קמפיין חדשות 13. תמונות גולשים, תמונות גולשים
קמפיין חדשות 13/תמונות גולשים, תמונות גולשים

"עם כל הכבוד לרייטינג, נוצרה פה הזדמנות חד פעמית"

עודכן לאחרונה: 19.3.2023 / 19:42

שיחה יוצאת דופן עם גורם בכיר בחדשות 13 חושפת את הקו החדש של החברה; "המשימה שלנו היא שליחות של ממש; עזיבת אילה חסון ושרון גל היוותה הזדמנות לדייק את הזהות הליברלית". האם מדובר במהלך ציני? "אני מודה שלפני הבחירות לא היינו במקום הזה"

מונולוג ויראלי של מגיש חדשות 13 אודי סגל נגד ראש הממשלה נתניהו ששודר השבוע בתחילת המהדורה סימן עבור רבים מצופיה הוותיקים, גם אם באיחור, קו חדשותי שמזמן לא נראה במחוזותינו. על פניו, נראה כי חדשות 13 - עד לפני מספר שבועות מי שחטפה לא מעט (ובצדק) ביקורת על התקרנפות מחד והיעדר הישגיות מאידך - נולדה מחדש כחברה עם אג'נדה ברורה, ותעודת זהות מנומקת.

ואכן, סגל היה הסנונית: תוך ימים ספורים, באקט שליווה את יום ההתנגדות למחאה, נעטף מסך החדשות בדגל ישראל ועיתונאי החברה עלו בקמפיין מתוזמן ברשתות שכלל הוספת הסלוגן "עיתונות חופשית" לחשבונותיהם האישיים. אתמול (שבת), הגיע שיא ההקמפיין, עם פרסום על עזריאלי מול מוקד המחאה נגד ההפיכה. הצהרת כוונות ברורה מול קהלי היעד החדש, עם סאבטקסט חד משמעי ואחיד שמתכתב עם סרים של המחאה עצמה: אין לנו כבר מה להפסיד. אם למות, אז זקופים.

האם מדובר באקט שיווקי ציני, כמעט אופורטוניסטי, ש"מנצל" את נטישת הטאלנטים ואת העלייה של ערוץ 14 כדי לנסח בידול אל מול התעמולה הפרו-ביביסטית, או שמה תפיסת עולם אמיתית ומוצקה של מנכ"ל החברה אבירם אלעד - תפיסה שהמתינה במשך קרוב לשנתיים בארון, עד להזדמנות הנכונה? ייתכן מאד שהתשובה היא גם וגם.

הסנונית שלפני הקמפיין. אודי סגל

אודי סגל בקטע מהמהדורה המרכזית של חדשות 13, פונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות ההפיכה המשטרית, 13 במרץ 2023/חדשות 13

"הרבה מאד סוגים של עיתונות"

"לאורך השנים תמיד הייתה עיתונות טובה בחדשות עשר, אבל בשנים האחרונות האופי של החברה השתנה, המיזוג תרם לזה רבות, והיה ניסיון להיות בקו שמכיל הרבה מאד סוגים של עיתונות"

כזכור, לפני כחודש, עמוק לתוך הדהירה של נתניהו וממשלתו לעבר ההפיכה, איבדה חדשות 13 תוך שבוע אחד שני עוגני רייטינג משמעותיים -אילה חסון ושרון גל, שאמנם השתייך לרשת 13, אך שימש כ"ליד" אפקטיבי מדי ערב לשידורי החדשות.

אחרי ההלם הראשוני, בחברה התעשתו מהר, ומיהרו להעביר מסרים לפיהם אותה "נטישה", הייתה בעצם סימון דלת אלגנטי לשניים, שהפכו אט אט ל"משקולת על שידורי הערוץ", כך לפי גורמים בה. תזכורת: חסון החזיקה עבור חדשות 13 את ליל שישי ושבת, אך נתקלה בביקורת מבית ובעיתונאים שסירבו לשבת בתוכניתה. גם עבור גל, כתבי החברה לא ממש עמדו בתור.

אלא שכל אלו היסטוריה. שיחה יוצאת דופן עם בכיר בחדשות 13 חושפת את הרציונל מאחורי המעבר החד שעברה החברה. מבחינתו, "מה שהשתנה זה המציאות. יש פה שינוי קיצוני של דברים שקורים בחברה הישראלית. דברים שהיו לגיטימיים לפני חצי שנה, וכיום פשוט לא".

גם אם הוא אומר זאת בזהירות ובדיפלומטיות, הבכיר תולה את מה שנראה כמו אובדן דרך של החברה בעיקר במיזוג עם רשת 13, ובתוכניות הפרו-ביביסטיות שהנהלת החברה שיבצה. "לאורך השנים תמיד הייתה עיתונות טובה בחדשות עשר, אבל בשנים האחרונות האופי של החברה השתנה, המיזוג תרם לזה רבות, והיה ניסיון להיות בקו שמכיל הרבה מאד סוגים של עיתונות".

לדבריו, "עם כל הכבוד לרייטינג, התקופה האחרונה היא לא רגילה בחייה של החברה ובתקשורת, ומהווה אתגר משמעותי וגדול למי אתה. בימים האלו אנחנו נלחמים על עיתונות חופשית בישראל. זה נשמע ממש רחוק ומוזר אבל זה אמיתי".

אילה חסון, שרון גל. עידו שחם, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
שתי עזיבות משמעותיות תוך שבוע. חסון וגל/עיבוד תמונה, עידו שחם, יונתן זינדל פלאש 90

"זאת תקופה שאני לא חושב שהמדינה חוותה מאז הקמתה, ולתקשורת היא מהווה אתגר מאוד משמעותי וגדול לאיזה כלי תקשורת אתה הופך להיות. גם צעדים נגד התקשורת יהיו ויגיעו אנחנו רואים התחלות שלהן". הבכיר רומז באופן טבעי לרפורמה שמתוכננת גם במשרד התקשורת, שמאיימת להציף את השוק בחברות חדשות נוספות, ובכך להרע עוד יותר את מצבה של חדשות 13.

הבכיר דוחה מכל וכל מניע ציני לאותה התעוררות פתאומית, דקה אחרי ששני בכירי המגישים שלו - להם לא מעט צופים המזוהים כימניים-ביביסטים - נטשו את החברה. איפה הייתם שזה לא נגע ישירות אליכם?

"היינו פה תמיד. זיהינו את המצב מהרגע הראשון, וזה בא לידי ביטוי במהדורות נשכניות יותר, גם כשחסון וגל היו חלק מהערוץ. מה שהשתנה זה המציאות, המציאות של היום זה לא המציאות של לפני חצי שנה. יש פה שינוי קיצוני של מה שקורה בחברה הישראלית והתקשורת, דברים שהיו לגיטימיים היום נראים אחרת. הקרקע שאנחנו עומדים עליה השתנתה. לפני שנה יכולת להיות עיתונאי בתפיסה מסוימת וללכת איתה. מה שקורה היום דורש מכל העיתונאים להסתכל על המציאות אחרת".

הבכיר מסרב להשיב לשאלה אם הדבר היה תלוי בחברת החדשות, האם המהלך הזה היה מתרחש לפני. "אני לא רוצה לתת תרחישים נבואיים של בדיעבד, וזו גם לא מיקשה אחת. אילה הייתה בחדשות ושרון לא היה". הבכיר גם מתנער מהמילה "משקולת". לדבריו, "המילה משקולת לא נכונה. אילה ושרון היו במשך שנים ועשו את עבודתם. הם עזבו מרצונם ומבחינת הערוץ וחברת החדשות יש פה נקודה קריטית אל מול המציאות הישראלית. אילה קיבלה הצעה, עדכנה בזמן אמת, החליטה ללכת עליה. היא חשבה שזה הצעד הנכון עבורה ועשתה אותו. בזה תמו שנותיה בחברה".

ניסיתם לשכנע אותה?

"אני לא אכנס לזה, אני יכול להגיד שבסיטואציה הנוכחית יש הרבה הזדמנויות לערוץ 13".

זה לא סוד שאיבדתם לא מעט צופים בגלל העזיבה. בכלל, עיקר הצופים שמגיעים ל-14 הם מכם - מה זה אומר עליכם.

"חלק מהקהל של אילה ושרון הלכו איתם, והאתגר שלנו הוא להביא צופים חדשים לגרום ליותר צופים להיות נאמנים אלינו".

אולפן חדשות 13. צילום מסך, צילום מסך
"לפני הבחירות לא היינו במקום הזה". מהדורת חדשות 13/צילום מסך, צילום מסך

האנחה של יונית

"אודי סגל, איש אולי הכי ממלכתי בתפיסה הקלאסית שנמצא בתפקיד הכי מרכזי בחברה עומד ועושה טור דעה ברור עם שורה תחתונה. אלו דברים שכנראה לא כל המתחרים יודעים או רוצים לעשות"

כחלק משרטוט ה-DNA הישן-חדש, בחדשות 13 לא מהססים לציין גם את הרקע של המנכ"ל אלעד, קצין בכיר בדובדבן ועד מרכזי מטעם התביעה בתיק 4,000, ואומרים כי הוא רואה בתפקיד שליחות של ממש. גם במקרה זה, בחברה הודפים לחלוטין טענות ל"פספוס גודל השעה" והתעוררות מאוחרת מדי.

"אנחנו מבינים את גודל המשימה שעל כתפנו מיום אחרי הבחירות, כשהתמונה התבהרה", אומר הבכיר, ומתוודה: "אני מודה שלפני הבחירות לא היינו במקום הזה".

עם זאת, בחדשות 13 מבינים כי הטיקט של הסנטימנט האנטי-הפיכה אינו נחלתם הבלעדית, ומאפיין גם את חדשות 12 שנוקטת בקו ביקורתי יחסית לעבר כלפיי הממשלה. גם פה, בחברה מזהים הזדמנות "לומר דברים בצורה לא ממלכתית", זאת בניגוד להרגל הכמעט כפייתי של חדשות 12 לשמור תמיד על "איזון" גם כשאינו מקודש כלל - וכשמקסימום הפוזיציה של מגישת המהדורה יונית לוי היא במקרה הטוב אנחה כפולה אחרי כתבה מצמררת על הדיסטופיה המתרחשת בימים אלו. בראייתם, גם עמית סגל, הפרשן המרכזי של חדשות 12, לא מאפשר למתחרים לייצר את אותו בידול ופנייה לקהל הליברלי.

לדברי הבכיר, "אודי סגל, איש אולי הכי ממלכתי בתפיסה הקלאסית שנמצא בתפקיד הכי מרכזי בחברה עומד ועושה טור דעה ברור עם שורה תחתונה. אלו דברים שכנראה לא כל המתחרים יודעים או רוצים לעשות". ולא רק סגל. בחברה מתגאים בשינויים קטנים שמצטברים לתפיסתם למאסה קריטית משנה זהות כמו חשיפת הפייק-רולים כמו של אלון בן דוד, ,מהדורה פיקטיבית" - פרויקט מיוחד של ברוכי ו"מצעד הטרלול" של רביב דרוקר וספי עובדיה וגליקמן, שבודקים ב"אזור בחירה" את הפייק שרץ ברשת ואת הבכירים שמשתמשים בפלטפורמה התקשורתית כדי לרדת על התקשורת.

דיסטל כפרי בשל

"הפייק הוא אחד האתגרים הגדולים שלנו. בעולם שבו ייתכן שההגדרות של ימין ושמאל לא רלוונטית, אנחנו נמצאים כיום בהגדרות של ליברליות מול שמרנות ואנחנו רואים את עצמנו בהחלט יותר ליברליים"

לא יהיה מופרך להעריך שהחרמתה הפומבית של שרת ההסברה גלית דיסטל את החברה בעקבות טור של הילה קורח - נפלה בהנהלת החברה כפרי בשל ושיחקה לידי הקמפיין התדמיתי החדש שלה. הבכיר לא מכחיש. "הפייק הוא אחד האתגרים הגדולים שלנו. בעולם שבו ייתכן שההגדרות של ימין ושמאל לא רלוונטית, אנחנו נמצאים כיום בהגדרות של ליברליות מול שמרנות ואנחנו רואים את עצמנו בהחלט יותר ליברליים".

ובתוך כל אלו, גם כשמדברים גבוהה גבוהה על תפקיד העיתונות בימים אלו, קשה להתעלם מרצף התקלות האחרונות בחדשות 13, שבמקרה הטוב מעידות על רשלנות עריכתית. משה חזן הלא נכון, שקופית עם נתונים שגויים וקטע מ"מלחמת הכוכבים" שחדר לדיווחי החברה הן רק חלק מהן. גם לכך יש לבכיר תשובה ברורה: "היה קל להיתפס יותר אלינו, אבל יש תקלות אצל כולם, בכאן הייתה לא מזמן תקלה בתרגום, וגם אצל אחרים לא חסר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully