וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הטלפון שלי היה תחת מעקב 7 חודשים. כששמעתי על זה התחרפנתי, הממשלה יכולה לזהות את המקורות שלי"

עודכן לאחרונה: 29.6.2022 / 7:22

העיתונאי החוקר סאבולץ' פאני גילה כי תוכנת הריגול "פגסוס" הותקנה על הנייד שלו - והיה מהראשונים שנקטו בצעדים משפטיים נגד NSO. בשיחה חשופה הוא מספר על הזעזוע ועל העבודה באחד מכלי התקשורת האחרונים בהונגריה שלא נשלטים על ידי אורבן. ראיון

טל שלו וסאבולץ׳ פאני/יח"צ
באותה תקופה עבד גם על כתבת תחקיר על הקשר בין אורבן לנתניהו. הוא אומר בראיון שהיה קשר ישיר בין הביקור של נתניהו בהונגריה וביקור הפוך של יועץ לביטחון לאומי הונגרי בארץ למועד הפעלת פגסוס נגד מטרות בהונגריה

מה עושה עיתונאי חוקר שמגלה יום אחד בהיר שהפך ליעד למעקב ממשלתי? במסגרת כנס חופש העיתונות הבינלאומי שיתקיים השבוע ישודר ריאיון שערכה טל שלו עם סאבולץ' פאני, עיתונאי חוקר הונגרי אשר גילה בשנה שעברה כי תוכנת הריגול "פגסוס" הותקנה על הסמארטפון שלו. פאני היה אחד הראשונים שהחליט לנקוט בצעדים משפטיים נגד חברת NSO והגיש כנגדם תביעה.

לפי תחקיר שערך עיתון "הגרדיאן" הבריטי המנהיג ההונגרי השתמש בשירותי חברת הסייבר הישראלית NSO על מנת לעקוב אחר הטלפונים של לפחות 10 עורכי דין, פוליטיקאי ולפחות חמישה עיתונאים. פאני עובד באתר החדשות ההונגרי "דירקט 36", אחד מכלי התקשורת האחרונים בהונגריה שלא נשלטים על ידי ראש הממשלה ויקטור אורבן.

מכשיר הטלפון של פאני נפרץ לפחות 11 פעמים על פני תקופה של שבעה חודשים ב-2019. כך עולה מניתוח נתוני המכשיר שבוצע במסגרת "פרויקט פגסוס". בכל המקרים, הפריצות אירעו ימים ספורים לאחר שפנה לגופי ממשלה בהונגריה בבקשת תגובה לכתבות שעליהן עבד. ההנחה היא כי כך ביקשו הרשויות לגלות אילו תחקירים הוא צפוי לפרסם וניסו להתחקות אחר מקורותיו.

אחת הפריצות התרחשה בזמן שעבד על כתבה שעסקה בבנק השקעות בינלאומי בתמיכה רוסית, שדחף להקמת סניפים בבודפשט - ונחשד כסיפור כיסוי של סוכנויות ביון ממוסקבה. צלם עיתונות הונגרי שסייע לפאני בעבודה על הכתבה היה אף הוא יעד לריגול באמצעות התוכנה של NSO.

באותה תקופה עבד גם על כתבת תחקיר על הקשר בין אורבן לנתניהו. הוא אומר בראיון שהיה קשר ישיר בין הביקור של נתניהו בהונגריה וביקור הפוך של יועץ לביטחון לאומי הונגרי בארץ למועד הפעלת פגסוס נגד מטרות בהונגריה.

פאני זכה בפרסים על סיקור בתחומי חוץ וביטחון ונושאים רגישים אחרים. יש לו רשת של אלפי אנשי קשר במדינות שונות, ובהן ארה"ב, שבה למד בתמיכת מלגת פולברייט במשך שנה. לכן הוא נהפך ליעד אידיאלי למנגנוני המודיעין ההונגריים, הידועים בחוסר החיבה שלהם להשפעה אמריקאית.

הריאיון המלא ישודר בכנס חופש העיתונות הבינלאומי ביוזמת ארגון העיתונאים והעיתונאיות ומועדון העיתונאים בירושלים. ביום חמישי. הנה חלקים עיקריים ממנו.

"התוצאה חזרה חיובית"

"מספר הטלפון שלי היה המספר ההונגרי הראשון שהם זיהו, ואז הם ידעו בוודאות שיש כאן סיפור כי עיתונאי הונגרי לא אמור היה להיכלל ברשימה זו"

אתה כתב פוליטי ועיתונאי חוקר, מאוד מרגש אותי לפגוש אותך. אתה היית אחד מחמשת העיתונאים ההונגרים שריגלו אחריהם על ידי פגסוס ומשתתף של "פרויקט פגסוס", שחשף למעשה כי תוכנת המעקב הופעלה נגד מעל 180 עיתונאים ברחבי העולם. אבל אני רוצה להתחיל מהבסיס. מתי הייתה הפעם הראשונה שגילית שהפכת למטרה של תוכנת פגסוס?

"אני חושב שזה היה בסביבות מרץ בשנה שעברה, כאשר פנו אליי עיתונאים מטעם "סודויטשה צייטונג" מבוואריה (גרמניה). הם ביקשו את מספר הטלפון שלי וגם את מספר הטלפון של עיתונאים הונגרים נוספים, ובעלי חברות תקשורת. הם לא אמרו לי למה הם צריכים את מספרי הטלפון האלה , אבל כמובן, מאוחר יותר נהיה ברור לגמרי, את יודעת, שהם עושים בדיקה אם מספרי הטלפון האלה תואמים למאגר שהודלף שהכיל יותר מ-50,000 מספרי טלפון שנבחרו כמטרות למעקב של תוכנת פגסוס. אז הם פנו אליי כי התראיינתי ב-2020 על המגיפה לגוף התקשורת מפריז "פורבידן סטוריז", אשר חקר את כל סיפור המעקב של תוכנת המעקב פגסוס. ובגלל שהיה להם כבר את מספר הטלפון שלי, כאשר הם עברו על רשימת אנשי הקשר שלהם במטרה לערוך התאמה עם מסד הנתונים שדלף, כדי לראות אם קיימות התאמות. מספר הטלפון שלי היה המספר ההונגרי הראשון שהם זיהו, ואז הם ידעו בוודאות שיש כאן סיפור כי עיתונאי הונגרי לא אמור היה להיכלל ברשימה זו".

ואיך הגבת? בפעם הראשונה שנאמר לך שאתה תחת מעקב? פחדת?

"זה היה סוג של תהליך. ראשית, לא אמרו לי שהטלפון שלי נפרץ. הם פשוט היו, את יודעת, סקרנים לגבי דברים מסוימים. הם ביקשו את מספר הטלפון ואז הם לא אמרו לי כלום. אבל עד אז אפשר היה כבר להרכיב חלקי הפאזל, לדוגמה למה העיתונאים הגרמנים והצרפתים האלה צריכים את מספר הטלפון שלך? ומספר הטלפון של עיתונאים הונגרים אחרים, למה הם מתנהלים בכזו חשאיות? כי הם גם ציינו שעדיף שלא ניצור תקשורת באמצעות ערוצים פתוחים, אלא שעלינו לייסד דרך בטוחה יותר לתקשר. בשל כך היה די ברור שמדובר בסיפור שקשור למעקב. ואז הם ביקשו ממני לתת לארגון "אמנסטי" הבינלאומי לנתח את הטלפון שלי, לעשות סריקה טכנית של הטלפון. והתוצאה חזרה חיובית.

"הסריקה הזו הראתה שהטלפון שלי היה תחת מעקב במשך יותר משבעה חודשים. וכמובן, כאשר אמרו לי את זה, התחרפנתי, הייתי מודאג בעיקר לגבי המקורות שלי, כי באותם ימים, עבדתי על כמה סיפורים נפיצים. ומיד חשבתי שאת יודעת, לעזאזל, הממשלה יכולה פשוט לזהות את המקורות שלי ואולי הם יכולים לרדוף אחריהם או לפטר אותם או להקשות על החיים שלהם. אז זה היה די מזעזע".

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן  לאחר ההכרזה על התוצאות החלקיות של הבחירות לפרלמנט בבודפשט, הונגריה, 3 באפריל 2022. רויטרס
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן/רויטרס
"למעשה, כל העיתונאים ההונגרים שהיו במעקב, עבדו על סיפורים שהיו רגישים עבור הממשלה, או בגלל שהוכחנו שקיימת שחיתות, או בגלל שהראינו שלממשלה לא באמת אכפת מריבונות המדינה"

מיד ידעת שזו הייתה הממשלה שעקבה אחריך?

"כן, זה היה ברור לחלוטין. היו מקרים אחרים ברחבי אירופה וברחבי העולם שבו שימשה תוכנת פגסוס לריגול. ארץ זרה ריגלה אחרי ארץ אחרת. במקרה של הונגריה, זה היה בהחלט ברור שזו הייתה הממשלה שלי. אני עובד כעיתונאי חוקר יותר משמונה שנים, ואני מתמקד בעיקר בניסיון לגלות, איזה סוג של השפעות מגורמים זרים קיים בהונגריה, כיצד מדינות זרות משחיתות את האליטה ההונגרית ואת הממשלה של רה"מ ויקטור אורבן. עבדתי בעיקר על חשיפת השפעה רוסית בהונגריה, השפעה סינית. ועבדתי גם באותו זמן, על סיפור על בנימין נתניהו ויחסיו הקרובים עם ויקטור אורבן".

בסופו של דבר אתה מגלה שיש עיתונאים אחרים ברשימה. על איזה סוג של סיפורים הם עבדו?

"כן, אז זיהינו לפחות חמישה או שישה עיתונאים הונגרים, כולל אותי, במסד הנתונים המודלף הזה. היה עמית שלי אנדראש סאבו, שעובד באותו גוף תקשורת, בשם Direkt36. הוא גם עבד על נושא השפעה הרוסית בהונגריה. והייתה לנו עיתונאית נוספת, בריגיטה צ'יקאס שעבדה על נושא שימוש לרעה בכספי האיחוד האירופי בהונגריה, שחיתות, שחיתות במערכת המשפט, שחיתות בקרב כוחות המשטרה.

"למעשה, כל העיתונאים ההונגרים שהיו במעקב, עבדו על סיפורים שהיו רגישים עבור הממשלה, או בגלל שהוכחנו שקיימת שחיתות, או בגלל שהראינו שלממשלה לא באמת אכפת מריבונות המדינה, לא אכפת להם מהביטחון הלאומי. הם נתנו לרוסים לעשות מה שהם רוצים בארץ שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully