וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התקשורת לחץ; מפקד גלצ הזמני הפסיק את השת"פ עם רשת וקשת

עודכן לאחרונה: 24.5.2023 / 14:52

הודעה שיצאה מטעם גלצ התגאתה בהפסקת שידור מהדורות 12 ו-13 "מתוך מטרה לשדר תוכן עצמאי". אלא שמוקדם יותר, חשף שר התקשורת בראיון לוואלה! ברנז'ה שישודר ערב החג כי העביר מסר ברור בנוסח זה למ"מ מפקד התחנה. ואיפה השר גלנט בתמונה?

בווידאו: שר התקשורת קרעי בריאיון לדוד ורטהיים מבהיר שגל"צ לא תשדר את מהדורות הערוצים המסחריים/צילום סטילס: ראובן קסטרו
בהקשר זה, נזכיר כי בג"ץ יידרש בקרוב להחלטה בנושא סוגיית חוקיות מינוי ממלא המקום דני זקן שהתמנה לחצי שנה ישירות על ידי השר גלנט מבלי שצלח את ועדת האיתור המקצועית

מי באמת מקבל את ההחלטות בגלי צה"ל? הודעה שיצאה אתמול (שלישי) מטעם התחנה הצבאית, בישרה כי בכוונת ממלא מקום מפקד התחנה דני זקן להפסיק את שיתוף הפעולה עם הערוצים המסחריים. מדובר בשת"פ היסטורי הכולל את שידור המהדורה המרכזית בתחנה מדי ערב בשעה 20:00.

"לאחר דיון בצוות התוכן של התחנה ובחינת החלופות, החליט מ"מ מפקד גלי צה"ל, דני זקן, להפסיק בשבועות הקרובים את שידור מהדורות החדשות של ערוצי הטלוויזיה בשעה 20:00, בגלי צה"ל, אשר מועברות כיום מהערוצים 12 ו-13 לסירוגין. מ"מ מפקד גל"צ עדכן את מנהלי הערוצים האמורים בנושא והודה להם על תקופת שידור המהדורות בתחנה. הדבר נולד מתוך שאיפה ליצירת תוכן עצמאי ומקורי של התחנה בשעה האמורה, בהמשך יפורסמו פרטים נוספים אודות הרצועה החדשה", נכתב בהודעה. בהתאמה, באתרים השונים ציטטו את דבר ההודעה כלשונה, והמהלך הוצג בחלקים בתקשורת כשינוי מבורך.

אלא שמוקדם יותר אתמול, התראיין שר התקשורת שלמה קרעי בוואלה! ברנז'ה לראיון עמוס כותרות, ואמר דברים מהם משתמע שזקן עצמו לא ממש פעל בעצמאות יתרה בכל הנוגע לקבלת ההחלטה. בראיון, שישודר במלואו ערב חג שבועות, אמר קרעי כי העביר לאחרונה מסר בנוסח זה לזקן.

בהקשר זה, נזכיר כי בג"ץ יידרש בקרוב להחלטה בנושא סוגיית חוקיות מינוי ממלא המקום דני זקן שהתמנה לחצי שנה ישירות על ידי השר גלנט מבלי שצלח את ועדת האיתור המקצועית.

שלמה קרעי מתארח ב"תיק טוק" , מאי 2023. ראובן קסטרו
קרעי, מתוך הראיון שישודר ערב החג/ראובן קסטרו

"תדאג לממן מהדורת חדשות משלך"

קרעי אמר את הדברים בהתייחס לשאלת המהלך שהוא מוביל לאיסור מכירת פרסומות בשידור הציבורי. "אתה לא יכול לקבל מאות מיליונים, קרוב למיליארד שקל, מהכסף הציבורי, וגם לגעת בכבשת הרש, שזה ההכנסות מהכסף הפרטי של מפרסמים. לכן אני בחוק השידורים הזה הולך לאסור על התאגיד ועל גלי צהל למכור פרסומות. הפרסומות יעברו לערוצים הפרטיים, המסחריים. יהיה ריבוי דעות, יהיה מגוון ערוצים, ייפתחו עוד ערוצים. כסף ילך ויניע את השוק הזה", אמר קרעי.

"בכל מקרה הכללים הם מאוד מאוד ברורים לגבי נתח שוק. אם זה בעלויות צולבות, אז כן, אם יש לך נתח שוק מאוד גדול, אז יש לך בעיה שתחזיק גם ערוץ... גם, למשל, ברדיו. אני נגד, וזה יהיה בחוק, שערוץ פרטי לא יוכל לשדר את השידור, את מהדורת החדשות שלו, בערוץ ממשלתי, בערוץ ציבורי".

רגע, אני רוצה שנייה להבין. זה אומר לדוגמה בגל"צ, שיש לה הסכמים עם חדשות 12, חדשות 13, זה משתנה?

"לא יהיה. לא יהיה יותר. אם אתה ערוץ ציבורי, אתה מקבל כסף מהמדינה, תדאג לממן מהדורת חדשות משלך. אל תהיה פלטפורמה ציבורית לאינטרסים מסחריים".

והדבר הזה, לאן הוא נכנס, זאת אומרת זו חקיקה?

"זה חוק השידורים, זה נכנס לחוק השידורים. אני מקווה אגב שבגל"צ יעשו את זה עוד לפני שזה יעבור בחוק. כי זה דבר הגיוני".

אמרת להם כבר, העברת את המסר?

"העברתי את המסר".

למי? לממלא המקום?

"לממלא המקום, כן".

עוד בוואלה!

דרוקר התנה את המשך ההגשה בהפקתו - בחדשות 13 נענו

לכתבה המלאה
דני זקן. יח"צ,
דני זקן/יח"צ

סוגיה נוספת שעולה מהעברת המסרים היא זו ההיררכית. נזכיר: ממלא מקום המפקד (וגם מפקד קבע) כפוף לפי החוק לשר הביטחון ולרמטכ"ל. אלא שלא ברור אם אלו היו כלל חלק ממעגל ההחלטות.

במשך שנים ארוכות שודרה בגל"צ מהדורת "מבט" מרשות השידור, עד שבשנות ה-90 עברה המשבצת לידיי ערוץ 2 שהיה אז בבעלות הזכייניות קשת, רשת וטלעד. מאז, עמד הנושא תחת ויכוח, שלרוב היה מרוכז דווקא בתחרות העזה של בין חדשות 13 (פעם עשר) לבין חדשות 12 (בעבר ערוץ 2, שהוביל גם אז בפער עצום בהיקף הצפייה). ב-2018 חדשות עשר אף עתרה לבג"ץ בנושא בטענה כי "שידור חדשות 2 באופן בלעדי בתחנה פוגע קשות בערוץ עשר".

מאז משודרות המהדורות ברוטציה בין הערוצים, כל אחת למשך שלושה חודשים.

גלצ: "שקר חסר בסיס ולו הקלוש ביותר"

לגל"צ נשלחו השאלות הבאות:

1) אתמול הודיע מ"מ המפקד על הפסקת שידור המהדורה המרכזית של קשת/רשת. האם שוחח לפני כן עם שר התקשורת בנושא
2) שר התקשורת אמר בראיון לוואלה כי קרא למפקד גל"צ להפסיק לשדר את המהדורות - מתוך איזו סמכות פעל השר שחייבה את מפקד גלצ לקבל את עמדתו?
3) האם מפקד גל"צ קיבל בקשה לשדר לסירוגין עם מהדורת 12 ומהדורת 13 את מהדורת ערוץ 14?


מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר בשקר חסר בסיס ולו הקלוש ביותר. אין זו הפעם הראשונה שכתב וואלה מפרסם שקרים אודות גלי צה"ל. אין בסמכותו של שר התקשורת לקבוע בעניין שידורי גלי צה"ל, שנמצאים כידוע לכל באחריות משרד הביטחון. כפי שנמסר בהודעת התחנה, ההחלטה נולדה לאחר הליך סדור ומקצועי של צוות התוכן הבכיר של התחנה ומתוך שאיפה עצמאית של גל"צ ליצור רצועה מקורית וחדשה. כמו כן, לא התקבלה בקשה לשידור מהדורות של ערוצים נוספים. כל טענה אחרת כאמור שקרית ומופרכת מהיסוד".

מלשכת שר הביטחון גלנט טרם התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully