"האיומים מדירים שינה מעיני. זו אשכרה פוסט טראומה"

עודכן לאחרונה: 27.1.2023 / 9:49

הפרשן הפוליטי של כאן 11 יואב קרקובסקי, שנאלץ לחבוש את כובע המייצג של עובדי התאגיד, מספר איך מגיעים בבוקר לעבודה שנמצאת תחת איום סגירה מידי - בפעם השנייה תוך 6 שנים. בפודקאסט המכון הישראלי לעיתונות הוא אומר: "מי שרוצה תחרות פותח עוד כלי תקשורת, לא סוגר"

"אני לא מצליח להבין מה מנסים להשיג בסגירת התאגיד. אתה רוצה להרחיב שיח? תקים עוד כלי תקשורת. מר קרעי, אתה רוצה לחזק כלי תקשורת אחרים? הכול בסדר, זה לגיטימי, לא על חשבון משהו קיים. בדמוקרטיה לא סוגרים כלי תקשורת כדי להדהד את המסר שלך. אין לנו שום בעיה שייכנסו כלי תקשורת נוספים ויתחרו בנו, אבל אל תפגעו בנו", כך אומר, נרגש, נציג עובדי תאגיד השידור הפרשן הפוליטי של כאן 11 וכאן רשת ב', זאת ערב מדיניות רשמית שמוביל שר התקשורת הטרי שלמה קרעי - שמשמעותה בפועל היא סגירת תאגיד השידור הישראלי.

יואב קרקובסקי החל את עבודתו ברשות השידור, ככתב ברשת ב' של קול ישראל. בפברואר 1999, בעקבות מותו של הכתב אילן רועה בדרום לבנון, מונה להחליפו ככתב בצפון למשך שלוש שנים. הוא הגיש לאורך השנים שלל תוכניות ברשת ב'. עם סגירת רשות השידור עבר קרקובסקי לכאן תאגיד השידור הישראלי, בו הוא משמש כפרשן הפוליטי של כאן רשת ב' וככתב מגזין של "חדשות שישי" בעיקר בנושאים פוליטיים-ציבוריים ונושאי שואה והיסטוריה.

בשיחה בפודקאסט של המכון הישראלי לעיתונות, קרקובסקי מדבר על איומי הסגירה והליווי הנפשי המקצועי של העובדים במצב הקשה שנוצר, על היערכות הוועד והקשר מול ההנהלה החדשה, על הצעדים הבאים של המאבק ועל הטענות לגיוון וייצוג בשדרות השונות של השידור הציבורי.

חלק קטן מהשיחה מובא כאן בכתבה. האזינו או צפו בשיחה המלאה.

יואב קרקובסקי ב"תיק טוק"/מערכת וואלה, צילום ראובן קסטרו

"הרשות הייתה מקום מסואב, מה רוצים מהתאגיד"

"אני חולק עליך לחלוטין. אם תיקח שורה ארוכה מאד של חשיפות שהיו רק בתקופה האחרונה בכאן חדשות – התאגיד קבע סדר יום ישראלי באופן חד משמעי"

יש דבר שאני כבר חודש מנסה להבין ולא מצליח. לאן לדעתך חותר שר התקשורת קרעי?

"אני חושב שגם הוא עצמו לא סגור על זה. בגדול, אני חושב שמה שבממשלה רוצים זה לשלוט במה שהם יכולים. ראינו את זה בכל מיני מקומות כולל המשפט האלמותי של מירי רגב 'מה שווה התאגיד אם לא שולטים בו'. אז עכשיו מנסים לשלוט בו, ובתקציבים שיש לו ולחלק בהתאם למה שנוח. אני מאמין לשר קרעי שהוא נגד שידור ציבורי כי הוא הגיש כבר ב-2019 הצעת חוק פרטית ברוח זו - שאז לא זכתה לקידום - שזו עמדתו האמיתית. הוא מאמין בזה אידיאולוגית. אני יודע שגם במפלגתו חלוקים עליו באופן עמוק. האם הוא באמת יודע איך לממש אותה? עדיין לא. בינתיים נראה שהיעד הוא לקחת את מרבית תקציב ההפקות של כאן ממנו".

ומה בעצם הבעיה שהשוק כולו ייהנה מהאפשרות להפיק תכנים טובים? יתכבד התאגיד וייגש גם למכרזים.

"הבעיה המרכזית היא שרק לפני 5 שנים סגרו לנו - 350 עובדי התאגיד שהגיעו מרשות השידור - את מקום העבודה משני טעמים: 1: הרשות הייתה מקום מסואב ורצו לבטל את האגרה 2) רצו להעביר את התקציב להפקות חיצוניות. ובהתאם, ממשלת נתניהו הקימה תאגיד שמעסיק את השוק הפרטי בצורה מאד מקצועית, עם שיא צפיות בדיגיטל ופרסים בינ"ל. בתאגיד בוחרים את הפקות בצורה נקייה ובוחרים תכנים שישקפו את מגוון הציבורים".

אבל קשה להתעלם מנתוני הצפייה הבעייתיים, ומהעובדה שמחלקת החדשות שלכם - שהיא עוד החלק הנצפה יותר - מתקשה להוביל סדר יום.

"אני חולק עליך לחלוטין. אם תיקח שורה ארוכה מאד של חשיפות שהיו רק בתקופה האחרונה בכאן חדשות - התאגיד קבע סדר יום ישראלי באופן חד משמעי. אגב, אחד מהאנשים שהביעו התנגדות לסגירה של התאגיד הוא שר האוצר סמוטריץ', והוא אמר את זה אחרי שההקלטות שלו נחשפו אצל מיכאל שמש בכאן 11. אז אני לא מקבל את הקביעה הזו.

"רשת ב' היא תחנת האקטואליה המאוזנת בישראל בסדרי גודל עצומים. אנחנו נמצאים בסיטואציה שבה אולי מנסים להחליש את התאגיד כי הוא חזק. תסתכל על כל תקשורת הישראלית - התאגיד צריך להיות גוף משפיע ולהיות על כמה שיותר פלטפורמות, כי הוא מאזן כוחות מסחריים כלכליים של קבוצות חזקות בתקשורת הישראלית.

"תקשיב רגע למשהו, התקציב של רשות השידור היה גדול, באזור ה-900 מיליון שקל לשנה, אנחנו כיום עם תקציב של 600 מיליון שקל עושים יותר! גם בתחום ההפקות בכאן 11, גם בכאן חינוכית שהפכה להית הבית הבטוח ביותר לילדים בשנת 2023, גם בערוץ 'מכאן' - ערוץ יוצא מן הכלל שמדבר לציבור הערבי לא רק שפתיתת אלא גם מהותית".

עוד בוואלה!

מפגן כוח חוצה תקשורת מול קרעי: "עצור את תכניתך להרוס את תאגיד השידור"

לכתבה המלאה

תמיכה בלתי צפויה. שר האוצר סמוטריץ'

"לבנימין נתניהו יש מ-1996 השקפה שהשידור ציבורי היה צריך לעבור שינוי. השינוי הזה בוצע על ידי בנימין נתניהו ובשנת 2017 רשות השידור שהוא כל כלך לא אהב אותה – נסגרה, וקם תאגיד מוצלח"

ואת כל זה נתניהו לא יודע?

"לבנימין נתניהו יש מ-1996 השקפה ששידור ציבורי היה צריך לעבור שינוי. השינוי הזה בוצע על ידי בנימין נתניהו ובשנת 2017 רשות השידור שהוא כל כלך לא אהב אותה - נסגרה, וקם תאגיד מוצלח, שהוא מאד רזה תקציבית, מאד רזה בעובדים, אבל מפיק ומוציא מעצמו המון, ונותן תרומה עצומה לשוק. אני מאד בעד שידור מסחרי. הציבור צורך בידור וזה חשוב מאד. אבל התאגיד הוא מצפן ואתה רואה שיש צפייה אדירה במוצרים שלו. גם על המסך הגדול וגם בדיגיטל. לכל יצירה שיוצאת מכאן 11 יש הצלחה אדירה בקרב הקהל.

עד כמה אתם מתואמים יחד עם ההנהלה ועם המועצה?

"יש בתאגיד ועד אחד, מועצה אחת והנהלה אחת, שלראשונה מאז הקמתו הולכים כולה ביחד. אתה זוכר מה היה המצב בין ההנהלה למועצה לפני שנתיים, נכון? (היחסים העכורים בין המנכ"ל הקודם קובלנץ לבין היו"ר גיל עומר, שהובילו להדחתו של הראשון ד.ו.). אנחנו ועד אחד ומאוחר שעובד בצורה מתואמת, ונייצג את כלל העובדים שנתנו בנו אמון. אנחנו לא צריכים לעשות עבודה כל כך קשה כי כל הסקרים מראים בפער עצום ש-80% מהציבור מאמין שיש צורך בשידור ציבורי. וזה חוצה מגזרים. והנתונים האלה הם רק בגלל שיש פה ארגון מוצלח שמשרת את הציבור היטב".

מאות יוצרים ואנשי טלוויזיה מפגינים נגד הסגירה או הקיצוץ של תאגיד השידור הציבורי, וחוסמים את רחוב קפלן וצומת עזריאלי בתל אביב, 25 בינואר 2023. שגיא בן נון, מערכת וואלה!
הפגנת היוצרים נגד סגירת התאגיד/מערכת וואלה!, שגיא בן נון

עד החשכת מסך

"המטרה שלנו היא לעשות את המאבק הזה הכי סטרילי שאפשר. לא נגייס את העובדים על חשבון שעות העבודה בשביל ההפגנות, לא נחשיך את המסך ונשחק לידיים של מי שרוצה להשתיק אותנו. המאבק יהיה אפקטיבי ויביא אלינו את הציבור"

ואם המהלך של קרעי יתקדם ויבשיל לחקיקה, תחשיכו את המסך?

"אנחנו מאמינים שהמעשים שלנו מדברים בעד עצמם, ואנחנו נמשיך ונוסיף להצטיין. כרגע אנחנו לא משתמשים במסך ולא משתמשים במיקרופון. אחנו קיבלנו את התאגיד הזה כפיקדון מהמדינה ואנחנו נוהגים בו בחרדת קודש, ואנחנו שומרים עליו גם מפני הצורך שלנו להשתמש בכלים האלה. המטרה שלנו היא לעשות את המאבק הזה הכי סטרילי שאפשר. לא נגייס את העובדים על חשבון שעות העבודה בשביל ההפגנות, לא נחשיך את המסך ונשחק לידיים של מי שרוצה להשתיק אותנו. המאבק יהיה אפקטיבי ויביא אלינו את הציבור".

בשבוע שעבר נערך כנס תמיכה בכם של ארגוני היוצרים, אליו הגיעו גם בכירים מגופי הטלוויזיה המסחרית, בעיקר מקשת. השבוע יתקיים כנס דומה של ארגון העיתונאים. ואני רוצה לשאול דווקא ההפך: אולי התמיכה וההתגייסות הזו מקיר לקיר שאתם מקבלים מהתקשורת - אולי היא מייצרת דווקא תחושה הפוכה, של תקשורת מונוליטית שמזיזים לה את הגבינה?

"אנחנו באמת מרגישים שרוב התקשורת מאחורינו. ראית מה אמרו בשבוע שעבר תמר איש שלום ואילה חסון? מה אמרה דנה ויס באולפן שישי? הייתי בכנס שארגנו היוצרים וראיתי שם את כל בכירי הענף. לכנס נוסף מגיעים עיתונאים בכירים מכל רחבי הקשת הפוליטית. אפילו בערוץ 14 שם חברים - ובראשם יורם כהן המנכ"ל שהיה ראש החדשות בערוץ 1 - שקרא באופן ברור לא לפגוע בתאגיד. זה חוצה ערוצים וחוצה מפלגות. גם בליכוד שמעתי שיש לא מעט קולות שמתנגדים למהלך הזה, אבל אני לא נכנס לזה כי אני לא רוצה לעשו לובינג פוליטי בשיחה הזאת.

"זה די פשוט: הציבור אוהב את התאגיד, אפילו הקהל הבינלאומי אוהב אותו. ואני חושב שהציבור מביע את דעתו גם באפליקציות וגם בשלט. זה נכון שלא עברנו את קשת ורשת - אבל המספרים שלנו שתפרים מאד מאז מהמונדיאל ומראים עליה ברורה. ועדיין, אני לא מסמן את הרייטינג כדבר המרכזי. מה שאנחנו מדברים עליו בשידור ציבורי זה לא לעשות מוצר תלוי רייטינג, אלא מוצר טוב שיש לו חשיבות וערך ציבורי".

תמיכה מכיוון ערוץ 14

HOT הייתה מתאבן

זה היווה מתאבן עבור האנשים שרוצים לסגור אותנו ונתן להם דלק. זה לא הזמן להתעסק בקרב הזה. אגב, החוק מגבה אותנו לגמרי בעניין הזה, מספיק לקרוא את החוק"

היה גוף תקשורת אחד שדווקא לא התגייס לעזור לכם. בשבוע שעבר פורסם בוואלה! ברנז'ה על המהלך של HOT לשכנע את שר התקשורת שיבטל את הכרח התשלום עבור תכני ה-VOD שלכם.

"אני הייתי שמח שאת הקרבות האלה - שיש להם אולי מקום - שבנקודת הזמן הזאת תוקרן כלפינו קולגיאליות שאומרת 'אוקי את הקרב הזה נממש אחרי שהמקום יעמוד על רגליו'. זה היווה מתאבן עבור האנשים שרוצים לסגור אותנו ונתן להם דלק. זה לא הזמן להתעסק בקרב הזה. אגב, החוק מגבה אותנו לגמרי בעניין הזה, מספיק לקרוא את החוק".

כבר עברת מהלך דומה עם סגירת רשות השידור. תאר לי את ההרגשה האישית שלך בימים אלו.

"האיומים האחרונים מדירים שינה מעיני. זו אשכרה פוסט טראומה. יש פה אנשים שעברו דברים דומים בערוץ עשר ובמקומות נוספים. וחצי מעובדי המקום הם מרשות השידור. תבין, חיינו 10 שנים ב-2007-2017 תחת סימן שאלה. רפורמה, לא רפורמה, רפורמה חתומה שלא התממשה - ואז ועדת לנדס שהובילה לסגירה. ואנשים לא ישנו בלילות. מחצית מעובדי רשות השידור מצאו את עצמם בבית, חלקם בגילי, וחלקם עד היום לא מצאו עבודה. אתה מבין כמה הדבר הזה מעורר חרדה? אנשים משלמים משכנתאות או צריכים לשלם שכר דירה, איך אפשר לעשות דבר כזה? על רשות השידור נאמר בזמנו שהיא לא יעילה. כאן איש בכלל לא טוען את זה. המקום רזה, ואנשי מגיעים עם חדוות יצירה. זו אזעקת אמת. חד משמעית. אתה ידע מה, אוקי לא אוהבים את המוצר? תחשבו על 950 העובדים ועל המשפחות שלהם, ועל עוד אלפי משפחות במעגל השני והשלישי של ההפקות".

מה הסיכוי שבסוף זה ייגמר בסוג של פשרה?

"התאגיד כל כך רזה שכל פגיעה בו תהיה פגיעה ממשית באיכות המוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully