וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדקים בחומה: מה עומד מאחורי הפיצוץ בין קרעי לערוץ 14 (רמז: הרבה מאד כסף)

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 18:05

עם האוכל בא התיאבון: בפעם השנייה בחודש, בערוץ תוקפים את שר התקשורת כשמאחורי הקלעים מאבק על הבלעדיות בערוצי הימין ולא מעט דם רע. גורמים בערוץ לוואלה! ברנז'ה: "מסע נקמה של קרעי על זה שנציג הבעלים לא הסכים לפגוש אותו"

ליבת החששות של בעלי ערוץ 14 - מקורבו של נתניהו המיליארדר יצחק מירילשוילי, נוגעת לאפשרות שתחת פתיחה גורפת של השוק, גורמים נוספים יוכלו להיכנס להתחרות בערוץ 14

שורת ציוצים של בכירים בערוץ 14 ביממה האחרונה חושפים קרע עמוק בין לשכת שר התקשורת שלמה קרעי (ליכוד) לבין ערוץ 14 - הנחשב אף הוא לערוץ הבית של הליכוד, ומשפחת נתניהו בפרט. זו אינה המחלוקת הראשונה בין ראשי הערוץ לשר מאז כניסתו לתפקיד - אך כשברקע הצהרות חוזרות ונשנות של קרעי על פתיחת השוק לתחרות, הפך המאבק לרשמי וגלוי.

הדם הרע בין הצדדים (יש יאמרו: הרצון של ערוץ 14 להפעיל לחץ טרם הצגת הרפורמה) הוביל לכך שגורמים בערוץ מאשימים את קרעי בלא פחות מ"מסע נקמה של קרעי על זה שנציג הבעלים לא הסכים לפגוש אותו", זאת לדבריהם בעת שנציג הבעלים (מקורבו של נתניהו המיליארדר יצחק מירילשוילי ד.ו.) "לא נפגש עם שום פוליטיקאי".

זאת ועוד, לוואלה! ברנז'ה נודע כי לפני כחודש איימו בערוץ לבטל פגישה עם השר, זאת כשברקע החלטתו שלא להאריך את הוראת השעה שהעניקה לערוצים 12 ו-13 כ-40 מיליון שקל מפרטנר וסלקום בתמורה לתכנים שלהם, ובמקביל האריך את הההקלות לערוצים הייעודיים, ביניהם ערוץ 14. בערוץ האשימו אז את השר כי כוונתו היא להמשיך בפעולות של השר הנדל - משמע מתן של הטבות רגולטוריות וכספיות לערוצים 12 ו-13, שכן הם עצמם אינם יכולים למכור את תכניהם ל-HOT ול-yes.

אולפן הפטריוטים, ערוץ 14. פלאש 90, יונתן זינדל, צילום מסך
אולפן הפטריוטים, ערוץ 14/צילום מסך, פלאש 90, יונתן זינדל

החשש ממתחרה בימין

במילים אחרות: בערוץ 14 גילו שמחיר עודף התחרות וההצפה - אג'נדה אותה קידמו בלהט עד לאחרונה ככל שזה נגע לקשת 12 - עלולה להגיע גם אליהם

אך ליבת החששות של בעלי ערוץ 14 נוגעת לאפשרות שתחת פתיחה גורפת של השוק, גורמים נוספים יוכלו להיכנס להתחרות בערוץ 14 בנישת ה"ימין". אחד הגורמים המדוברים הוא ערוץ i24news בבעלות המיליארדר פטריק דרהי, המשודר ב-HOT. אחת ההערכות נוגעת לאפשרות שבמסגרת פתיחת השוק לתחרות יקבל הערוץ - שעד כה התחרה בזירת ערוצי חדשות בינלאומיים אחרים - לשדר חדשות גם בישראל.

בהקשר זה יצוין כי מנכ"ל הערוץ פרנק מלול נחשב למקורבו של הפוליטיקאי לשעבר מאיר חביב, הנחשב לידיד אישי של נתניהו.

כך או כך, לפי גורמים בערוץ, השר קרעי מעוניין לתת רישיון לערוץ ימני נוסף, ככל הנראה ב-HOT. קרעי מצדו, לא רק שאינו מכחיש את הדברים, הוא אף צייץ בנושא וכתב כי "תחרות זה בריא". בערוץ מניחים כי כוונתו של השר לקדם פתיחתו של ערוץ ימני שישדר גם בשבת - ויענה על תחושות בימין כי זירת הימין החדשותית נותרת "מופקרת" במהלך השבת מול אולפני שישי של קשת, רשת וכאן - בעוד שצופי ימין רבים שאינם מסורתיים נותרים ללא "מענה" מלשכת נתניהו ומהימין.

לפי גורם בערוץ 14, "צריך להיות מנותק ממש כדי לחשוב שיש מקום לעוד ערוץ ימני כרגע. הרייטינג שלנו אמנם בנסיקה, אבל לא מתקרב עדיין למהדורת השבט של אולפן שישי ולדיווחי הגיא פינס של דפנה ליאל ועמית סגל".

במילים אחרות: בערוץ 14 גילו שמחיר עודף התחרות וההצפה - אג'נדה אותה קידמו בלהט עד לאחרונה ככל שזה נגע לקשת 12 - עלולה להגיע גם אליהם.

"נכנע ללחצים של אבי ניר"

"הבעיה בערוץ 14 היא שהוא לא ערוץ ימני אלא בערוץ תעמולה נטו, שברגע שאוליגרך אומר לו לעשות משהו הוא הוא עושה. בימין מעוניינים בערוץ ימין אמיתי, לא בערוץ ביביסטי"

טענה נוספת שעולה בערוץ 14 היא ש"קרעי נכנע ללחצים של אבי ניר וקשת ולא עצר את מיזם פרי טיוי שלהם, כשהנפגעת הגדולה מהמיזם היא כמובן הוט שנלחמה במיזם". לטענת מגיש הערוץ בועז גולן, "כדי לפצות את הוט, הוא יאשר לה להקים ערוץ שימכור פרסומות". עם זאת, כלל לא ברור איך השר קרעי יכול היה לעצור את מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE שאושר על ידי הרשות השנייה ויצא לדרך בכלל לפני הקמת הממשלה (לשון תגובת השר לשאלת בועז גולן: "השר לא מקים ערוצי תקשורת. אני מתכוון להכניס תחרות לשוק. יותר ערוצים. יותר קולות. מגוון דעות. קנאת סופרים תרבה חכמה").

מי שעוד מוזכר כשחקן מרכזי בנושא הוא אלעד מלכא, מקורבו של קרעי ומי שניסח עבורו את הרפורמה בענף. מלכא יועד למלא את תפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ואולם קרעי משך ברגע האחרון את מינויו בשל אי עמידה בתנאי הסף. בסביבת ערוץ 14 טוענים שמלכא - לו עבר בעייתי עם הערוץ סביב כתבה שפורסמה אודותיו - מונע מנקמנות.

בהקשר זה יצוין כי מלכא נחשב דווקא לאידיאולוג ומשמש כמנכ"ל ומייסד עמותת "האינטרס שלנו" המחזיקה באג'נדה ליברטיאנית התומכת בהפרטה גורפת ובכלכלת שוק חופשי. בדומה לשר קרעי הוא גם התבטא בעבר בעד הפרטת השידור הציבורי.

גורם נטול אינטרס הנמנה על הימין השמרני ובקיא במהלכים מסכם: "הימין בסוף הוא קפיטליסטי עד שזה מגיע לכסף שלו. כל הימין שמדבר על הפרטה לא יסכים להפריט את הרבנויות והכשרויות, בדיוק כמו שערוץ 14 שמדבר כל היום על כלכלה חופשית, לא מסכים שיהיה לו מתחרה. הם לא באמת קפיטליסטים, אלא דואגם לעצמם. הבעיה בערוץ 14 היא שהוא לא ערוץ ימני אלא בערוץ תעמולה נטו, שברגע שאוליגרך אומר לו לעשות משהו הוא הוא עושה. בימין מעוניינים בערוץ ימין אמיתי, לא בערוץ ביביסטי".

מלשכת השר קרעי נמסר בתגובה: "אני עמל בימים אלו על הרפורמה בשוק השידורים. רפורמה שתפתח את השוק ותאפשר כניסה של שחקנים חדשים. שוק חופשי ותחרותי הוא העיקרון שעובר כחוט השני בין סעיפי הרפורמה. בקרוב בעז"ה אציג את הדברים באופן מסודר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully