וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משיקולי העיתון": ב"מקור ראשון" סירבו לפרסם מודעת גינוי לאירועי חווארה

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 10:11

בין היתר קשרו יוזמי המודעה, ראשי חוגים להיסטוריה ויהדות מכלל האוניברסיאות, בין פרעות חווארה למהפכה המשפטית, והשוו בין האירועים לפוגרומים שנעשו בעם היהודי; "נבלה נעשתה בישראל וכתם שחור מאפיל על ההיסטוריה היהודית"

ראשי חוגים ופקולטאות מכל רחבי הארץ ביקשו לפני ימים אחדים לפרסם (בתשלום) מודעת גינוי משותפת לאירועים הקשים בחווארה - ובעיתון "מקור ראשון" סירבו לפרסמה, כך נודע לוואלה! ברנז'ה.

מי שהוביל את המהלך היה פרופ' רם בן-שלום, ראש החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית, אשר שימש במשך שנים גם כחבר הנהלה של החברה ההיסטורית, זאת כאמור בשיתוף עם כל ראשי החוגים ההיסטוריים מכל האוניברסיטאות.

בין היתר נכתב במודעה: "נבלה נעשתה בישראל וכתם שחור מאפיל על ההיסטוריה היהודית. פורעים יהודים יצאו בעיירה חווארה למסע הרס וחורבן כדי להשחית באלימות קיצונית ולהטיל אימה על אוכלוסיה אזרחית פלסטינית שתחת כיבוש ישראלי. לבנו מתכווץ מאימה לנוכח הפוגרום שנעשה בשם הדת לכאורה ותחת חסות המהפכה המשטרית.

"במבט היסטורי אנו חוזים כעת בהתעצמות הקבוצות הקנאיות הלאומניות שמבקשות למוטט את יסודות הציונות, המדינה והבית המשותף. כמו בפוגרומים הנוראים בעבר, גם הפעם לפורעים תחושה של היתר שלטוני לנקמה ספונטנית. הכאב על קורבנות הטרור גדול, אבל אין בו כדי להצדיק את הפוגרום בחווארה. שריפת העיירה היא ביטוי לגזענות חסרת גבולות, לקריסת שלטון החוק ולרמיסת המוסר האנושי. חברי וחברות הנהלת החברה ההיסטורית הישראלית, ראשי החברה בעבר ובהווה וראשי החוגים להיסטוריה מביעים בזאת שאט נפש לנוכח מעשי הפשע. אנו מוחים בתוקף כנגד ההתנקשות בעקרונות הצדק, החירות והשיוויון שבמגילת העצמאות, במוסדות החוק והמשפט וביסודות הדמוקרטיה".

מחאת החברה ההיסטורית בעיתון הארץ. ספר סריקה- הארץ, אתר רשמי
מחאת החברה ההיסטורית בעיתון הארץ/אתר רשמי, ספר סריקה- הארץ

לדברי בן-שלום, "כאנשי אקדמיה שמכירים לעומק את התפתחותם ואופיים של אירועים היסטוריים, מצאנו כי הפוגרום בחווארה מזכיר את הפוגרומים שנעשו ביהודים ברוסיה במאה ה-19. אנחנו לא חושבים שזה שונה מהרבה מבחינות".

המודעה, אגב, פורסמה בסוף השבוע בעמוד השני של "הארץ", אך חלקים ב"חברה ההיסטורית הישראלית" סברו כי מדובר במודעה ש"תשכנע את המשוכנעים" וכי חשוב שתתפרסם דווקא בעיתון שלא מזוהה עם עמדות שמאל כמו "מקור ראשון".

בעיתון כאמור, סירבו לפרסם, ומסרו בתגובה: "מקור ראשון, משיקוליו, לא יפרסם את נוסח הדברים שהעברתם לפרסום. על מנת למנוע ספק, אין באמור כדי להביע תמיכה בנטילת החוק לידיים ובביצוע פעולות המנוגדות לחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully