וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המתקפות של פורום קהלת, התאגיד משיב אש: "לא נכנע לשיח כוחני והכפשות"

27.6.2023 / 12:33

אחרי שמנכ"ל הפורום התבטא נגד קופה ראשית של כאן 11 וכינה אותה "תוכן דלוח", תלונה מטעם קהלת הוגשה גם כלפיי התוכנית "זמן אמת" שעסקה בו. בתאגיד לא נשארו חייבים

תחקיר פתיחת העונה של "זמן אמת" - תוכנית התחקירים של כאן 11 ובמרכזו פורום קהלת - גוף המדיניות שעומד מאחורי נוסח הרפורמה המשפטית, מביא לתגובה חד משמעית של תאגיד השידור לתלונה שהוגשה בנושא על ידי הארגון.

בתחקיר התראיין ראש פורום קהלת לכלכלה שהסביר למה יצא נגד הרפורמה המשפטית שקידם הגוף שבו הוא עובד: "המצב הזה מסוכן. כוח מוחלט משחית והפיתוי להשתמש בכוח שהרפורמה הזו נותנת לקואליציה יהיה מאוד חזק. בסוף מישהו יתפתה". בנוסף, התחקיר עקב אחר מקורות המימון של הפורום, האנשים שעומדים מאחורי הצעות המדיניות בתחומי כלכלה, חינוך רווחה ודת ומדינה. אפילו מנכ"ל הפורום מאיר רובין הופיע בו בריאיון נרחב וניסה להסביר מה באמת קורה במו"מ בבית הנשיא ומדוע לדעתו נשיא המדינה דווקא הוא שגרם לקרע בעם.

בעקבות שידור התוכנית הוגשה לוועדת האתיקה הפנימית בתאגיד תלונה לפיה מגיש התוכנית אסף ליברמן ועורכה ארנון גל "עברו שורה של עבירות אתיות, החורגות מהקוד האתי של כאן 11". בין היתר נטען בתלונת קהלת כי השניים הפרו הבאחה של לנהל שיחות עם עובדי הפורום בנוגע לרפורמה המשפטית. עוד ניתן כי דבר שיתוף הפעולה לקראת שידור הכתבה פורסם אף הוא, בניגוד לסיכומים מוקדמים בין הצדדים.

זמן אמת. תאגיד השידור, צילום מסך
זמן אמת/צילום מסך, תאגיד השידור

בתלונה מפורטות "חריגות" נוספות. לפי אחת מהן, "במהלך הצילומים נשאל רובין על ידי ליברמן האם נכון שעיסוקו של הפורום בנושאים כלכליים נכפה על הפורום מצד ה"תורמים". כדי לחזק את השאלה הציג ליברמן לרובין כאילו יש בידיו ציטוט מיו"ר הפורום פרופ' קופל האומר כך" - לדברי קהלת לא היה בידיו כל ציטוט אותנטי כזה.

אמיר שורוש לא הוזמן לצילומי פרסומת שבה משתתפים כל הקאסט/NOW אבי אבישג
"מבדיקת התנהלות הצוות המקצועי של התוכנית בתהליך כולו - לפני, במהלך ואחרי השידור - עולה תמונה שונה לחלוטין מזו המוצגת בפנייתך. הוכחה בפנינו עמידה איתנה על קרקע אתית ומקצועית, המעוגנת במסד עובדתי בדוק ואמין"

ועדת האתיקה הפנימית של תאגיד כאן בראשות ד"ר אורי פז השיבה לתלונה וכתבה כי "לא מצאה כל דופי בפעילותה ובהתנהלותה של מערכת "זמן אמת" בהכנה ובשידור התחקיר בעניין פורום קהלת. מסקנה זו נסמכת על בחינת קפדנית של טענותיך מול הצוות המקצועי של התוכנית, שפירט ונימק את התנהלותו ועמדתו המקצועית...".

עוד נכתב כי "מבדיקת התנהלות הצוות המקצועי של התוכנית בתהליך כולו - לפני, במהלך ואחרי השידור - עולה תמונה שונה לחלוטין מזו המוצגת בפנייתך. הוכחה בפנינו עמידה איתנה על קרקע אתית ומקצועית, המעוגנת במסד עובדתי בדוק ואמין, וזאת תוך שמירה הדוקה על פרקטיקות עיתונאיות, בהן בדיקת עובדות ומתן זכות התגובה... הבדיקה העלתה, כי לא הופר כל סיכום עם פורום קהלת, וכי המערכת עמדה בכל התחייבויותיה. לאורך כל הדרך ניתנה לאנשי קהלת, ובעיקר למנכ"ל, מר מאיר רובין - הציר המרכזי בשידור כולו - האפשרות להגיב, להכחיש או להתייחס בכל דרך שהיא לתכנים שהוצגו בזמן השידור ולאחריו. למצער, חלק מההזדמנויות הללו לא תמיד נענו".

תגובת ועדת האתיקה התבססה על תגובת עורך התוכנית גל והמגיש ליברמן, שפירטו באופן ארוך ומנומק מדוע אינם מקבלים את הביקורת באשר לתחקיר.

קרן מור. צילום מסך מתוך "קופה ראשית", כאן 11, עיבוד תמונה
"תוכן דלוח". מאיר רובין/עיבוד תמונה, צילום מסך מתוך "קופה ראשית", כאן 11
"לא ניכנע לשיח הכוחני ולמסע הלחצים וההכפשות חסרות הבסיס שמתנהל נגדנו, גם לא לרמיזות שמנכ"ל קהלת מנסה לפזר מאז השידור ברשתות החברתיות על כמיהתו ל״רפורמה משמעותית בנוגע לתאגיד השידור הציבורי״

בין היתר כותבים השניים במענה כי "לא הפרנו כל סיכום עם המסוקר. השיחות הארוכות שהתנהלו ביננו, בעל פה ובכתב, וכן קטעים שנותרו על רצפת חדר העריכה, מעידים כי עמדנו בכל ההתחייבויות שהסכמנו עליהן מראש ואף מעבר לכך...". לדבריהם, "הכלל שסוכם מראש הוא כי עמדת הפורום בנוגע לרפורמה המשפטית תוצג רק על ידי המנכ"ל רובין, היו"ר פרופ' קופל וראש המחלקה המשפטית הד"ר בקשי. מי שהפרו את הסיכום, ואף הטעו אותנו תוך כדי הצילומים, הם אנשי קהלת עצמם שנסוגו מהכוונה הראשונית לאפשר לקופל להתראיין, ולאחר מכן הסבירו שקופל ובקשי מנועים מלהתראיין לכל אמצעי התקשורת בשל חלקם במגעים לפשרה - בה-בעת שבקשי העניק ריאיון נרחב לתחנת רדיו".

"ועדיין, גם לשיטתו של מנכ"ל קהלת, ולפי הנוסח החד-צדדי שהוא ניסח בדיעבד ושלח על דעת עצמו לאחר הצילומים (ושמעולם לא אושר על ידי, בניגוד לנטען במכתב), הרי שברור שאין פה כל הפרה: בניגוד למצוין במכתב, הקטע מהריאיון עם העובדת מורין אמיתי שהובא בפרק לא עסק במלחמה בפרוטקשן אלא בנושא שהיא התבקשה לדבר עליו על-ידי המנכ"ל רובין עצמו: תחושותיה האישיות הקשות לאור המחאה נגד עובדי קהלת בעקבות הרפורמה המשפטית".

"יודגש עוד", הוסיפו השניים, "כי מעולם לא סוכם או הובטח שלא נשקף את העובדה שבקהלת בחרו שלא לאפשר לאף חבר בארגון מלבד מנכ"ל קהלת להתראיין באשר לרפורמה המשפטית - נושא, שמטבע הדברים, עומד בלב הסרט וההתרחשויות. זוהי מחויבות בסיסית שלנו כלפי הצופים ולא ברור מדוע בקהלת מבקשים להסתיר מדיניות זו בדיעבד, אחרי ששבו ונימקו אותה, כולל בראיונות של מנכ"ל קהלת אל מול המצלמות שלנו... לא ניכנע לשיח הכוחני ולמסע הלחצים וההכפשות חסרות הבסיס שמתנהל נגדנו, גם לא לרמיזות שמנכ"ל קהלת מנסה לפזר מאז השידור ברשתות החברתיות על כמיהתו ל'רפורמה משמעותית בנוגע לתאגיד השידור הציבורי'".

בתחילת השבוע הספיק מנכ"ל פורום קהלת רובין לתקוף את התאגיד גם בנושא אחר, ולנסות ולהחיות את היוזמה אותה הוביל לביטול התאגיד בנימוק החיסכון למדינה. בסדרת ציוצים תקף רובין בטוויטר טיזר-פרומו לקראת שידורו של הפרק הבא של "קופה ראשית" ביום חמישי הקרוב.

בפרומו נראית השחקנית קרן מור בתנוחה פסאודו-מינית "איזו הצדקה לקיומו של תאגיד שידור ציבורי באה לידי ביטוי בתוכן הדלוח הזה?" צייץ רובין מחדש את תמונתה, וספג ביקורת ממאות גולשים שהגנו על הסדרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully