וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מיכאלי לא אשמה בניצחון של נתניהו, היא כן אשמה בזה שמרצ לא בכנסת"

עודכן לאחרונה: 6.11.2022 / 13:41

פילבר הומלך בטוויטר כזה שחזה את תוצאות הבחירות, אבל מי שהסקרים שלו דייקו בפער הגדול ביותר היה דווקא קמיל פוקס בחדשות 13. בשיחה עם וואלה! ברנז'ה הוא מסביר למה ניצחון נתניהו לא ממש הפתיע, ומה גרם לקולות של איילת שקד ומרצ להיעלם

"אני אף פעם לא מתווכח עם האחרים לגבי התוצאות שלהם. השאלה מה הקריטריון שלך כדי להגדיר מנצח. אם מישהו רוצה ליצור קריטריון אחר ממספר הטעויות, שיבושם לו"

מלבד בשאלת נתניהו, המציאות הוכיחה מי הערוץ שחזה באופן המדויק ביותר את תוצאות הבחירות לכנסת - האם היה זה מנו גבע בחדשות 12, קמיל פוקס בחדשות 13, דודי חסיד בכאן 11, או שלמה פילבר ודיירקט פולס בערוץ 14.

אחרי שבסוף השבוע פורסמו תוצאות האמת, התשובה לכך ברורה ומובהקת - לפוקס מחדשות 13 היה את מספר הטעויות הקטן ביותר ובפער גדול מהשאר.

קמיל פוקס, אתה אולי דייקת ברמת המפלגות, אבל פילבר נחשב למנצח הגדול של הבחירות. הוא זה שהיה הכי קרוב להימור על גודל הגוש.

"אני אף פעם לא מתווכח עם האחרים לגבי התוצאות שלהם. השאלה מה הקריטריון שלך כדי להגדיר מנצח. אם מישהו רוצה ליצור קריטריון אחר ממספר הטעויות, שיבושם לו".

ההיגיון מאחורי הטענה היא שבמצב של תיקו בין הגושים כל קול קובע, ואם אכן כמות קולות מאוד קטנה מפרידה בין ניצחון או לא, אז מה מועיל המדגם.

"לא בכלל לא, הרי השיטה שלנו היא שיטה של מפלגות אז עצם העובדה שיש שוויון מבחינת מספר הקולות הוא לא רלוונטי לעובדה שבאמת מההתחלה אנחנו ראינו שגוש נתניהו מנצח. מנצח מבחינת מספר המנדטים, לא מספר הקולות. ברור היה לחלוטין שהגוש השני לא יכול להיות ביתרון מבחינת מנדטים. נכון הוא שאם הם היו מתאחדים ביחד במקרה מסוים הם היו מגיעים לשוויון. אבל לא היו מצליחים לנצח.

"בכלל, בכל גל הסקרים האחרון של הערוצים הגדולים אף אחד לא חזה יתרון לגוש לא נתניהו. לפעמים הגוש של נתניהו היה גדול, לפעמים היה 61, לפעמים 60".

הסוקרים, המדגמים והטעויות. בחירות 2022. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסוקרים, המדגמים והטעויות. בחירות 2022/מערכת וואלה!, צילום מסך

האסטרטגיה הכריעה

"איילת שקד בנתה על להביא קולות מגנץ, זה היה הסיפור. זה כמובן היה לא נכון שהיא עומדת על אותה בלטה עם גנץ"

הלך הרוח בשמאל מאז הבחירות הוא התסכול מכך שכמה אלפי קולות הכריעו את המאבק הבין גושי, אבל זה מבטא בעיקר משאלת לב כי בציבור היהודי הפער בין הגושים עצום. מה הפער במקרה הזה?

"כמובן שצריך לקחת בחשבון כשאנחנו מדברים על הגוש של רק-לא-נתניהו שהוא כולל את כל המגזר הערבי. אין שוויון בין שני הגושים במגזר היהודי אלא יש שוויון בין הגוש של נתניהו לבין כל היתר. לא עשיתי חישוב של חלוקה של יהודים בלבד, כי בשביל זה צריך נתונים של הקלפיות עצמן. ברור לגמרי שאם יש שוויון בגוש נתניהו בכלל האוכלוסייה לבין כל היתר שזה כולל את כל הערבים, ברור שאם אתה מוריד את הערבים יש להם יתרון".

לאן היה הסחף המרכזי מאז פרסום הסקר האחרון?

"הסחף הגדול היה הבעיה האסטרטגית. למשל, אנחנו ראינו בפירוש שאם אתה מסתכל על מספר הקולות שקיבלה איילת שקד אז מספר הקולות שהיא קיבלה הוא הרבה יותר נמוך מאשר מה שחזו הסקרים, בגלל שאנשים עזבו אותה. יש סיכוי מסוים שחלק מהאנשים עזבו גם את מרצ שאמרו שהם בעצם הלכו לחזק את המפלגה הגדולה".

אז למי עזבו בעצם התומכים של שקד?

"אין לנו נתונים לדבר הזה, צריך לעשות מטריצת המעברים אבל אני משער שאם אנחנו רואים את הדברים מהסקרים הקודמים כאשר אנחנו באים מאחד לשני אז אני משער שחלק הלכו לליכוד וחלק לציונות הדתית".

זה מעניין כי הטענה שלה הייתה שרק איתה יהיו לימין 61.

"כן, היא בנתה על להביא קולות מגנץ, זה היה הסיפור. זה כמובן היה לא נכון שהיא עומדת על אותה בלטה עם גנץ. את הניתוחים שלנו אנחנו עשינו ואנשים שהתלבטו, היו הרבה התלבטויות עד לרגע האחרון אבל ההתלבטויות היו בתוך הגושים ולא בין הגושים. ומהבחינה הזאת, ימינה לשעבר, או איילת שקד עכשיו לא נחשבו לשייכים לגוש מרכז שמאל אלא לגוש של נתניהו".

יו״ר הבית היהודי ושרת הפנים, איילת שקד הצביעה הבוקר בתל אביב. ללא, אתר רשמי
חשבה שהיא על הבלטה של גנץ. שקד/אתר רשמי, ללא

הפתעת הבחירות: אחוזי ההצבעה

"אנשים שלא הצביעו לפני כן בכלל וצעירים הצטרפו לבן גביר באחוזים הרבה יותר גבוהים מאשר הצטרפו למפלגות האחרות"

מה הכי הפתיע אותך בבחירות האלה?

"חד משמעית אחוזי ההצבעה. הם גדולים מאוד. במגזר הערבי חזו בהתחלה שאחוז ההצבעה יהיה נמוך מאד, ואכן, בשעות הצהריים הוא היה נמוך בהרבה מאשר בבחירות הקודמות. בהתחלה ראינו 9 אחוזים כשהיו צריכים להיות 13 אחוזים ואמרנו שבמקרה הזה יכול להיות שחד"ש-תע"ל לא יעברו את אחוז החסימה. מה שהפתיע כמובן זה אחוז ההצבעה המאוד גבוה שהיה לקראת סוף היום שאפילו עבר את אחוז ההצבעה בבחירות הקודמות".

חוץ מאחוז ההצבעה והכישלון הטקטי של הגוש השני לאחד את עצמו, מה הנעלם השלישי שהוביל לניצחון נתניהו?

"מה שהוביל לניצחון נתניהו זה כמובן הקפיצה הגדולה מאוד של בן גביר, ולא הייתי אומר 'הציונות הדתית' אלא בן גביר במיוחד, ובקרב אוכלוסייה שלא השתתפה לפני כן במשחק. אנשים שלא הצביעו לפני כן בכלל. הצעירים הצטרפו לבן גביר באחוזים הרבה יותר גבוהים מאשר הצטרפו למפלגות האחרות".

כמה קולות היו נשארים לגוש או באיזה מצב מנדטים היום אם מיכאלי ומרצ היו סוגרות על הסכם?

"אני לא עשיתי את החישוב של מיכאלי ומרצ, עשיתי את זה ביחד עם איחוד של הערבים. אני יודע שאם שניהם ביחד היו מתאחדים היו מגיעים ל-60-60 אם רק אחד מהם היה מתאחד, אז ברור לגמרי שלא היה נשאר 64, אלא פחות. אבל די ברור שהגוש של נתניהו עדיין היה מנצח. ככה שמיכאלי לא אשמה בניצחון של נתניהו, היא כן אשמה - אם בכלל אפשר לקרוא לזה אשמה - בזה שמרצ לא בכנסת.

"בוא נודה על האמת, זאת תוצאה שאיננה מפתיעה, כאשר רביב דרוקר אמר באחד השידורים שהמקורות שלו שהסיכוי שנתניהו ינצח יהיו לפחות 70 אחוז, אז במקרה הזה אני מודה שאני המקור הזה. אני בהחלט חשבתי גם קודם בהינתן כל הנתונים שהסיכוי שהגוש של נתניהו הוא לפחות 70 אחוז. אני לא חושב שהייתה הפתעה גדולה".

הצהרה של יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי בבית המפלה בת"א 3 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
אשמה בכך שמרצ לא בכנסת. מיכאלי/ראובן קסטרו

כמה הפתיע אותך הדיוק שלך ביחס למתחרים והאם היית בחשש לקום בבוקר ולראות תוצאה שונה?

"החשש קיים אבל הביטחון היה מאוד גבוה שאנחנו לא נראה תוצאה שונה לחלוטין. היות ולא היו כאלה אי פעם מאז שהתחלתי לתת תחזיות, היה בלתי סביר שהשיטה שבה אנחנו משתמשים תכשל לחלוטין. כדי שהיא תכשל לחלוטין פירושו של דבר שבאמת אנשים לא ישתתפו במדגם של הטלוויזיה או שבחרנו לא נכון או שמחשבים לא נכון. להיות ראשון או לא להיות ראשון מבין שלושת הערוצים זה כבר דבר שמסתכלים בסוף, אי אפשר לדעת מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully