וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועצה לשלום הילד נגד "מבחן ההורים" של ערוץ 12: "הילדים כשפני ניסיונות"

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 13:46

במועצה פנו בתלונה חריפה לרשות השנייה בבקשה לפעול כנגד קשת 12 על יסוד חוק הגנת קטינים. קשת: "עריכת התוכנית נעשית בזיהרות המירבית תוך שמירת כבודם של הילדים"

מבחן ההורים הגדול, פרק בכורה. קשת 12, צילום מסך
מבחן ההורים הגדול, פרק בכורה/צילום מסך, קשת 12

בימים האחרונים הגיעו למועצה לשלום הילד מספר פניות בנוגע לסדרה "מבחן ההורים הגדול" המשודרת בימים אלה ב"פריים טיים" בערוץ קשת 12. מדובר בתוכנית ריאליטי בהשתתפות הורים וילדים, רובם בגילאי בי"ס יסודי ואף צעירים יותר. התוכנית מעמידה את גישתם החינוכית של ההורים, והדינמיקה בינם לבין ילדיהם בתחרות ומבחן, תוך הצגת אתגרים שונים שעליהם לבצע עם הילדים לעיני המצלמות. כל זאת תחת העין הבוחנת של אנשי מקצוע והורים נוספים המשתתפים בתוכנית, אשר מפרשים ומבקרים את התנהגותם לעיני הצופים.

בעקבות כך, במועצה פנו בדרישה לרשות השנייה, לפעול נגד הפקת התוכנית ונגד קשת 12.

"מצפייה בפרקי הסדרה ששודרו עד כה, מדובר בפורמט חודרני בו מידת החשיפה של הילדים גבוהה במיוחד. כך, הילדים מצולמים בסיטואציות אישיות החושפות את הדינמיקה עם הוריהם; הם נאלצים להתמודד עם אתגרים מפחידים ומלחיצים תוך שהם מביעים מצוקה; עם ביקורת והערות על התנהלותם ועל משפחתם; וניכר כי הם חווים תחושות של אשמה על "ביצועים" ב-"תחרות"; ונחשפים במצבים רגשיים מורכבים"', נכתב במכתב של המועצה לשלום הילד.

כמו כן, מציינים במועצה כי בשני הפרקים ששודרו בתאריכים 6.5.23 ו-8.5.23 הילדים הועמדו ב-"מבחן האדם הזר", בו אדם זר (שחקן) פונה אליהם ומנסה לשדל אותם לבוא איתו. זאת, כפי שנאמר בשידור, ללא ידיעתם של הילדים כי הם מצולמים בזמן זה, ואף ללא ידיעת הוריהם כי מדובר באתגר מטעם התכנית. בפרקים ששודרו נראו מספר ילדים שכביכול "נכשלו" באתגר, והיו עלולים להיפגע. "אנו סבורים, כי לצד החשיבות שבהעלאת מודעות למצבי סיכון אליהם עלולים להיחשף ילדים, במקרה זה מדובר בפגיעה חמורה בפרטיותם של הילדים המצולמים, והשלכות החשיפה עלולות להיות קשות עוד יותר. יתרה מכך, בלתי נמנעת התחושה כי הילדים משמשים מעין "שפן ניסיונות". גם אם סיטואציה מעין זו גורמת לשיח חשוב בנושא מוגנות בקרב הורים, אנו סבורים כי המטרה אינה מקדשת האמצעים", הוסיפו במעוצה.

בנוסף, במועצה כותבים כי לתפיסתם הפורמט אינו מותאם להשתתפותם של ילדים צעירים, גם אם הוריהם, האפוטרופוסים הטבעיים שלהם, בחרו בכך. "מאחר ומדובר בתוכנית אשר משתתפים בה ילדים, אשר מפאת גילם הצעיר, בשלותם ויכולתם הקוגניטיבית לא יכולים בהכרח להבין את משמעות החשיפה ולא ערים להשלכות שעלולות להיות לה לטווח הרחוק, הרי שגם אינם יכולים לתת הסכמה מדעת להשתתפות בתוכנית זו. ברור לנו כי ישנם מקרים בהם פרטיהם של קטינים נחשפים בזירה האינטרנטית וברשתות החברתיות בין אם על ידי אחרים ובין אם ביוזמתם וכי בעידן הטכנולוגי הנוכחי ישנם אתגרים חדשים ומורכבים בהגנה ובשמירה על פרטיותם של קטינים".

בנוסף, צוין, כי הפרומו לקראת הפרק הבא שישודר הציג להורים את השאלה: "כמה מכם הענישו את הילדים שלכם בענישה פיזית?", ולדברי המוצעה עצם הצגת השאלה מעביר מסר שענישה פיזית קשורה בשיטת חינוך וכי יש לה מקום. ענישה פיזית היא אלימות לכל דבר ועניין, היא גורמת לפגיעה חמורה מאוד בילד והיא אסורה בתכלית האיסור על פי החוק. לבסוף, סיכמו כי "אחריותו של כל גוף תקשורת ממוסד להגן באופן דווקני על זכותם של ילדים לכבוד, על זכותם לפרטיות, ועל זכותם לשלוט במידע הנוגע אליהם. יש להגן על ילדים מפני פגיעות קשות ובלתי הכרחיות בפרטיותם והשלכותיהן על חייהם לטווח הקצר והארוך. כמו כן, על גוף תקשורת כאמור להפעיל בקרה ובפיקוח על התכנים והמסרים המועברים לקהל הצופים אשר עלולים לפגוע בזכותם של ילדים להגנה וביטחון"

קשת: "לא נשקפה לילדים כל סכנה"

מקשת נמסר בתגובה: "הפורמט הבינלאומי "Parental Guidance" ("מבחן ההורים הגדול") הופק ושודר בהצלחה באוסטרליה, ארה"ב, הולנד ונמצא כעת בתהליכי הפקה במדינות נוספות. אנו סבורים כי יש מקום לעסוק בנושאים שהעיסוק בהם מחייב זהירות ורגישות, כמו יחסי הורים וילדים, סוגיות בהורות וחינוך ובקשיים הכרוכים בכך, תוך שמירה מיטבית על הילדים וההורים באמצעות ניהול אתי-רפואי קפדני ועמידה על האמנה בנושא השתתפות ילדים בתוכניות טלוויזיה של הרשות השנייה. הפקת התוכנית מודרכת ומלווה על ידי צוות האתיקה של קשת בניהולו של פרופ' גיל סיגל ובשילוב מומחים מהתחום. עריכת התכנית נעשית בזהירות המרבית ותוך שמירת כבודם של הילדים ובני משפחותיהם. ההשערה המובאת במכתב התלונה בדבר פגיעה בילדים אינה מעוגנת ואינה מבוססת - השילוב של האוטונומיה ההורית ובחירתם להופיע בתוכנית ולהציג את משנתם החינוכית, והטיפול הזהיר בחשיפה של הילדים בתוכנית, יוצרים מתווה מאוזן להטיית תשומת לב הלב הציבורית לסוגיות מהותיות בדרכי חינוך ילדים.

"באשר לאתגר האיש הזר, אתגר זה יוצר חשיפה בלתי אמצעית לסיכון לילדים במרחב הציבורי, וכמובן לא נשקפה לילדים כל סכנה והם לא הוצגו באופן שפוגע בהם או בפרטיותם. באשר לאמרה בנוגע לקדימון, אשר על פיו אחד הפרקים יעסוק בענישה, למרבה הצער התופעה של ענישה גופנית עדיין קיימת בחברה הישראלית. הימנעות מעיסוק בנושא לא תרפא זאת - ההפך הוא הנכון. בפרק המדובר ניתן היה לראות שחלק מההורים אכן מתוודים שהם הרימו יד על ילדיהם, אך בשום אופן הם עצמם או המנחים לא מצדיקים זאת. ההפך הוא הנכון, העמדה הנחרצת שמוצגת מתנגדת לענישה מכל סוג ואינה מקבלת הכאת ילדים בשום צורה".

  • עוד באותו נושא:
  • קשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully