שלמה קרעי מתארח ב"תיק טוק" , מאי 2023. ראובן קסטרו
שלמה קרעי מתארח ב"תיק טוק" , מאי 2023/ראובן קסטרו

שר התקשורת קרעי: "איילה חסון היא טיפה בים; בכל פאנל בתאגיד צריך שיהיה חרדי וליכודניק"

עודכן לאחרונה: 27.5.2023 / 12:32

על ההפיכה: "לא תעבור רפורמה 'כאילו', לא יהיה כאן ישראבלוף" | על התאגיד: "עמדתי לא השתנתה, אמשיך לפעול" | על גלית גוטמן: "על גבול הפלילי. להדיח לאלתר" | ועל החוק שיגביל את גלצ מלשדר את חדשות קשת ורשת | וגם על יאיר נתניהו ונועה קירל. ראיון חג למכון לעיתונות

"ערוצים 12 ו-13 ביחד הם מונופול. אתה רואה שכשהם מעלים מחירים, אתה כמעט לא רואה בחדשות 12 שמדברים על זה או על בעלי המניות שלהם. יש תחקירים שפורסמו על זה גם כן. ולכן המטרה היא להפוך את שוק התקשורת בישראל לשוק של צרכנים. שהעדפות הצרכן ישתקפו בערוצי התקשורת ושיהיה מגוון וריבוי דעות. מה שקרה בסלולר יקרה עכשיו בשוק הטלוויזיה", מבטיח שר התקשורת שלמה קרעי בראיון חג מיוחד לוואלה! ברנז'ה.

קרעי התיישב לשיחה פתוחה בפודקאסט של המכון הישראלי לעיתונות. על הפרק: עתיד תאגיד השידור ("עמדתי לא השתנתה: במדינה דמוקרטית לא יכול להיות שיש שידור ללא פיקוח ממשלתי"), ערוץ 14 ("אני לא שר ערוץ 14 גם לא שר גלי ישראל, אני דואג לכולם"), פרויקט פריסת הסיבים ("הנדל גזר סרטים, את הסיבים התחיל השר איוב קרא") וכן, גם גלית גוטמן, יאיר נתניהו ואפילו נועה קירל.

חלק קטן מהשיחה מובא כאן בכתבה. האזינו או צפו בשיחה המלאה.

בווידאו: שר התקשורת שלמה קרעי מתארח בפודקאסט "תיק טוק" עם דוד ורטהיים/צילום סטילס: ראובן קסטרו

אנחנו נתרכז בשוק התקשורת, אבל אי אפשר להתעלם מההפיכה. השבוע פורסם ב"הארץ" כי מסתמנות הסכמות עקרוניות בין האופוזיציה לקואליציה שמשמעותן בגדול היא מסמוס הדרגתי של הרפורמה. לפי הדיווח, כל שינוי עתידי בשיטת המשטר בישראל או בשיטת המשפט שלה תחייב הסכמה משותפת. זה סעיף שלפי הפרסום הקואליציה מוכנה לקבל אותו, ולא ממש תואם דברים שאתה אומר לאחרונה על כך שהיא תעבור כך או אחרת.

"בלי להיות מעורה בפרטים, כשעיתון הארץ כותב משהו, אז זה משהו שכנראה לא יקרה מהצד שלנו. לא תעבור רפורמה 'כאילו', לא יהיה כאן ישראבלוף. אנחנו קיבלנו מנדט מהציבור ואנחנו נחושים לממש אותו, להחזיר לכאן את הדמוקרטיה ולהחזיר את המשילות לידי הציבור. העם הולך לקלפי, בוחר ממשלה, בוחר קואליציה, ובסופו של דבר, כל דבר נתקע בעמדת היועמ"שים וביציע אצל בג"ץ. הדבר הזה הוא לא סביר, זה לא קורה באף מדינה דמוקרטית בעולם כמו שזה קורה אצלנו.

"כל סעיף או חוק שאומר שאי אפשר לתקן חקיקה, כמו שלפיד ובנט וסער ניסו להעביר אז חוק שהכנסת תתפזר רק ברוב של 80 חברי כנסת - הוא חוק אנטי-דמוקרטי. זה שוב להמשיך את המצב שבו רוב הציבור לא קובע. בדמוקרטיה הרוב שולט תוך דאגה לזכויות המיעוט. בדמוקרטיה הרוב קובע ולא רוב מיוחס.

"בסך הכול הרי מה כל הוויכוח כאן? שני שופטים שייצגו גם ציבור שמודר מזה שנות דור ממערכת המשפט ומבג"ץ. שני שופטים בקדנציה, אחת לארבע שנים. גם לזה הם קוראים קץ הדמוקרטיה. בדבר הזה אנחנו כמובן חושבים אחרת. הציבור חושב אחרת וזה מה שחשוב. ואני מקווה מאוד שתהיה הסכמה רחבה, אבל אם לא אני חושב שבהחלט נתקדם".

אבל אם לא תהיה, אתה שם או שאתה מתפטר מהממשלה?

"אנחנו לא באנו להתפטר ולא באנו לאיים, באנו לעבוד".

"גלית גוטמן ביצעה הסתה חמורה כנגד ציבור גדול בישראל. הציבור פונה אליי, אומר 'תפטר אותה, אומר תסגור, תשבית'. התגובה שלי לכל אלה שפונים אליי היא שאני כשר תקשורת לא סוגר ערוצים"

בוא נעבור לתקשורת. אני רוצה דווקא להתחיל בשאלה בסיסית: תגיד, אתה אוהב תקשורת?

"לא חשבתי שאני אגיע למשרד התקשורת. אני צרכן בעיקר של חדשות ואקטואליה. לא יוצא לי לצפות בהרבה מעבר, גם כי אנחנו עסוקים. בטח לא בתקופה האחרונה, אבל אני מקבל את הדברים המעניינים. בוא נגיד שבנסיעות ברכב לא תשמע אצלי מוזיקה ברכב אלא רק אקטואליה".

למי אתה מאזין?

"למי שנמצא באותה שעה, לכולם. זה יכול להיות שרון גל ברדיו 'גלי ישראל', ויכול להיות קלמן וליברמן ויכול להיות גם גלי צה"ל או רדיו 103. הרבה פעמים אני גם מתראיין שם. תלוי מי המגישים. בוא נאמר שאני מתכוון לפתוח את השוק הזה, שתחנות אזוריות יוכלו לשדר בפריסה ארצית. שיהיה כאן מגוון דעות, שיהיה ריבוי תחנות, ריבוי ערוצים, ככה שאני אוכל לא להחליט לפי איזה ערוץ אני שומע, אלא לפי התוכנית, לפי הרעיון המסוים".

עוד מעט נגיע לתדרים ולשוק. אבל לפני כן, הזכרת את זה שאתה מדבר ב-103, וזה מזכיר לי שדיברנו לפני מספר שבועות, למחרת הדיווח השנוי במחלוקת של חדשות 13 לפיו נתניהו ידע ואישר שייהרגו בו חפים מפשע.

"לא שידע מראש, אישר להרוג נשים וילדים".

כן, דיברת איתי ועם אראל סגל בתוכנית וטענת שמדובר בערוץ תעמולה עם חרפה אנטישמית. שעה לאחר מכן הותקפה כתבת חדשות 13 בתל אביב על ידי עובר אורח עם גז פלפל. אתה לא מרגיש אחראי או אשם?

"וכמה שעות לפני זה היה פיגוע שבו נהרגו אביאל ובן חדד, ואני מג'רבה, והנשים שהיו שם אמרו שהגויים שם, בתוניס, דיברו באותו יום על מה שהיה, שהתקשורת הישראלית אומרת שראש הממשלה הורה, אישר להרוג נשים וילדים חפים מפשע. אז אפשר לקשר כל מיני קישורים, ואפשר פשוט להיות לויאלים למדינה שאתה חי בה ולא לתת כותרות שנותנות רוח גבית ל-BDS ולהסתה נגד מדינת ישראל.

"וכן, כשר תקשורת אני אגנה דבר שקורה וגם גיניתי את התקיפה של העיתונאים. אני מגנה תמיד אלימות, אלימות מגונה בכל תוקף, לא משנה מאיזה צד, חופש העיתונות וחופש תקשורת זה חשוב אבל צריך גם שתהיה אחריות. למרות שכמו שתכף תשמע, אני לא רוצה להתערב בתכנים בכלל...".

זהו, שאתה לא רוצה להתערב בתכנים אבל התחושה היא שכל פעם שיש אירוע טלוויזיוני שלא עולה בקנה אחד עם עמדות הממשלה, אתה מתנהג כמו אחרון הפוליטיקאים. גם בנושא האמירה הלא ראויה של גלית גוטמן התערבת. אתה גם שר תקשורת. אולי יש כאן בעיה של הבנת התפקיד?

"גלית גוטמן ביצעה הסתה חמורה כנגד ציבור גדול בישראל. הציבור פונה אליי, אומר 'תפטר אותה, אומר תסגור, תשבית'. התגובה שלי לכל אלה שפונים אליי היא שאני כשר תקשורת לא סוגר ערוצים, אני לא מפטר עיתונאים, אני לא רוצה וגם אולי לא יכול. הכוח הוא בידיים של הציבור וכאשר יש שוק חופשי ותחרותי, שאני חותר אליו שיהיה עוד יותר כזה, הכוח באמת יהיה בידיים שלו בשלט וגם מול בעלי המניות של הערוץ. יש להם אינטרסים מסחריים.

"לא יכול להיות שתשב מגישה - והנה אתה רואה איזה מונופול יש לחדשות 12, שהוא מצליח למסמס את הדבר הזה...".

אבל מה ציפית שיקרה, מה לדעתך היה צריך לקרות?

"להדיח לאלתר. אין מקום אין מקום בתקשורת הישראלית לאמירות מסיתות, זה גובל בתחום הפלילי".

יצא לך לראות את ערוץ 14? מפגינים מכונים שם מדי יום אנרכיסטים, חלקם הואשמו כצאצאים של נאצים - לא פחות. גם שם דרשת הדחה?

"את המגיש שאמר את זה השעו, אני לא חושב שהוא משדר שם עכשיו. הדיחו אותו בגלל האמירות שלו, וזה בהחלט ראוי. בכלל, אני הולך לסגור את הרשות השנייה ואת מועצת הכבלים והלוויין כדי שעוד יותר לא יתערבו בתוכן, אבל כן אני מצפה וכן נדרוש בחוק מהערוצים לתת מסמך אתי שלהם, שתהיה רגולציה עצמית. אתה הרי רואה מה קורה היום. הערוצים הם תעמולה, והשידורים הם מוטים לגמרי, אין איזון שכביכול נדרש".

עוד בוואלה!

השר קרעי בהתקפה על חדשות 13; כתבת הערוץ הותקפה בת"א

לכתבה המלאה
גלית גוטמן. קשת 12, צילום מסך
"להדיח לאלתר". גלית גוטמן/צילום מסך, קשת 12

ועדיין, למרות האפשרויות - הציבור מצביע בהמוניו לקשת. הרוב קובע, לא?

"היום הציבור הוא קהל שבוי. זו לא ממש בחירה. אם אתה לא ימין על מלא, אתה כנראה לא תצפה בערוץ 14 במתכונת שלו. ערוץ 14 הוא ימין על מלא והערוצים האחרים זאת מדורת השבט שאולי הייתה עד היום, הצופים נשארים שם כי אין להם משהו אחר, אין משהו יותר מאוזן. אפילו השידור הציבורי שאמור לפי חוק לתת מגוון דעות בציבור הישראלי נותן את אותו קול כינור שני לערוצים 12-13".

אמרת שאתה לא יכול או רוצה לפטר עיתונאים, אבל זו היתממות. הרי ברור שברגע שאתה אומר לצופים שתדאג שאופירה וברקו לא ישתלמו כלכלית או אם אתה נותן הקלות לערוץ 14 בשווי של מיליוני שקלים - יש פה מסר ברור, וגם פגיעה בעיתונאים.

"על איזה הקלות אתה מדבר. קודם כל המחוקק קבע, לא אני, שעד הכנסות של 80 מיליון שקל יש הגנות ינוקא למיניהן. ברפורמה, בחוק השידורים שאני אגיש, זה כבר יהיה פחות יהיה רלוונטי. כולם יקבלו, כולם יוכלו להחליט. הערוץ יוכל להחליט. האם, כמו שאתה אומר, האם הוא רוצה חוסה בצילן של הגנות ינוקא, או שהוא מתחיל לעשות עסקים עם פלטפורמות, עם ספקי תכנים, ברגע שעברת למכור את התכנים שלך, אתה כבר לא יכול לדרוש, נגיד, מפלטפורמה לשדר אותך בחינם. אתה כבר לא מחויב. אתה רואה את השוק החופשי מתחיל לעבוד. כמו שערוץ 14 כבר עושה עסקים עם FREE TV ועם פרטנר".

זה מה שאני לא מצליח לפצח. אתה מצד אחד דוגל בשוק חופשי, בפתיחה, באי התערבות. ומצד שני, מבטל הארכות הוראות שעה שמיושמות בהסכמים מסחריים, נניח בין קשת לפרטנר וסלקום.

"אני לא הארכתי את הוראת השעה שהשר הקודם האריך, וזו הטבה של עשרות מיליונים שנתנו לערוצים 12 ו-13. לא הארכתי כי זה החוק, זו הוראת הקבע שבחוק".

אבל תן לשוק לעשות את שלו, למה אתה מתערב להם בהסכמים?

"אני אגיד לך למה, כי זה מתיישב עם המדיניות שאני אביא תכף בחוק השידורים. במדיניות הזו יש הוראת מעבר שנוגעת לזה שכשאני פותח את השוק לתחרות אני לא מאפשר לשחקנים מאוד חזקים - כמו קשת עם FREE TV שיכולה להפוך להיות מונופול של ממש בתחום השידורים - לא להשתלט על השוק. כשאתה משחרר את השוק לגמרי, השחקנים מאוד חזקים יכולים להשתלט עוד יותר על השוק. זה משתלב עם המדיניות של מעבר לשוק חופשי עם הוראת מעבר שמונעת משחקנים חזקים להפוך למונופול.

"בכל מקרה הכללים הם מאוד מאוד ברורים לגבי נתח שוק. אם זה בעלויות צולבות, אז כן, אם יש לך נתח שוק מאוד גדול, אז יש לך בעיה שתחזיק גם ערוץ... גם, למשל, ברדיו. אני נגד, וזה יהיה בחוק, שערוץ פרטי לא יוכל לשדר את השידור, את מהדורת החדשות שלו, בערוץ ממשלתי, בערוץ ציבורי".

"גל"צ לא תשדר את מהדורות הערוצים המסחריים"

רגע, אני רוצה שנייה להבין. זה אומר לדוגמה בגל"צ, שיש לה הסכמים עם חדשות 12, חדשות 13, זה משתנה?

"לא יהיה. לא יהיה יותר. אם אתה ערוץ ציבורי, אתה מקבל כסף מהמדינה, תדאג לממן מהדורת חדשות משלך. אל תהיה פלטפורמה ציבורית לאינטרסים מסחריים".

והדבר הזה, לאן הוא נכנס, זאת אומרת זו חקיקה?

"זה חוק השידורים, זה נכנס לחוק השידורים. אני מקווה אגב שבגל"צ יעשו את זה עוד לפני שזה יעבור בחוק. כי זה דבר הגיוני".

אמרת להם כבר, העברת את המסר?

"העברתי את המסר".

למי? לממלא המקום?

"לממלא המקום, כן".

(מגלי צה"ל נמסר בתגובה לפרסום מוקדם של דברי השר בוואלה! בנושא: "מדובר בשקר חסר בסיס ולו הקלוש ביותר. אין זו הפעם הראשונה שכתב וואלה מפרסם שקרים אודות גלי צה"ל. אין בסמכותו של שר התקשורת לקבוע בעניין שידורי גלי צה"ל, שנמצאים כידוע לכל באחריות משרד הביטחון. כפי שנמסר בהודעת התחנה, ההחלטה נולדה לאחר הליך סדור ומקצועי של צוות התוכן הבכיר של התחנה ומתוך שאיפה עצמאית של גל"צ ליצור רצועה מקורית וחדשה").

דני זקן. יח"צ,
"העברתי את המסר". מ"מ מפקד גלצ דני זקן/יח"צ

"הציבור יפקח טוב יותר ממועצות קומוניסטיות"

בוא נעבור לתאגיד השידור. בוא תעשה רגע סדר לכל העובדים שנמצאים שם ולא יודעים מה יקרה בעתיד. תדרים יופרטו? חסויות ופרסומות יהיו?

"תראה, קודם כל עמדתי לא השתנתה. במדינה דמוקרטית לא יכול להיות שמוציאים כסף ציבורי על פרויקט, על מיזם, וכאן זה קרוב למיליארד שקל בשנה, ואין פיקוח. אין פיקוח של הציבור באמצעות נבחריו, באמצעות הכנסת והממשלה, שזה אני במקרה הזה".

יש מועצת תאגיד, שבסוף אתה ממנה את יו"ר ועדת איתור שלה.

"נכון, אבל צריך פיקוח ממשלתי על כסף ציבורי. ככה זה בדמוקרטיה. כשיש כסף ציבורי, הציבור רוצה לפקח ולדעת מה עושים עם הכסף שלו. זה הפרדוקס שאני צריך להתמודד איתו. ההתמודדות היא, כמו שאתה אומר, בעקיפין, פיקוח בעקיפין, מינוי ועדת איתור, שתמנה מועצת תאגיד, וזה באמת מה שאני מתכוון לעשות.

הפרטת התאגיד, שזה בעיניי מה שצריך להיות ומה שיהיה בהמשך, לא עומדת כרגע על הפרק בגלל סיבות פוליטיות, בגלל שראשי הקואליציה אמרו לא לנגוע בזה עכשיו, זו חזית שלא רוצים לפתוח אותה. מקובל. אני לא שחקן בודד, אני חלק מקואליציה, חלק מקבוצה שמנהיגה את המדינה".

אבל האקדח הזה על השולחן מבחינתך.

"לא, זה לא נמצא כרגע על הפרק, זה לא על סדר היום של 2023 וגם לא 2024. מה שכן נמצא על שולחני זה הסרת החסמים שבהם התאגיד מפריע לשוק החופשי, וזה שוק הרדיו. השידור הציבורי לוקח יותר מ-50% מתדרי ה-FM. עזוב שה-FM עוד כמה שנים כבר לא נשתמש בו, אני הולך להסיר את החסמים, שיהיה לנו יישומים דיגיטליים בכל הרכבים. אבל בינתיים אין רשתות מסחריות פרטיות שמשודרות בכל הארץ, בפריסה הארצית, חוץ מהשידור הציבורי".

בקיצור, אתה הולך לסגור להם תחנות מהדלת האחורית.

"לא, אני הולך לקחת להם חלק מהתדרים, והם כנראה לא יצטרכו לסגור תחנות. עשיתי בדיקה טכנית וגיליתי שלא צריך ארבעה תדרים בשביל תחנה ארצית. מספיקים שלושה תדרים לכיסוי כמעט מלא ולכן אפשר לקחת מתוך עשר תחנות בשידור הציבורי עשרה תדרים שיכולים בעצם לתת את כל הביקוש שיש לנו מהתחנות הפרטיות לעבור לפריסה ארצית, למי מהן שרוצה.

"זה דבר אחד לגבי הרדיו. הזכרת גם פרסומות, אז כן. אתה לא יכול לקבל מאות מיליונים, קרוב למיליארד שקל, מהכסף הציבורי, וגם לגעת בכבשת הרש, שזה ההכנסות מהכסף הפרטי של מפרסמים. לכן אני בחוק השידורים הזה הולך לאסור על התאגיד ועל גלי צה"ל למכור פרסומות. הפרסומות יעברו לערוצים הפרטיים, המסחריים. יהיה ריבוי דעות, יהיה מגוון ערוצים, ייפתחו עוד ערוצים. כסף ילך ויניע את השוק הזה".

יש טענה שאתה מקורב לצביקה שלום, מבעלי תחנות הרדיו האזוריות בישראל. טענה נוספת היא שאתה מנסה בכל מחיר לקדם את 'גלי ישראל' הביביסטית ולהפוך אותה לארצית.

"די נו, באמת... כולם ישבו איתי. כולם, כל בעלי התחנות כמעט, מקצה לקצה הגיעו אליי, ישבו איתי, אמרו מה הטענות שלהם, מה הבקשות שלהם, ואף אחד לא מרוצה כמו שאמרתי. לא שלום ולא בן בסט שגם כן אומרים שהוא ליכודניק, אז הוא מקורב אליי. אני בשירות עם ישראל. גם ערוץ 14 חשבו שאני עובד אצלם וכעסו עליי כשהבינו שאני רוצה לפתוח את השוק לתחרות, אז גם הם היו מקורבים אליי?".

העובדות הן שהם קיבלו הקלות בתקופתך.

"ערוץ 14 חשוב לי, הקולות החדשים שיש חשובים לי, זה אור שמוסיף מגוון רחב של קולות שעד היום היו חסרים. יחד עם זאת אני לא שר ערוץ 14, גם לא שר גלי ישראל, אני שר התקשורת של מדינת ישראל ואני דואג לכולם, לא רק למחנה שלי, אלא לכל המחנות וכשיהיה ריבוי דעות, שיהיה יותר ערוצים ויותר תקשורת, ויותר ביטוי, זה יהיה טוב לכולם. גם לשמאל וגם לימין. כל אחד יבחר בשלט את מה שהוא רוצה להגיד".

אני רוצה ברשותך בכל זאת להתעכב על תאגיד השידור הציבורי, כי בכל זאת האירוע הזה אפיין את כל תחילת הקדנציה שלך. רק בזה עסקת. תכננת כמה מסיבות עיתונאיים שחלקן לא יצאו לפועל, ובסוף קיבלת ברקס מראש הממשלה. אתה יכול לפחות להודות שלא צפית את היקף עוצמת התמיכה בתאגיד השידור, גם בתוך הליכוד?

"לא, לא, קודם כל ממש לא. לא תכננתי כמה מסיבות עיתונאיים ולא חטפתי פאול. הייתה מסיבת עיתונאים אחת שתוכננה והתבקשתי לחכות איתה כי רצינו לשבת ולדבר על כמה נושאים, לא רק על התאגיד. היו שם כמה נושאים שקשורים לשוק התקשורת ושוק התקשורת מעניין את ראש הממשלה והוא רצה לשמוע לפני שאני יוצא בהצהרות על מה מדובר, וישבנו והכל בסדר. הוא היה צריך לפני כן לקבל את אישור היועצת המשפטית לממשלה שזה עוד הזיה, היא הרי חסמה אותו מלדבר איתי על כל נושאי התקשורת. לקח לה חודש וחצי להחליט שבעצם נושא השידורים לא קשור בכלל לניגוד העניינים שאולי יש לו בנושא המשפט".

אילה איילה חסון. כאן 11, צילום מסך
"טיפה בים". איילה חסון/צילום מסך, כאן 11

"בכל פאנל צריכים שיהיו חרדי וליכודניק"

"אני לא מפטר עורך ואני לא מפטר שדרן או כתב, אבל אני כן פונה למועצת התאגיד שאני ממנה אותה וגם יש לי סמכות להחליף בה חברים אם הם מועלים בתפקידם. חבר'ה, אתם לא עושים את העבודה שלכם. לא יכול להיות, שבמכאן 33 מהדהדים את הנרטיב הפלסטיני"

השר קרעי, אני רוצה לשאול אותך בכנות רבה: אתה אומר שתאגיד השידור לא עומד בייעודו ושאתה רוצה לפעול לטובת החברה הישראלית. מה ההסבר שלך שבשבועות האחרונים מהדורת החדשות שלו הפכה להיות השנייה או השלישית הנצפית בישראל?

"נו, אדרבא. זאת אומרת שהם יכולים לצאת לשוק הפרטי. אם אתה פופולרי, למה להשקיע בך כסף ציבורי? כנראה שאתה יכול להיות בשוק הפרטי ולהיות כמו יתר השחקנים.

"מכל צד שלא תסתכל על זה, בטח בגזרת החדשות והאקטואליה, אתה רואה שאין בו מגוון, אין שם ייצוג לציבור גדול, לחרדים, לליכודניקים, למי שלא תרצה, מהצד של המחנה הלאומי. ואם מדברים על סדרות, סדרות זה יצירה, זה תמיכה ביצירה ישראלית, זה לא קשור לשידור ציבורי. בחדשות ובאקטואליה השידור הציבורי לא מייצר ערך מוסף. הוא לא עומד בדרישות החוק להביא מגוון דעות, כמו שהחוק דורש ממנו, חוק השידור הציבורי. וכל עוד הוא קיים, אני אעמוד על זה. אני לא כמו שר התקשורת הקודם (יועז הנדל ד.ו.) שם, שלא התעסק בכלל עם תחום השידורים ורק גזר סרטים רק של רפורמות של שרים קודמים לו. סעיף 91 לחוק השידור הציבורי קובע ששר התקשורת אמון על ביצועו של החוק הזה. וכשר שאמון על ביצועו של החוק, אני מתכוון לפעול".

אז מבחינתך 'אמון על ביצועו של החוק' זה אומר שלפחות שלוש פעמים התערבת או ניסית להתערב בתוכן של התאגיד. גם בשידורים של מכאן 33 בערבית, גם בסיקור ההפיכה והמחאה נגדה.

"אני לא מפטר עורך ואני לא מפטר שדרן או כתב, אבל אני כן פונה למועצת התאגיד שאני ממנה אותה וגם יש לי סמכות להחליף בה חברים אם הם מועלים בתפקידם. חבר'ה, אתם לא עושים את העבודה שלכם. לא יכול להיות, שבמכאן 33 מהדהדים את הנרטיב הפלסטיני שאין לנו זכות קיום במדינה שלנו.

"אתה יודע, אני מקבל פניות מאזרחי ישראל הערבים שאומרים שזה נראה כמו ערוץ של הרשות הפלסטינית. הם מעודדים תעמולה אנטי-ציונית נגד מדינת ישראל. מנופפים שם בדגלי אש"ף בכל הזדמנות, ביום העצמאות מדברים על יום הנכבה ועל זה שהם אומרים לצעירים הערבים 'אל תשכחו שיש כאן שטחים כבושים ושלעם ישראל אין זכות קיום בארץ הזאת'. בוא, זה לא ערוץ... כמו שכתבתי להם במכתב: זר שייקלע לשידורי מכאן 33, יחשוב שמדובר בערוץ שממומן על ידי הרשות הפלסטינית, לא על ידי מדינת ישראל. ואם חברי מועצת התאגיד לא מסוגלים להתמודד עם דרישות החוק, להביא מגוון דעות, שישקפו את ערכיה ומורשתה של מדינת ישראל, אז שיתפטרו".

בתאגיד יש לא מעט חובשי כיפות, ועוד יותר מזה ימניים רבים. גם בחדשות. מה יספק אותך בעצם?

"אם יש, זו טיפה בים שהתחילה לחצוב בסלע רק אחרי שאני התחלתי לדבר".

אתה רומז למעבר של איילה חסון מרשת 13 לכאן 11?

"איילה חסון היא עיתונאית מצוינת שלא מפחדת מביקורת מהמיליה השמאלני, אבל היא טיפה בים והגיעה רק אחרי שאני נכנסתי לתפקיד והתחלתי לדבר על זה שהשידור הציבורי לא נותן...".

נפגשת עם מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז. דיברת איתו על הדברים האלה? הופתעת מהמהלך להבאת חסון?

"דיברנו באופן כללי... שבוע וחצי אחרי שמוניתי התראיינתי בכמה מקומות ואמרתי שבעיניי השידור הציבורי לא נותן שום ערך מוסף ובהחלט יש לי ביקורת מאוד חריפה על זה. זה כסף ציבורי ש-64 מנדטים מממנים ועדיין קוראים בו לרפורמה לתיקון מערכת המשפט - הרפורמה להחלשת מערכת המשפט. זה לא שידור ציבורי, זה שידור תעמולה, בדיוק כמו 12-13".

זאת אומרת, מבחינתך שידור ציבורי צריך ליישר קו עם עמדת הממשלה.

"צריך לתת מגוון דעות. בכל פאנל צריכים שיהיו חרדי וליכודניק".

אני מנסה להבין, חברי פאנל צריכים להופיע על בסיס מפתח מפלגתי?

"לא. צריך שיהיו בו תומכי קואליציה. אם מישהו מדבר נגד עמדה מסוימת, צריך שיהיה מישהו שמדבר בעד. צריך להביא מגוון דעות, לא מגוון צבעים. זה יכול להיות ערבי וחרדי ורוסי ואתיופי, אבל כולם בסוף חושבים באותה דרך. אני מברך על זה שהתחיל שינוי מסוים בתאגיד, ואני מתכוון לוודא למנות מועצת תאגיד, למנות ועדת איתור שתמנה מועצת תאגיד כזו שתייצג מגוון".

אגב, דיברת על גיוון. אתה הבטחת 60 מיליון שקל בתקציב המדינה לגיוון בחדשות. לא מצאתי את הסעיף הזה.

"נכון, אני אמרתי את זה. אני הודעתי שזה כסף שהוקצה דרך משרד ראש הממשלה, וצפוי לעבור בהחלטת ממשלה לנושא הזה. חשוב לי לחדד משהו, דוד, כשאתה מדבר על התאגיד, יש הבדל גדול בין התאגיד שהוא שידור ציבורי וכמו שאמרתי, כסף ציבורי, שהחוק דורש שיתן מגוון דעות, לבין שידור פרטי. אני בשידור פרטי לא חושב שצריך להיות איזון. אני חושב שאתיקה עיתונאית וניסיון לייצר מצג שווא של איזון כביכול לא הוכיח את עצמו שלושים שנה ואין איזון ואין מגוון, ושידורי התעמולה בערוצים המסחריים מאוד מאוד ברורים, ולא אני אומר את זה, תשאל את הציבור".

שלמה קרעי מתארח ב"תיק טוק" , מאי 2023. ראובן קסטרו
"יש סיבה לכך שראש הממשלה מינה אותי לשר תקשורת". השר קרעי/ראובן קסטרו

אחת ולתמיד: מה מהות הקשר שלך עם יאיר נתניהו?

"קשר של עוד אזרח במדינת ישראל שאני גם יודע מה הוא ומשפחתו עוברים וכולנו יודעים את זה. כל אזרחי ישראל רואים את הרדיפה אחרי משפחת נתניהו ורואים את הכול קורס...".

אתה יודע למה אני שואל?

"לא, למה?"

כי התחושה היא שהדעות שאתה מבטא, בעיקר בטוויטר ולפעמים גם בראיונות, הן בהלימה אפילו שפתית, לרעיונות ומחשבות שלו. אפילו השימוש במושג ערוצי תעמולה. יש איזו הרגשה שהוא באוזנייה שלך.

"אתם התחלתם. קראתם לשרת ההסברה שלנו שרת התעמולה. אז למה שאני לא אשתמש במושג על ערוצים שבאמת תעמולה על מלא כלפינו? בוא, עזוב, רכילות, אין פה כלום ושום דבר. אזרחים שולחים אליי מדי פעם שידורים, דברים שהיו...".

מה הוא שלח לך פעם אחרונה? על מה הייתה התכתובת שלכם?

"באמת שאני לא זוכר".

הוכחות דנה כשדי נ' יאיר נתניהו- תביעה כספית, נזיקית, לשון הרע, הטרדה מינית ופגיעה בפרטיות, בימ"ש שלום מרכז כפ"ס 01 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
"אתם התחלתם". יאיר נתניהו/ראובן קסטרו

"הנדל בא וגזר סרטים"

שר התקשורת הקודם יועז הנדל ישב פה גם כן סביב השולחן הזה ואמר לפני בערך שנה שהוא מתרכז בפרויקט הסיבים. זו הייתה גולת הכותרת שלו. מה תהיה שלך?

"התוכניות האלה בכלל התחילו בזמנו של איוב קרא, התקדמו בתקופתו של אמסלם, והנדל בא וגזר סרטים. אני תמיד אומר שהסיבים זה לא פרויקט שלי, אני מתכוון להאיץ ולהשלים אותו כמה שיותר מהר אבל שוק השידורים שלא נגעו בו הרבה זמן - זה דבר שהוא חשוב מאוד למדינת ישראל".

יש נושא אחד שכל תעשיית התקשורת בישראל, החל מערוץ 14, דרך אתרי האינטרנט ועד קשת יסכימו עליו - והוא הסיפור של גוגל, פייסבוק, ובכלל ענקיות האינטרנט הבינלאומיות שגוזלות מכאן מיליוני דולרים מדי שנה וגורמות לתעשייה להמשיך ולדמם. למה לא ממסים פה אותן כמו ברוב מדינות העולם המערבי?

"יש לזה תשובה שנחלקת לשלושה חלקים. ראשית, נושא המיסוי נמצא נתון לפתחו של שר האוצר. אני חושב שבחוק ההסדרים הביאו או ניסו להביא את הנושא הזה... אבל זה לא קשור לשר התקשורת. שנית, הסיבה שגוגל והענקיות האלה מצליחות למשוך אליהן פרסום היא כי הן יודעות לתת פרסום ממוקד. ברגולציה של היום בשוק התקשורת בישראל אין אפשרות לתת פרסומת ממוקדת".

יש פרסומות פרוגרמטיות, יש פרסונליזציה.

"המודל העסקי חסום, HOT ו-yes לא יכולים לשדר פרסומות בכלל בערוצים לפי צפייה. לא בערוצי ילדים, לא בערוצי ויוה, או כל מיני כאלה. אין להם יכולת לשדר פרסומות שם.

"אז אני אומר לך שהשוק הולך להישבר, הולכת להיות צניחת מחירים. אני הולך לאפשר לכל אחד להיכנס לשוק הזה, גם FREE TV שנכנסת וגם עוד אחרות שייכנסו. המחירים יצנחו, מה שקרה בסלולר יקרה עכשיו בשוק הטלוויזיה. ההכנסות מפרסום בישראל הן נמוכות משמעותית ביחס לאחוז תוצר ממדינות מערביות אחרות בעולם בגלל שאין אמון כאן בפרסום ובגלל כל המגבלות שיש כאן. כשהמודל העסקי ישתחרר וכשקשת תוכל לעשות פלטפורמה משלה ו-HOT תוכל לעשות פרסומות ייכנס הרבה יותר כסף לשוק הפרסום".

לסיום, יצא לך לראות את נועה קירל באירוויזיון?

"לא, אנחנו פחות בעניין".

בגלל שזה היה פרובוקטיבי מדי?

"אני חושב שכן".

אז אתה שותף לדעתו של גפני שהציע לה להתלבש?

"אני לא חושב שהיה כאן ניסיון לפרובוקציה. יש חינוך מתירני ויש חינוך יותר שמרני, זה הכל. החינוך שלי הוא יותר שמרני. אני איחלתי לה בהצלחה, אבל אצלי בבית אין טלוויזיה רגילה. יש טלוויזיה שאנחנו בוחרים מה צופים בה, עם נטפליקס ועם סדרות של ילדים, זה בעיקר מה שצופים אצלי בבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully