וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוך שנה: זינוק של פי 3 בסיקור משבר האקלים. איך זה קרה?

עודכן לאחרונה: 26.5.2022 / 14:18

וואלה! ברנז'ה עם ההסבר המלא: כך התברג משבר האקלים לראשונה, בשנת 2021, לרשימת 20 הנושאים המסוקרים ביותר בישראל

"סיקור ועידת גלזגו מסביר חלק מסוים מהזינוק – אבל גם בנטרול הכתבות שסיקרו את הוועידה – חל גידול משמעותי בעיסוק התקשורתי במשבר האקלים", כתבו ביפעת

שנה לפתיחת המיזם הראשון להכשרת עיתונאים על משבר האקלים "מושג ירוק", מחקר חדש של חברת יפעת מחקרי מדיה מצביע על שינוי ממשי בהיקף הסיקור: תוך שנה אחת בלבד נרשם זינוק במספר הכתבות בנושא - פי שלושה - בכל כלי התקשורת.

על פי המחקר שערכה גילי בורנשטיין, ראש תחום המחקר הציבורי של חברת יפעת עבור "מושג ירוק", נמצא כאמור זינוק משמעותי בסיקור: מספר הדיווחים טרם ההכשרה, בחציון השני של שנת 2020, היה 1,283 בלבד. בחציון השני של שנת 2021,לעומת זאת, הוא זינק ל־3,882 דיווחים. כבר בחציון הראשון של 2021, שבמהלכו התקיימה ההכשרה, עלה מספר האייטמים ל־1,727 - גידול של 34%.

וכך התברג משבר האקלים לראשונה, בשנת 2021, לרשימת 20 הנושאים המסוקרים ביותר בישראל, לעומת מקומו בעשירייה הרביעית בשנה שלפניה. המחקר שלל את האפשרות שהזינוק בסיקור הוא תוצאה רק של אותה ועידת אקלים, שכן 20% בלבד מהאייטמים בחציון השני עסקו בה. "סיקור ועידת גלזגו מסביר חלק מסוים מהזינוק - אבל גם בנטרול הכתבות שסיקרו את הוועידה - חל גידול משמעותי בעיסוק התקשורתי במשבר האקלים", כתבו ביפעת.

מפגינים נגד משבר האקלים, וושינגטון, ארצות הברית, 22 באפריל 2022. Evelyn Hockstein, רויטרס
מפגינים נגד משבר האקלים, וושינגטון, ארצות הברית, 22 באפריל 2022/רויטרס, Evelyn Hockstein

מחקר קודם של יפעת שנערך לבקשת "מושג ירוק" על נתוני שנת 2020 בדק לראשונה בישראל את שיעור הכתבות שעסקו במשבר האקלים בכלי התקשורת ובירר באילו מהן הוזכר לפחות פעם אחת צמד המילים "משבר האקלים" או "התחממות גלובלית".

במחקר נמצא שפחות מחצי אחוז מהאייטמים בכלי התקשורת המובילים הזכירו את המשבר (2,600 מתוך 650 אלף, נתון המהווה 0.04% בלבד). יפעת מצאה שגם כאשר סוקרו פגיעות סביבתיות נקודתיות, הן לא קושרו למשבר הגלובלי הרחב ושיותר אייטמים נכתבו או שודרו על הסדר החוב של יצחק תשובה, פרשת הרפז, ליגת האלופות ושחקן הכדורסל דני אבדיה ב־NBA. עוד נמצא כי למשבר האקלים ולמשבר הכלכלי של חברת אל־על באותה שנה ניתן אותו היקף סיקור.

20 הנושאים המסוקרים במדיה הארצית בשנת 2020. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
משבר האקלים בחוץ. הנושאים המסוקרים במדיה ב-2020/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
20 הנושאים המסוקרים במדיה הארצית בשנת 2020. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
20 הנושאים המסוקרים במדיה הארצית בשנת 2020/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
"מושג ירוק" היא יוזמה של עיתונאית "הארץ" לי ירון בשיתוף אוניברסיטת תל אביב ועיתונאים מכלל כלי התקשורת

"מושג ירוק" היא יוזמה של עיתונאית "הארץ" לי ירון בשיתוף אוניברסיטת תל אביב ועיתונאים מכלל כלי התקשורת. ההכשרה נפתחה בסוף אפריל 2021, ונרשמו אליה כ־450 כתבים, עורכות, צלמים ומפיקות מכל כלי התקשורת. מדובר בחלק גדול מהעיתונאים והעיתונאיות בישראל בעלי תעודה מטעם לשכת העיתונות הממשלתית בשנת 2020, שמספרם הכולל הוא 3,247.

לפי ירון, ההכשרה נועדה לעיתונאים מכל תחומי הסיקור, וביקשה להבהיר כי משבר האקלים הוא משבר אנושי הנוגע בכל תחומי הסיקור - דוגמת פוליטיקה, כלכלה, ביטחון, בריאות, רווחה, הגירה, יחסי חוץ או נדל"ן. בימים אלה ירון בשיתוף עם "חיים וסביבה" ו"ארגון העיתונאים" בונים אתר חדש במסגרתו יוכל כל עיתונאי מכל תחומי הסיקור ללמוד את העובדות הנוגעות למשבר האקלים בתחומו, לקבל רעיונות לשאלות בנושא לראיונות וליצור קשר עם המקורות המובילים בתחום. האתר צפוי לעלות לאוויר הקיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully