וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הרשות השנייה אישרה את מיזם הטלוויזיה הרב-ערוצית של קשת FREETV

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 18:43

לאישור קדם מספר רב של דיונים ולחץ הן מצד קשת, שאף עתרה לבג"ץ בנושא, והן מצד שחקנים אחרים בשוק שעתידים להיפגע מהגברת התחרות, הגדולה בהן היא חברת HOT. האישור ניתן לשלוש שנים ותחת הגבלות, ומשמעותו: קשת 12 הופכת מיצרנית תוכן, גם למפיצה

מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו אישרה היום (רביעי) בתנאים ומגבלות את בקשתה של קשת לפתיחת מיזם פלטפורמת טלוויזיה רב-ערוצית חדש תחת המותג FREETV, שיפעל על גבי האינטרנט. בהודעת הרשות נכתב כי "צעד זה יביא להגברת התחרות בין חברות התוכן בישראל לטובת הציבור הישראלי, תוך שמירה וחיזוק היקפי ההפקות הישראליות המקומיות".

לאישור קדמו מספר רב של דיונים ולחץ רב הן מצד קשת, שאף עתרה לבג"ץ בנושא, והן מצד שחקנים אחרים בשוק שעתידים להיפגע מהגברת התחרות, הגדולה בהן היא חברת HOT. בנוסף, אישור המועצה לקשת ניתן בכפוף לכלל המצגים וההתחייבויות שניתנו למועצה, ואחרי שמועצת הכבלים והלווין המליצה בתחילת השבוע - אף היא תחת מגבלות - לאשר את המיזם. האישור בתנאים הינו לתקופה מוגבלת המקבילה לתקופת האישור של הרשות לתחרות או עד לחקיקה בעניין, לפי המוקדם.

בית קשת. אורטל דהן,
בית קשת/אורטל דהן

האישור נעשה כשברקע כניסתם והתבססותם של שירותי הזרמת וידאו של חברות ענק זרות (נטפליקס, דיסני, HBO ואחרות), ללא כל חובות רגולטורית וללא מחויבות לתרבות וליצירה הישראלית. מועצת הרשות השנייה קבעה כי יש מקום גם לספק ישראלי נוסף, המחויב ליצירה הישראלית, אשר יתרום גם ליצירה המקומית וגם להגברת התחרות בשוק שידורי התוכן הטלוויזיוני. הכנסת ספק טלוויזיה רב-ערוצית נוסף תגביר את התחרות על כיסו של הצרכן, תרחיב את היצע התכנים וצפויה להוזיל את מחירי החבילות לציבור.

כחלק בלתי נפרד מאישור המיזם וקידום התחרות, מועצת הרשות קבעה שורה של תנאים ומגבלות שיבטיחו שמירה על אינטרסים ציבוריים נוספים, ובהם מניעת זליגת תכנים חינמיים של ערוץ 12 לערוצי המיזם שבתשלום, למעט העברת שידורי ערוץ 12; שמירה על היצירה הישראלית באמצעות הכללת הכנסות קשת מהמיזם לצורך חישוב חובת הפקות המקור והסוגה העילית של ערוץ 12, וכן עיגון ההתחייבות של קשת והמיזם לגבי השקעה של המיזם ביצירה הישראלית בהיקף שחל על HOT ו-yes.

בנוסף, קשת מחויבת להעביר את ערוץ 12 בכל פלטפורמה רב-ערוצית שתבקש זאת, ובאותם התנאים כמו של המיזם. ובמקביל, המיזם יהיה חייב להעביר את יתר ערוצי הברודקאסט (9, 13, 14, 24 והלא טיוי) על אותו מסך ובאותו סדר כפי שאלה מוצגים בפלטפורמות אחרות, מבלי לתת העדפה לערוץ 12 באופן הצגתו.

אבי וייס. איל בו יעיש,
הפרדה מהמיזם. מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס/איל בו יעיש

החשש: דומיננטיות יתר של חדשות 12

הגבלות נוספות עליהן עמדו ברשות השנייה קשורות להפרדה בין חברת החדשות של קשת לבין המיזם - נושא שעלה בין היתר בחוות הדעת שהגישה HOT בנושא, שהתמקדה בכוח שיש לחדשות 12 בשוק ולחשש כי קשת תפעיל באמצעותה לחץ על פוליטיקאים. בהחלטת הרשות נכתב כי קיים איסור על שימוש של המיזם בתשומות (לרבות מועסקי חברת החדשות) ותוצרי חברת החדשות; כמו כן איסור על מינוי של בעל תפקיד במיזם (לרבות נושא משרה) ככל שזה ממלא תפקיד (לרבות נושא משרה) בחברת חדשות 12; איסור העדפת המיזם על מתחריו בפרסום ובקידום בשידורי ערוץ 12. לרבות בתנאי הפרסום בערוץ בהשוואה לתנאי הפרסום של המתחרים של המיזם.

כל השקעה ו/או העמדת מימון נוסף כלשהו על ידי קשת לטובת המיזם או RGE, וכן שינוי בהחזקות קשת במיזם או ב-RGE, לרבות מימוש אופציות, כפופות לאישור מראש של מועצת הרשות השניה.

יודגש, כי האישור בתנאים שניתן הוא לתקופה מוגבלת המקבילה לתקופה שנקבעה ע"י הרשות לתחרות (2.9.2025) שבסופה, אומרים ברשות, "תבוצע בחינה מחודשת של הבקשה, מצב השוק והאינטרסים של הציבור הישראלי או עד לחקיקה בנושא, לפי המוקדם".

"יום מדהים לטלוויזיה הישראלית!"

מי שתמך לאורך התהליך במיזם היה איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה, שראה בו אופק כלכלי לייצור תוכן מקומי נוסף. מהאיגוד נמסר כי הוא "ברך על אישור freetv. "איזה יום מדהים לטלוויזיה הישראלית! כשש שנים אנחנו ואיגודי העובדים, המבצעים והיוצרים נלחמים בשיניים בירידה בתקציבי הפקות האיכות בטלוויזיה, שנפגעים קשות בעקבות מעבר שידורי הטלוויזיה לאינטרנט. הפגיעה בתקציבים משמעה שעוד שנים ספורות - תחוסל כמעט לחלוטין יצירת איכות המקורית בטלוויזיה בעברית.

"בחודשים האחרונים פעלנו ללא הרף כדי לשנות את המציאות הזו והיום רשמנו הישגים חשובים בשתי חזיתות. מלבד אישור בקריאה טרומית את הצעת החוק של הח"כיות איבתיסאם מרעאנה ואמילי מואטי לפיו כל גופי השידור יחוייבו באותה השקעה בהפקות מקור (בהתאם לגודלם), התבשרנו כעת כי מיזם האינטרנט של קשת ו-rge אושר עם חובת השקעה בהפקות מקומיות כמו שחלה על יס והוט. זו אמירה חשובה ביותר לתעשיית הטלוויזיה הישראלית. לא משנה דרך איפה גופי התוכן משדרים - אינטרנט, כבלים, לווין - הם מחוייבים להשקעה בהפקות מקומיות.

"אנחנו נמשיך לדחוף ולקדם כך שתעשיית ההפקות המקומיות בישראל תמשיך לפרוח ושכול גוף שידור בארץ ומחו"ל יהיה מחוייב להשקעה ביצירה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully