וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסיום 2022: 75% מהישראלים לא סומכים על פייסבוק, 66% לא סומכים על גוגל

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 9:47

כ-75% מהישראלים לא סומכים על פייסבוק שתטפל באופן אחראי במידע הפרטי שלהם - כך עולה ממחקר ישראלי מקיף בנושא. בתוך כך, גוגל ופייסבוק עומדות תחת לחץ רגולטורי חסר תקדים בארה"ב ואירופה. ובישראל? (רמז: שנה נוספת חלפה, ללא חקיקה)

75% מהישראלים לא סומכים על פייסבוק, 66% לא סומכים על גוגל - כך עולה ממחקר ישראלי מקיף שנערך על ידי מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע ובשיתוף iPanel. המחקר בדק את יחס הישראלים לענקיות התוכן הבינ"ל הפועלות בישראל, ואת גישתו כלפי ריסון השפעתן בחקיקה.

לפי הממצאים, בסיום 2022, 40% מהישראלים חושבים שכוחן של גוגל ופייסבוק גדול מדי בישראל ותומכים בריסון הענקיות באמצעות חקיקה. עוד עולה מהנתונים כי 61% מהציבור חושבים ששר התקשורת הוא הגורם הציבורי שצריך להסדיר את פעילותן ולדאוג לתחרות שוויונית מולן. ומספר דומה חושב שעל הממשלה לעשות יותר כדי להסדיר את השמירה על פרטיות באינטרנט.

ביתר פירוט: כ-75% מהישראלים לא סומכים על פייסבוק שתטפל באופן אחראי במידע הפרטי שלהם, 19% סומכים ו-6% לא יודעים. 66% לא סומכים על גוגל שתטפל באופן אחראי במידע הפרטי שלהם, 30% סומכים ו-4% לא יודעים. בנוסף, 64% מרגישים שגוגל ופייסבוק יודעות עליהם יותר ממה שהיו רוצים.

אפליקציות. GettyImages
אפליקציות/GettyImages

47% מכלל ההכנסות מפרסום בעולם

בתחילת 2022 פורסם כי גוגל, פייסבוק ואמזון בדרך לגרוף למעלה מ-50% מההכנסות העולמיות מפרסום – טריאופול הפרסום מעולם לא היה חזק יותר

נתון נוסף בוודאי ישמח את יצרני התוכן בישראל, הנאבקים על נתחים בעוגת הפרסום תחת הדומיננטיות הכמעט מוחלטת של הענקיות מחו"ל בזירת הדיגיטל: ל-73% מהישראלים חשוב שיטופל נושא אי תשלום המיסים של גוגל ופייסבוק בישראל.

בתחילת 2022 פורסם כי גוגל, פייסבוק ואמזון בדרך לגרוף למעלה מ-50% מההכנסות העולמיות מפרסום - טריאופול הפרסום מעולם לא היה חזק יותר. במהלך 2021, הכניסו השלוש למעלה מ-7 מתוך כל 10 דולרים (74%) מההכנסות העולמיות על פרסום בדיגיטל, אשר מהווים 47% מכלל ההכנסות מפרסום בתקופה זו. מדובר בהתרחבות ניכרת של הנתח שתופסות גוגל, פייסבוק ואמזון בשוק הפרסומי העולמי. לפני שלוש שנים, בתחילת המגיפה העולמית, החזיקו השלוש ב-67% ו-39%, בהתאמה.

סקר ענקיות התוכן הבינ"ל. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סקר ענקיות התוכן הבינ"ל/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סקר ענקיות התוכן הבינ"ל. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סקר ענקיות התוכן הבינ"ל/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סקר ענקיות התוכן הבינ"ל. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סקר ענקיות התוכן הבינ"ל/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סקר ענקיות התוכן הבינ"ל. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סקר ענקיות התוכן הבינ"ל/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

הלחץ על פייסבוק וגוגל גובר

בתוך כך, מטא איימה בחודש שעבר להסיר תכנים חדשותיים מפייסבוק ארה"ב במידה ויעבור JCPA - חוק אמריקאי חדש שזכה לתמיכה בקונגרס, ושנועד להעניק כוח רב יותר לפאבלישרים אמריקאים לנהל מולה מו"מ קולקטיבי על הכנסות מפרסום. זאת בדומה לאיומיה על אוסטרליה, שגם ממושו, לקראת מעבר החוק האוסטרלי ב-2021. הפאבלישרים טוענים שמטא מייצרת הכנסות עצומות ממאמרי חדשות המשותפים בפלטפורמה, על חשבונם של כלי התקשורת והעיתונות, ההולכת ומצטמקת. החקיקה המדוברת, שכרגע נראה שנבלמה, היא חלק מסדרת חוקים אמריקאית רחבה יותר שמטרתה להתמודד עם הדומיננטיות של ענקיות הטכנולוגיה. עוד על JCPA: פה. עוד על מאמצי הלובינג של גוגל ומטא נגדו: פה.

במקביל, בצד האחר של העולם, ניו זילנד הולכת בדרכה של שכנתה אוסטרליה ומתכננת חוק שיחייב את גוגל ופייסבוק לשלם עבור שימוש בתוכן של פאבלישרים ניו זילנדים. שר השידורים הניו זילנדי אמר שהוא מקווה שהחוק יהווה תמריץ לפלטפורמות הבינלאומיות להגיע להסכמים עם אאוטלטים מקומיים.

יוזמת חקיקה דומה המקודמת בקנדה מבקשת לחייב את הענקיות לא רק לשלם עבור הצגת התוכן אלא גם להעניק עדיפות בחשיפת תכנים מתוצרת קנדית על פני תכנים שהופקו במדינות אחרות.

כזכור, גם האיחוד האירופי בוחן בימים אלו את המדיניות הפצת הפרסומות של מטא, בטענה שהשיטה פוגעת בפרטיות המשתמשים. מטא מפעילה פרסום מותאם אישית לכל משתמש על בסיס המידע שהוא מספק, כך שמבחינתה מדובר במכשול משמעותי. מטא נקנסה לאחרונה ב-275 מיליון דולר על הפרת חוקי הפרטיות של האיחוד האירופי, לאחר שפירצה איפשרה דליפת נתונים של 500 מיליון גולשי פייסבוק בשנה שעברה. בבריטניה - הוגשה תביעה ייצוגית נגד גוגל בסך 16 מיליארד דולר, עליה חתומות 130 אלף חברות שמייצגות 1.75 מיליון אתרי תוכן ואפליקציות בממלכה. החברות טוענות כי ענקית הטכנולוגיה הכתיבה תנאי שוק ומחירים שהיטיבו עמה בשוק הפרסום הדיגיטלי "על חשבון המתחרים והלקוחות השבויים".

מארק צוקרברג. GettyImages
ממשלות עושות מעשה. מארק צוקרברג/GettyImages

ובישראל? עוד שנה חלפה

ובישראל? לא ממש קרה הרבה בתחום, גם בשנה החולפת.

נציגי גוגל ומטא הופיעו מול ועדת דוידי של גדעון סער בתגובה לתכנים פוגעניים ברשת. בעיצומו של גל הטרור - התגברה ההסתה ברשתות החברתיות לביצוע פיגועים - בדגש על פייסבוק.

איגוד האינטרנט הישראלי יצא נגד פייסבוק: "הכשלים בפייסבוק עלולים לפגוע בטוהר הבחירות". על פי סקר של האיגוד, פייסבוק היא הרשת החברתית האלימה בישראל.

תביעה ייצוגית הוגשה נגד גוגל ומטא: "החלישו תחרות בשוק הפרסום, ופגעו במותגים, אתרים וצרכנים".

רגע לפני סוף הקדנציה שלו: הנדל החל לקדם רגולציה על הרשתות החברתיות, אבל על רקע המהפך הפוליטי, הליך החקיקה בנושא נראה רחוק מתמיד. דקה לפני עזיבתה, מנכ"לית משרד התקשורת היוצאת לירן אבישר בן-חורין אמרה כי: "האסדרה החדשה שהתקבלה באיחוד האירופי משנה את חוקי המשחק וישראל לא תישאר מאחור. ההמלצות יתמקדו בפלטפורמות החברתיות המקוונות ויעסקו בעיקר בהגנה מפני הפצת תכנים בלתי חוקיים ופוגעניים שעלולים לפגוע בציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully