל אביב עם אלפי אנשים, וכשגם הכתבים שלנו מסכנים את החיים שלהם מחשש שבכל רגע תיפתח אש. חשוב לומר שהשידור היה מלווה, כרגיל, בצנזורה הצבאית שנמצאת בערב כזה במערכת, כל השידור. באף שלב לא שידרנו תמונות שנפסלו על ידי הצנזורה וכשנתבקשנו על ידי נציגי המשטרה להתרחק - כך עשינו. למרות זאת, אנחנו בחברת החדשות ניהלנו דיונים ארוכים שיימשכו בימים הקרובים על מנת להסיק מסקנות מהשידור. אנחנו לא מתכוונים לעשות לעצמנו חיים קלים. אנחנו יודעים שנעשו טעויות, אבל הן נובעות מדבר אחד, הרצון שלנו להביא לצופים את התמונה המלאה. נפיק לקחים כדי להיות טובים יותר".

בתגובת חדשות 13 ששודרה אף היא, נמסר: "סיקור פיגועים ואירועים ביטחוניים קשים אחרים הוא עניין שבשגרה עבור התקשורת הישראלית מזה עשרות שנים. זוהי המציאות הקשה שבה אנחנו בחדשות 13 פועלים כדי לשרת את הצופה באופן מהיר ומהימן. עם זאת, ריבוי ערוצי המידע והחומרים הזורמים מהשטח בכל אירוע ואירוע שינה לחלוטין את אופן ואופי הסיקור. לצד היכולת והמאמצים שלנו להביא בזמן אמת את כל העדכונים והתמונות, אנו חייבים לעצור לרגע ולהבין את המצב המורכב שנוצר. לצד הרצון והחובה שלנו בחדשות 13 לתת תמונה מלאה של ההתרחשויות בעת שהן קורות, אי אפשר להתעלם מהסכנות שבהעברת מידע וחומרים מצולמים שאינם עוברים את מסננות הבקרה הקריטיות, כדי לא ליצור תבהלה מיותרת או פגיעה ברגשות, להימנע מדיס אינפורמציה שמשתוללת בעתות כאלה, וכמובן, להימנע מפגיעה בביטחון המדינה. אנו בחדשות 13 מקיימים תהליך חשיבה לגיבוש קוד חדש ומחמיר להעברת שידורים מהסוג הזה, זאת לצד המשך העבודה המקצועית שלנו והתגובה בזמן אמת לכל ההתרחשויות, בהן אנו מביאים במהירות ובאחריות את התמונה המלאה ביותר לצופינו,.

מערוץ 14 נמסר בתגובה: "תפקידה של התקשורת לסקר גם אירועים מסוג זה. ניקח את תלונות הצופים לתשומת ליבנו ונפיק לקחים" בעקבות הסיקור התקשורתי קיימה מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו דיון חירום בסוף השבוע, לבקשת שר התקשורת. במהלך הישיבה הדגישו חברי המועצה כי: "הסיקור חצה קווים אדומים תוך חשש ממשי לשיבוש ולפגיעה בפעילות גורמי הביטחון, כולל חשיפות מידעים ותדרוכים מבצעיים בזמן אמת וזהויות של יחידות ולוחמים. מדובר בפעולות שעלולות לפגוע בפעולות גורמי הביטחון לנטרול הסכנה המיידית לחיי אדם ואף לסכנם בעתיד".

בעקבות התלונות, פתחה הנהלת הרשות השנייה בהליך הפרה לכאורה כנגד הגורמים המשדרים בטענה לסיקור המנוגד להוראות הדין וכללי הרשות השנייה. רגב לעומתה, המליץ על ניסוח קוד אתי חדש לסיקור אירועים בטחוניים. "סיקור הפיגוע בתל אביב הוא לטעמי בבחינת קו שבר שפגע באמון הציבור באמצעי התקשורת והוא מחייב חשיבה מחודשת על אופן סיקור אירועים מסוג זה. אני סבור כי יש לקבוע בהסכמה עם הגופים המשדרים קוד אתי חדש לסיקור אירועים ביטחוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully