וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומו שמיים, שמו ל"חמודי" כובע. רגע, מה בעצם הבעיה שלכם עם זה?

עמית בן מנחם

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 10:03

גם אם היו בוחרים ב"כללית" לשים לחמודי כיפה על הראש, מה הבעיה עם זה. האם לילדים חובשי כיפה לא מגיע לראות את עצמם בפרסומות שפונות אליהם? אז אולי חלאס? אתם בכח מנסים להוכיח שאבישי בן חיים צודק? טור אורח

אין שום סממן דתי בתמונה. לא ציצית, לא כיפה ולא פאות. סך הכל ילד עם כובע מצחייה, כמו אלפי ילדים חילונים בכל משחק של מכבי בבלומפילד. כמו בארט סימפסון. כמו דני פאקינג שובבני

אתמול נכנסתי לאתר שאתם גולשים בו כרגע, וקראתי שברחבי ישראל מתחוללת סערה. מיד נבהלתי, כי ידעתי ששלחתי בבוקר את הילדה הקטנה שלי לגן בלי מטריה. אלא שאז פתחתי את החלון וראיתי שהשמש זורחת והשמיים כחולים. מוזר. נכנסתי שוב לאתר ושוב צרחו עליי הכותרות שאי שם, מחוץ לבית שלי, "הרוחות סוערות".

הסיבה לסערה, אליבא דוואלה ברנז'ה וכולי עלמא, היא ברכה שנשלחה לשר הבריאות הנכנס אריה דרעי מקופת חולים כללית, בה מוצג "חמודי", הפרזנטור המצויר, כשהוא - שומו שמיים - חובש כובע על ראשו. מכיוון שמדובר בסערה רצינית, הייתי בטוח שהכובע שהוא לובש הוא בעצם ספודיק מהודר או שטריימל שעשוי מעשרות זנבות של צובלים חסרי מזל. מה רבה הייתה הפתעתי כשראיתי את הברכה עצמה וגיליתי שלראשו של "חמודי" הלבישו הגרפיקאים של "כללית" כובע מצחיה כחול! גוועלד!!!

ברצינות, על זו הסערה התורנית? לקחו ציור של ילד והוסיפו לו כובע מצחיה? האם זה הופך את הילד לדתי? אגב, מתחת לכובע הילד לובש חולצת טישרט כתומה עם שרוול קצר ועושה תנועה של לב עם כפות הידיים. אין שום סממן דתי בתמונה. לא ציצית, לא כיפה ולא פאות. סך הכל ילד עם כובע מצחייה, כמו אלפי ילדים חילונים בכל משחק של מכבי בבלומפילד. כמו בארט סימפסון. כמו דני פאקינג שובבני.

מתוך קמפיין ״חמודי״ של קופת חולים כללית". צילום מסך, צילום מסך
חמודי הדתי/צילום מסך, צילום מסך

אולי חלאס?

לכולם מגיע ייצוג בפרסומות, בטח לחברות ציבוריות שמשרתות את כלל הציבור כמו קופות חולים. גייז, חרדים, ערבים, תימנים, צ'רקסים ואפילו בני גנץ

בהמשך עלתה כתבת פולו עם תגובתה של יוצרת הדמות, דניאלה לונדון-דקל, אותה אני מחבב מאוד למרות שמעולם לא נפגשנו - שהגיבה בצורה נסערת למדי (בכל זאת, סערה) לכל העניין. לונדון-דקל טענה כי הכובע שהלבישו הגרפיקאים של כללית מסמן "הבל, חנופה ונמיכות רוח" והוסיפה כי "חמודי המקורי היה ילד חצוף, בוטה, חילוני למהדרין". ברור, הרי איזה ילד חילוני יחבוש מצחיה כחול לראשו?

ראשית, יש לומר את המובן מאליו. אם לתפקיד שר הבריאות היה מתמנה חבר כנסת ערבי, ואת חמודי (שם ערבי ממילא) היו מלבישים בכאפייה טקסית לצורך ברכה חד-פעמית, אף אחד לא היה מעז להתלונן. אם מישהו היה אומר משהו נגד זה, הוא מיד היה מואשם בגזענות, ובצדק. לעומת זאת, כובע שמרמז על כיסוי ראש מטעמי יהדות - זו נמיכות רוח!

שנית, אפשר לשאול, גם אם היו בוחרים ב"כללית" לשים לחמודי כיפה על הראש, מה הבעיה עם זה? האם בין 4 מיליון לקוחות קופת החולים הגדולה בישראל אין מדי פעם גם חולים שמאמינים שהקב"ה ברא את העולם בשבעה ימים אבל לא הצליח לייצר מכונת MRI עם תור של פחות מחצי שנה? האם ילדים דתיים עם כיפה לא מגיעים מדי פעם לרופא עם חום גבוה והוא אומר להם: "זה רק וירוס, אם החום לא יורד עוד יומיים תחזרו לביקורת"? וברצינות, האם לילדים חובשי כיפה לא מגיע לראות את עצמם בפרסומות שפונות אליהם, אלא רק "ילדים חצופים, בוטים וחילונים למהדרין"?

לכולם מגיע ייצוג בפרסומות, בטח לחברות ציבוריות שמשרתות את כלל הציבור כמו קופות חולים. גייז, חרדים, ערבים, תימנים, צ'רקסים ואפילו בני גנץ. המחשבה כאילו רק ילד ורדרד עם לחיים סמוקות יכול לייצג את הציבור הישראלי נעוצה בשורשי הגזענות הישראלית הפריביליגית והארכאית. אולי חלאס? אתם בכח מנסים להוכיח שאבישי בן חיים צודק?

מתוך קמפיין ״חמודי״ של קופת חולים כללית". צילום מסך, צילום מסך
חמודי המקורי/צילום מסך, צילום מסך

מכונת הרעל משמאל

זו לא סיבה לבטל ציבור שלם של שומרי מסורת בישראל, שמבחינתם חבישת כובע לא מסמנת נמיכות רוח, אלא להפך. זו בדיוק "מכונת הרעל" ששולטת בשיח הישראלי. לימין ממש אין בלעדיות עליה

כל זה לא מבטל כמובן את הביקורת, העניינת והחשובה, לגבי עצם מינויו של העבריין הסדרתי אריה דרעי לתפקיד כפול של שר בישראל. מדובר ללא ספק באחד הכתמים המושחתים ביותר שהיו על ממשלות ישראל אי פעם, וברוך השם ורעייתו לא חסרים כתמים כאלה בתולדות ימי ממשלות ישראל. המינוי של אריה דרעי נולד בחטא, וצריך למחות נגדו בכל הזדמנות - אבל זו לא סיבה לבטל ציבור שלם של שומרי מסורת בישראל, שמבחינתם חבישת כובע לא מסמנת נמיכות רוח, אלא להפך. זו בדיוק "מכונת הרעל" ששולטת בשיח הישראלי. לימין ממש אין בלעדיות עליה.

ואולי, רק אולי, למושחתים וגאוני התקשורת שמובילים את הממשלה הזאת, ומנווטים את המדינה שלנו לאזורים מאוד לא נעימים, די נוח שאנחנו מתעסקים בסערות כאלה. אריה דרעי מעדיף שנדבר על הכובע של חמודי (הבלתי נסבל גם בשגרה, אגב) ולא על העובדה שעל הקופה הציבורית שלנו עומד לשבת בנאדם שהורשע בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר ברמה. כמה קל להכליל, כמה פשוט לגרום לשנאה. לא כל החרדים הם גולדקנופף, לא כל הספרדים הם דרעי, לא כל חובשי הכיפות הם סמוטריץ'. בדיוק כפי שלא כל הילדים הקטנים מעצבנים כמו "חמודי".

עמית בן מנחם, אזרח עם פרופורציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully