וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הנרטיב: ה"רפורמה" הביסה את ה"מהפכה"

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 15:11

בקואליציה מנסים להציג את המהפכה כרפורמה ו"תיקון עיוות היסטורי" - די בהצלחה, כך עולה מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עבור וואלה! ברנז'ה. וגם, מיהו גוף התקשורת שדוחף הכי הרבה את המחאה נגדה?

ההסבר לכך, כמובן, אינו נובע רק מביטוי עמדה, אלא ככל הנראה גם כתוצאה מהתייחסות עניינית לאופן בו הממשלה מציגה את התוכנית, ועדיין, לבחירת המילים בנושא הזה - גם במסגור הידיעות וגם בעמודי הדעות - ישנו משקל קריטי

חודש ושבוע להקמת ממשלתו ה-37 של נתניהו, כשברקע ניסיון להעביר כמה שיותר מהר את המהפכה המשטרית בחקיקה, עולה גם שאלת הביטוי התקשורתי למהלכים ההיסטוריים האלו. בהיעדר הגדרה מדויקת לסט החוקים ובהינתן שמרבית חלקי הקואליציה מעדיפים להצמד למונח הרזה "רפורמה", עולה השאלה האם התקשורת אימצה את הטרמינולוגיה הממשלתית, או דווקא נאמנה לזו שעולה מהשטח. האם היא מגויסת (יש יאמרו מתקרנפת) לממשלה, או מגלה עצמאות, ואפילו לעומתיות למהלכיה.

וואלה! ברנז'ה ביקשה מיפעת מחקרי מדיה לבדוק עבורה את הסוגיה, והממצאים מעניינים: מתוצאות הבדיקה עולה כי למעט אתר Ynet מבית "ידיעות אחרונות" ועיתון "הארץ" - בהגיעם לתאר את מהלכי החקיקה, מרבית גופי התקשורת (הכתובה, הדיגיטלית והטלוויזיונית), משתמשים הרבה יותר במונח הקואליציוני "רפורמה", ולא במונח מהפכה/הפיכה משפטית/משטרית, שעולה בעיקר ברשתות החברתיות. ההסבר לכך, כמובן, אינו נובע רק מביטוי עמדה, אלא ככל הנראה גם כתוצאה מהתייחסות עניינית לאופן בו הממשלה מציגה את התוכנית, ועדיין, לבחירת המילים בנושא הזה - גם במסגור הידיעות וגם בעמודי הדעות - ישנו משקל קריטי באשר לאופן בו מעוצב המהלך בדעת הקהל.

סיקור ערוצי הטלוויזיה את אירועי המהפכה המשפטית. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
סיקור ערוצי הטלוויזיה את אירועי המהפכה המשפטית/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

מהבדיקה עולה כי העיתונים "ישראל היום" ו"גלובס" - הם אלו שאימצו את המילה "רפורמה" באופן המובהק ביותר, אבל גם בשאר כלי התקשורת ניכר פער ברור לטובת המונח "רפורמה המשפטית" לעומת המונח "מהפכה" .

לדברי מנכ"ל יפעת מני אברהמי, "אם לוקחים את הסיקור של הנושא המשפטי, ניתן לראות שמי שדוחף את הנושא של "רפורמה משפטית" - ניצח. המילה מופיעה כמעט פי ארבעה בתקשורת מאשר "מהפכה".

מפגינים מוחים נגד השינויים במערכת המשפט, תל אביב. 4 בפברואר 2023. אור הדר, אתר רשמי
מפגינים מוחים נגד השינויים במערכת המשפט, תל אביב. 4 בפברואר 2023/אתר רשמי, אור הדר
דווקא בערוץ כאן 11, הנחשב עד לפני ימים ספורים לסדין אדום בעיני הממשלה, סיקור ההפגנות זכה למשקל היחסי הנמוך ביותר

נושא נוסף שנבדק היה זמן המסך שהוקדש לסיקור הפגנות הענק נגד מהלכי הממשלה. מהתוצאות עולה כי ערוצים קשת 12 ו-רשת 13 מעניקים באופן יחסי את זמן המסך הגדול ביותר להפגנות נגד המהפכה המשפטית. הדבר משמעותי שכן ב-2011, לאחר תקופת השתהות קצרה, הערוצים המרכזיים נחשבו למנוע המרכזי שמאחורי המחאה. מהנתונים עולה כי כל ערוץ שידר במצטבר כמעט 6 שעות את ההפגנות. בהקשר זה יצוין כי הנתונים לא כוללים את סיקור ההפגנה במוצאי שבת האחרונה.

גם בערוץ 14 העניקו במה נרחבת יחסית לסיקור ההפגנה, אבל חלקה הגדול הוקדש מטבע הערוץ לביקורת עליה. דווקא בערוץ כאן 11, הנחשב עד לפני ימים ספורים לסדין אדום בעיני הממשלה, סיקור ההפגנות זכה למשקל היחסי הנמוך ביותר. סוגיה מעניינת שמעלה גם את השאלה האם החשש להיתפס כלעומתיים לממשלה מתוך איום הסגירה הוא זה ש"ריסן" את אופי הסיקור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully