וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חדש: לא צופים בחדשות כי הן מדכאות

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 19:52

ב"דוח חדשות דיגיטליות ל-2022" של מכון רויטרס, 43% ציינו כי הסיבה העיקרית לאיבוד העניין בחדשות היא החזרתיות של האג'נדה החדשותית, למשל - סיקור פוליטי רב מדי. נסקרים רבים אמרו שלחדשות יש השפעה שלילית על מצב הרוח שלהם

מספר הולך וגדל של אנשים מפסיקים לצרוך חדשות משום שהן גורמות להם לדכאון, כך עולה ממחקר חדש של מכון רויטרס שמתפרסם היום (רביעי).

על פי "דוח חדשות דיגיטליות" של המכון, כמעט ארבעה מתוך עשרה אנשים (38%) ענו כי הם נמנעים בדרך כלל מצריכת חדשות - לעומת 29% ב-2017. 36% אמרו כי החדשות משפיעות על מצב הרוח שלהם. סוגיות כמו מגפת הקורונה תרמו לכך שיותר אנשים נמנעים מצריכת חדשות.

פחות ממחצית הנסקרים (47%) אמרו כי הם מתעניינים או מאוד מתעניינים בחדשות, לעומת 67% ב-2015. 43% אמרו כי סיבה עיקרית לאיבוד העניין בחדשות היא החזרתיות של האג'נדה החדשותית, למשל, יותר מדי סיקור פוליטי או סיקור של מגפת הקורונה.

רופא בבית חולים במחלקת קורונה. ShutterStock
גורמת לדיכאון. מגפת הקורונה/ShutterStock

גם אמון מילא תפקיד בירידה בצריכת החדשות. 29% ענו בסקר כי החדשות אינן אמינות או כוזבות. עם זאת, האמון בחדשות עדיין גבוה כיום מכפי שהיה לפני המגפה.

בממוצע, 42% אמרו כי הם בוטחים בחדשות רוב הזמן. 17% אמרו כי הם נמנעים מחדשות משום שזה מוביל לוויכוחים, או גורם להם להרגיש חסרי אונים (16%). 5% אמרו כי הם נמנעים כליל מצריכת חדשות.

כשמדובר בצריכת חדשות בקרב צעירים, הסקר מצא כי קהל צעיר פחות מחובר לערוצי חדשות ממותגים, וצורך חדשות באמצעות פלטפורמות כמו טיקטוק. 23% אמרו כי הם צורכים את החדשות באמצעות אתר או אפליקציה.

קבוצת הגילים 24-18 העדיפה לצרוך חדשות באמצעות רשתות חברתיות, מנועי חיפוש או אגרגטורים בסלולר. עוד מצא הסקר שצעירים רבים עוזבים את פייסבוק לטובת אינסטגרם או טיקטוק. "דוח חדשות דיגיטליות ל-2022" הוא ה-11 במספר, וכלל 93 אלף אנשים ב-46 מדינות משש יבשות.

ווטסאפ פייסבוק לוגו. AP, AP
צעירים צורכים חדשות ברשתות חברתיות/AP, AP

המסקנות העיקריות

  • האמון בחדשות נפל בכמעט מחצית מהמדינות הנסקרות, ועלה בשבע מדינות. פינלנד נותרה המדינה עם רמת האמון הגבוהה ביותר בחדשות (69%), בעוד בארצות הברית, האמון המשיך ליפול ונקבע על שפל של 26% שאמרו כי הם מאמינים בחדשות.
  • הצריכה של מדיה מסורתית, כמו טלוויזיה ועיתונים, ירדה עוד השנה בכל המדינות. העניין בחדשות נפל בחדות בכל המדינות, מ-63% ב-2017 ל—51% ב-2022.
  • מספר צרכני החדשות שאמרו כי הם נמנעים מחדשות לעתים או לעתים קרובות עלה בחדות גם כן. הימנעות סלקטיבית קפצה פי שניים בברזיל (54%) ובבריטניה (46%) בחמש השנים האחרונות. נסקרים רבים אמרו שלחדשות יש השפעה שלילית על מצב הרוח שלהם.
  • בקרב צעירים ופחות משכילים, ירדה צריכת החדשות בטענה כי קשה לעקוב או להבין אותן.
  • לאחר הפלישה לאוקראינה, צריכת החדשות באמצעות הטלוויזיה היא הגבוהה ביותר במדינות שקרובות גיאוגרפית לעימות, כמו גרמניה ופולין.
  • החששות הגלובליים לגבי מידע כוזב נותרו יציבים גם השנה - מ-72% בקניה ובניגריה ל-32% בלבד בגרמניה ו-31% באוסטריה.
  • טיקטוק היא הרשת הגדלה בקצב המהיר ביותר בסקר השנה, 40% בגילי 18-24 משתמשים בטיקטוק ו-15% מהם משתמשים בה לצריכת חדשות. השימוש גבוה יותר בחלקים של אמריקה הלטינית, אסיה ואפריקה מאשר בארצות הברית או צפון אירופה. גם אפליקציית טלגרם צמחה משמעותית בכמה מדינות, ומספקת תחלופה לווטסאפ.
  • הסלולר נהפך למכשיר שדרכו רוב האנשים צורכים את החדשות דבר ראשון בבוקר, לפני טלוויזיה ורדיו.
  • גידול חל גם בצריכת פודקסטים. ספוטיפיי מובילה על פני אפל וגוגל, ויוטיוב נהנית מהפופולאריות של פודקסטים משולבים או פודקסטים בווידאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully