וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: גוגל ומטא העניקו "מענקים" לכלי תקשורת כדי לקצור רווחים פוליטיים

וואלה! ברנז'ה

9.7.2023 / 16:05

חוקר פוסט-דוקטורט במכון לדיני מידע באוניברסיטת אמסטרדם חקר את המידה בה הצליחו הענקיות "ללכוד" את תעשיית החדשות על ידי הפיכת הפאבלישרים לתלויים בשירותים ובכספים שלהן. התוצאות מרתקות

עוד אמר החוקר שמחקרו מצביע על ש"יכול להיות מתאם" בין "עוצמת" התשלומים לפי מדינות לבין ה"רצון הפוליטי" באותן מדינות לרגולציה על הענקיות

מחקר אקדמי שעקב אחרי 6,773 מענקים פילנתרופיים שגוגל ומטא העניקו בין השנים 2017-2022 לתעשיית החדשות העולמית הגיע למסקנה ש"המטרה העיקרית של ענקיות הטכנולוגיה הייתה לקצור מוניטין ורווחים פוליטיים".

Charis Papaevangelou, חוקר פוסט-דוקטורט במכון לדיני מידע באוניברסיטת אמסטרדם (בשיתוף אוניברסיטת מקגיל הקנדית), חקר את המידה בה הצליחו הענקיות "ללכוד" את תעשיית החדשות על ידי הפיכת הפאבלישרים לתלויים בשירותים ובכספים שלהן. החוקר אמר למגזין Press Gazette הבריטי, שהמחקר שלו, שכותרתו "מממנים מתווכים: האסטרטגיה של גוגל ומטא ללכידת העיתונות", הופרע על ידי "ערפול" מצד חברות הטכנולוגיה, שסירבו לשחרר נתוני תשלומים ומידע. לדבריו, חוסר השקיפות הזה, שמחוזק על ידי הסכמי סודיות שחתמו איתן חברות חדשות שותפות, הוא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר של "לפלג ולכבוש" את תעשיית העיתונות.

האסטרטגיה של גוגל ומטא, לטענתו, היא לגרום לבעלי אתרי חדשות להסתמך על כלי הפלטפורמות שלהן ועל מימון מצדן, תוך איסור לדון במערכות היחסים הללו עם עמיתיהם. הדבר, לדבריו, מקשה על פאבלישרים לחבור, לדחוף יחד לשינוי רגולטורי, ולנהל משא ומתן עם גוגל ופייסבוק. עוד אמר החוקר שמחקרו מצביע על ש"יכול להיות מתאם" בין "עוצמת" התשלומים לפי מדינות לבין ה"רצון הפוליטי" באותן מדינות לרגולציה על הענקיות.

פייסבוק, מטא. ShutterStock
פייסבוק, מטא/ShutterStock

המחקר התמקד בתשלומים, מענקים וצורות תמיכה אחרות המוצעות לפאבלישרים באמצעות Google News, כולל קרן החירום של גוגל לעיתונות שהושקה בחודשים הראשונים של מגפת הקורונה, ופרויקט העיתונות של פייסבוק. בדו"ח נאמר כי יש לראות בתשלומים מגוגל ומטא "הרחבה של פעילות הלובינג שלהן".

החוקר אמר ל-Press Gazette שהוא מאמין שהמימון הפילנתרופי, המופץ לרוב באמצעות "מתווכים מממנים" כגון מוסדות אקדמיים וגופי מסחר, נועד "ליצור או לחזק את תחושת התלות שיש לתעשייה בגוגל ומטא" ולהקשות על פאבלישרים "לעמוד נגדם באופן קולקטיבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully