וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק איסור פרסום סיגריות בעיתונות יוצא לדרך; אל תצפו לאייטמים שליליים על יוזמיו

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 18:32

בכנסת עדיין פוחדים מהפרינט: ועדת הכלכלה אישרה את הצעות החוק לאסור פרסום סיגריות בעיתונות הכתובה. אלא שבשל הלחץ שהפעילו מו"ל ידיעות ומו"ל הארץ - הנהנים העיקריים מתקציבי חברות הטבק - אושר מתווה מרוכך שיאפשר לפרסם עד 2029

ב-2018, עם חקיקת החוק לאיסור פרסום טבק, הוחרגה ממנו העיתונות המודפסת בעקבות דרישת שר הבריאות דאז ליצמן, שמקורב לעיתון "המודיע", בו פורסמו מודעות של חברות הטבק במאות אלפי שקלים

50 שנה לאחר ההצעה הראשונה שנידונה, ויותר מ-20 שנה לאחר שהונחה על שולחן הכנסת, ועדת הכלכלה אישרה אתמול (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעות החוק לאסור פרסום סיגריות בעיתונות הכתובה. למרות הביקורת וההערות הציניות שנשמעו לאחרונה על היעדר האפקטיביות ממילא של הפרסום בעיתונות המודפסת או בכלל על צריכת סיגריות - עבור הציבור, מדובר כמובן בהחלטה מבורכת, שגם אם תקטין במעט את היקף המעשנים בישראל, הרי שעשתה את שלה.

עבור העיתונים המודפסים, שגם ככה ספגו בעשור האחרון ירידה דרמטית בהיקף ובתקציבי הפרסום המועברים אליהם - קצת פחות.

ראשית, רקע קצר: הצעת החוק לאיסור פרסום מוצרי טבק הונחה לראשונה על שולחן הכנסת ע"י ח"כ לשעבר חייקה גרוסמן לפני מעל לחמישים שנה. ח"כ מוסי רז הגיש אותה לראשונה בכנסת ה-15, לפני 21 שנה. בשנת 2005, אשררה ישראל את חתימתה על אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק של ארגון הבריאות העולמי באו"ם. סעיף 13(2) לאמנה קובע כי: "כל צד, בהתאם לחוקה או לחוקי היסוד שלו, יתחייב להטיל חרם מקיף על פרסום, קידום וחסות מצד תעשיית הטבק, לרבות, בכפיפות לסביבה המשפטית ולאמצעים הטכניים הקיימים, חרם מקיף על תקשורת, קידום וחסות מכל סוג שמקורם בשטחו".

אלא שב-2018, עם חקיקת החוק לאיסור פרסום טבק, הוחרגה ממנו העיתונות המודפסת בעקבות דרישת שר הבריאות דאז ליצמן, שמקורב לעיתון "המודיע", בו פורסמו מודעות של חברות הטבק במאות אלפי שקלים.

עישון סיגריות. By vchal, ShutterStock
מתוה מרוכך. איסור מוחלט על פרסום סיגריות - רק ב-2029/ShutterStock, By vchal

היקף הפרסום: 3.6 מיליון שקל בשנה

לבקשת וואלה! ברנז'ה, יפעת מחקרי מדיה בדקה את היקף ההשקעה של חברות הטבק בפרסום בעיתונות המודפסת. מהנתונים עולה כי ב-2021 עמד סכום הפרסום הכולל על כ-3.6 מיליון שקלים, ואילו במחצית הראשונה של 2022 על כמיליון

ב-2021 אשרה ועדת השרים לחקיקה את הצעתו של ח"כ מוסי רז, אליה הוצמדה הצעת חוק זהה של ח"כ עופר כסיף (חד"ש), לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהחוק. בהקשר זה יש לציין כי בין מקדמי החוק בשנת 2019 הייתה גם העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, ועליו היה חתום גם יו"ר האופוזיציה אז יאיר לפיד, שאשתו פוטרה שבוע לאחר מכן מידיעות (לא הוכח הקשר הישיר). כשחברת סיעתו יעל גרמן לא נכנסה לכנסת ה-23 העבירה העמותה את החוק לכסיף ומאוחר יותר גם לרז.

לקראת הבאת החוק לדיון בוועדת הכלכלה ולאחר עבודת לובינג אינטנסיבית ולחץ מצד מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס ומו"ל הארץ עמוס שוקן (הנפגעים העיקריים מביטול ההחרגה) הגיעו רז וכסיף יחד עם קבוצות הארץ ו'ידיעות' למתווה הדרגתי מוסכם לסיום הפרסום בעיתונות. ע"פ המתווה, הפרסום יפחת באופן הדרגתי, עד שיופסק לחלוטין ב-2029. השבוע, כאמור, אישרה ועדת הכלכלה את הנוסח המתוקן של החוק, הכוללת את המתווה המוסכם לקראת סיומו הכולל של פרסום הטבק בעיתונות, לקראת הבאת הצעת החוק לאישור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

לבקשת וואלה! ברנז'ה, יפעת מחקרי מדיה בדקה את היקף ההשקעה של חברות הטבק בפרסום בעיתונות המודפסת. מהנתונים עולה כי ב-2021 עמד סכום הפרסום הכולל על כ-3.6 מיליון שקלים, ואילו במחצית הראשונה של 2022 על כמיליון שקלים.

מדובר לכאורה בסכום פעוט במושגי ענף שלם, אלא שלדברי מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה מני אברהמי, גם סכום זה יביא לפגיעה בשל הנסיבות. לדבריו, "אישור ועדת הכלכלה לאסור פרסום מוצרי טבק בעיתונות, תביא לפגיעה כלכלית שעל פניו נראית שולית ביחס להיקף הפרסום בעיתונות, יחד עם זאת צריך לזכור שהעיתונות המודפסת ספגה בשנים האחרונות, וביתר שאת בתקופת הקורנה צמצום רחב בהיקפי הפרסום שבא לידי ביטוי באובדן תקציבים בהיקף של עשרות אחוזים בשנה, ולכן גם פגיעה יחסית קטנה כמו זו של חברות הטבק הופכת למשמעותית".

הכנסות מפרסום סיגריות. ShutterStock
הכנסות מפרסום סיגריות/ShutterStock

בין המוזמנות: לוביסטית של פיליפ מוריס

עבור נציגי הציבור מתנגדי הפשרה, מדובר היה בהוכחה לקשר ההדוק בין ידיעות אחרונות לחברת הסיגריות, שידועה גם כמפרסמת גדולה בעיתון

לפי הנתונים, מעל למחצית מהתקציב השנתי שחברות הטבק מוציאות על פרסום בעיתונות המודפסת עובר לקבוצת ידיעות אחרונות. זו גם הסיבה שהעיתון השקיע לא מעט בקידום חברות הטבק על דפיו. כך לדוגמה, לפני כשלושה חודשים, יממה אחרי שהכנסת נכנעה ללחץ שהבילו בקבוצת ידיעות אחרונות והסכימה למתווה הפשרה ודחיית ביטול ההחרגה, הוזמנה להשתתף בפאנל יום האישה בוועידה של העיתון עו"ד קורל אבירם, עובדת של חברת הטבק פיליפ מוריס. עבור נציגי הציבור מתנגדי הפשרה בדיון, מדובר היה בהוכחה לקשר ההדוק בין ידיעות אחרונות לחברת הסיגריות, שידועה גם כמפרסמת גדולה בעיתון.

"הבאתי את החוק הזה להצבעה לפני 21 שנה ולא השגתי דבר - לעומת זאת, עכשיו אני יכול להשיג את המטרה תוך שבע שנים", אמר לאחר הדיון ח"כ רז. "בנסיבות הקיימות אני חושב שלא היו אפשרויות אחרות", הוסיף ח"כ כסיף. לפי דיווח של איתמר ב"ז באתר "שקוף", שניהם נמנעו מלציין אילו גורמים מנעו מהם לקדם את היוזמה בנוסח המקורי והמחמיר.

מח"כ מוסי רז נמסר בתגובה: "הסיגריה היא הרוצחת הגדולה בהיסטוריה. לאחר מאבק ארוך, 50 שנה אחרי שהצעת החוק הוגשה לראשונה, ו-21 שנה לאחר שאני הגשתי את הצעת החוק הזו, אנחנו עומדים בפני סוף עידן פרסום הסיגריות בעיתונות. אני גם מכיר בתפקידה החשוב של העיתונות, ולכן ראינו לנכון להגיע להסכמות שיאפשרו למוציאים לאור להערך לשינוי באופן הדרגתי וכן מתוך תפיסה שעירוב המוציאים לאור בגיבוש המתווה יקטין את הלחץ מצידם שעשוי היה לעכב עוד יותר את חקיקתו. לאחר יותר מ-21 שנה שאני מנסה להעביר את החוק, בשעה טוב הוא יכנס בקרוב לספר החוקים ויציל חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully