וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ספק אם ועדת גילאור הייתה מאשרת את מינוי נחמה נצר ליו"ר ועדת האיתור לתאגיד לו היו מובאות בידיה העובדות"

10.7.2023 / 12:02

כך מתכנן קרעי לשלוט בתאגיד? בן הזוג תומך ההפיכה הוא רק קצה הקרחון ומינוי נצר נתקל בהתנגדות גם מצד גורמים משפטיים. שופט בכיר לשעבר: "עוד בטרם נכנסה לתפקיד, קובעת נצר כי צריך להרחיב את השורות ולגוון - ממש כאילו השר מדבר מגרונה". השר: תחושת גועל נוכח הצביעות

מינוי השופטת נחמה נצר/באדיבות משרד התקשורת

מינוי השופטת בדימוס נחמה נצר לתפקיד יו"ר ועדת האיתור של מועצת תאגיד השידור הציבורי ממשיך לעורר ביקורת, הפעם מפי גורמי מקצוע בכירים במערכת המשפט.

רקע קצר: ב-19 בפברואר 2023 מינה שר התקשורת שלמה קרעי את נצר, לתפקיד יו"ר הוועדה המונה שלושה חברים (לפי החוק, את שני החברים הנוספים ממנה יושבת ראש הוועדה בעצמה). תפקיד הוועדה לאתר ולהמליץ לשר על מינוי חברי מועצה לתאגיד השידור הציבורי וכן על יושב ראש מועצת תאגיד השידור הציבורי. המועצה אף מפקחת על תחנת הרדיו גלי צה"ל.

כשהגיע קרעי לבשר ולברך את נצר על מינויה, אמרה נצר: "נפעל כדי להרחיב את השורות ולהכניס רוח חדשה, רוח משותפת, רוח מכילה, מגוונת, לשידור הציבורי, כמו שמגיע לעם ישראל".

שופט בכיר בדימוס ששוחח עם וואלה! ברנז'ה מסביר כי "יש בעיתיות רבה עם העובדה שעוד בטרם נכנסה לתפקיד, קובעת נצר כי צריך להרחיב את השורות, להכניס רוח חדשה ולגוון - ממש כאילו השר מדבר מגרונה". לדבריו, ישנה סיבה לכך שממנים שופט/ת בדימוס לתפקיד, שכן הוא צריך להיות נקי כפיים וללא פניות לצד כזה או אחר. היו"ר חייב להגיע נקי לתפקיד וללמוד במהלך התפקיד את פני הדברים, ולא להגיע עם אג'נדה מראש. זו הייתה כוונת המחוקק וכך ראוי שיהיה".

נצר השמיץ את ערוצי השידור והאשים אותם בהפקרות, האשים את הערוצים – למעט 14 – ברדיפה מכוערת ואלימה של בני משפחת נתניהו ותהה מדוע מדינת ישראל צריכה לממן שידור ציבורי או לפרנס את אריה גולן או עיתונאים שמאלנים

דברי השופט הבכיר נשענים על חוק תאגיד השידור הציבורי, בו נכתב עוד כי "לא ימונה לחבר ועדת האיתור ולא יכהן בה, מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר ועדת האיתור, לבין עניין אישי שלו או תפקיד אחר שלו; בסעיף זה, 'עניין אישי' - לרבות עניין אישי של קרובו, סוכנו או שותפו…וכן לא ימונה לחבר ועדת האיתור ולא יכהן בה מי שיש לו זיקה אישית או עסקית לשר משרי הממשלה, מי שעוסק בפעילות פוליטית או בפעילות מפלגתית או מי שעסק בפעילות פוליטית או בפעילות מפלגתית בחמש השנים שקדמו למועד הצגת המועמדות".

בן זוגה של נחמה נצר הוא עורך הדין אריק נצר, אל משרדו הצטרפה נחמה לאחר פרישתה מכס השיפוט. נצר הוא הוא דמות מוכרת ברשתות החברתיות, והוא מרבה להתבטא בנושאים פוליטיים ובהם גם בעניינים הקשורים לתקשורת. בחודשים האחרונים הוא אף פתח בקמפיין אגרסיבי הנוגע לתאגיד השידור הציבורי - זאת כשברקע ניסיונות החקיקה של השר קרעי לסגירת או החלשת תאגיד השידור. נצר, כאמור תומך נלהב בסגירת התאגיד (מהלך אותו הוביל קרעי מתחילת הקדנציה ללא הצלחה), אף השמיץ את ערוצי השידור והאשים אותם בהפקרות, האשים את הערוצים - למעט 14 - ברדיפה מכוערת ואלימה של בני משפחת נתניהו ותהה מדוע מדינת ישראל צריכה לממן שידור ציבורי או לפרנס את אריה גולן או עיתונאים שמאלנים.

כנס תמיכה של ארגון העיתונאים בתאגיד השידור. ראובן קסטרו
"למה אני צריך לממן אותו?". נצר על אריה גולן/ראובן קסטרו

הנה חלק קטנטן מהם, טעויות הכתיב במקור:

נצר לא מסתפק בתקיפה כללית ואיום סגירה על התאגיד, אלא בוחר מעת לעת לתקוף כתבים ועיתונאים ספציפיים של התאגיד

"למה, למען ה',בעידן של תקשורת חופשית, עם אין ספור ערוצים מדינת ישראל צריכה לממן ערוץ ציבורי שמעסיק 1,200 עובדים (!) בתקציב שנתי של כ 850 מיליון ש""ח בשנה ?!?"

"חוץ מצורכי הבראנז'ה התל אביבית שגם מעסיקה את בני דמותה בכל מחלקות התאגיד ללא נציגות משמעותית של הפריפריה על מגוון סוגיה. די!"

"בעידן רב ערוצי עם אין סוף ערוצים שמחזיקים את עצמם כולל ערוצי איכות ביס, בהוט וגם בנטפליקס וכאמור עם אפשרות לתמיכה ישירה ביצירה מקורית ישראלית התאגיד קיים רק בשל הפחד מזעקות"

יצוין כי נצר לא מסתפק בתקיפה כללית ואיום סגירה על התאגיד, אלא בוחר מעת לעת לתקוף כתבים ועיתונאים ספציפיים של התאגיד:

"מגמת הקולנוע והטלוויזיה של מכללת ספיר מהדרום? כדי לעודד יצירה ישראלית מקורית די ב 5 אחוז מתקציב העתק הזה שילך ישירות ליוצרים, כמו שתומכים בקולנוע ישראלי. למה אני צריך לממן את שכרו של אריה גולן ורבים כמוהו שמפמפמים לנו את האג'נדה השמאלנית היהירה שלהם במשך כל היום?"

"היום כל העולם מבין שהותרת הגז באדמה כטענות הג'יהאד שניהלה קרן נוייבך מידי יום בתוכניתה 'סדר יום' בסוגיה היתה אסון לישראל"

לכתב הפוליטי של התאגיד מיכל שמש הוא כתב: "מה הדרמה? כמה עלוב אתה יכול להיות? אחרי ליהי לפיד וגילת בנט רדפת ככה? 50 מיליון השקלים לשיפוץ ביתו הפרטי של בנט בשערורייה הגדולה ביותר שהייתה כאן מאז ומעולם, גם הם לא הוציאו אותך מהאולפן? צבוע. אתה עיתונאי כמו שאני אסטרונאוט"

לפרשן התאגיד שאול אמסטרדמסקי כתב: "אוקיי. ועשרים שנה 'בדיוק' לא עשויים להעיד שלא הכל נשאר אותו דבר ואפשר לנסות משהו אחר? אי אפשר לשמוע מכם פעם אחת באלף שנים משהו ענייני ולא שטוף אג'נדה?"

גם גל"צ לא יצאה נקייה מהמטווח של נצר: "אכן, יש הרבה מה לתקן לאחר שהשמאל המטורלל החריב. מהמשילות ועד לסדר העדיפויות. אני מבין שמאוד קשה עם הפסקת הזרמת המיליארדים לתנועה האיסלמית... נגיע גם לגל'צ. נחזיר את ברדוגו ואיבגי ואחרים ונסלק שופרי שמאל מטורלל וזה יהיה רק שלב ביניים לפני סגירה"

בנוסף, לאריק נצר מאות ציוצים התוקפים את התקשורת ואף מגדיר אותה "אוטואנטישמית" ו"מהנדסת תודעה":

"(התקשורת) היא אכן שמאלנית בעיקרה. יש 'איים בודדים' הירואיים ממש, כמו ערוץ 14 ששולח לקו האש את כתביו לסקר את ההפגנות נגד הרפורמה ושם הם מותקפים בפראות מופקרת ע'י חיות טרף אנרכיסטיות. ערוץ 11, 12 ועכשיו גם 13 (עם נטישת שרון גל ואיילה חסון) הם פלטפורמות תעמולה מגוייסות לחלוטין לשמאל הקיצוני"

על תמונה שהעלה הכתב אור הלר עם חבריו לערוץ 13 הוא כתב: "ציוצים וחיוכים בדרך לתהום הנשייה. לגזור ולשמור. עוד מעט כבר לא נראה כאלה מערוץ 13?"

מיכאל שמש 
 4 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
"אתה עיתונאי כמו שאני אסטרונאוט". נצר על מיכאל שמש/ראובן קסטרו

תנועת המלקחיים של משפחת נצר

כך פועלת תנועת המלקחיים של משפחת נצר. אריק נצר מקדם את מועמדתו של גדי טאוב ואילו השופטת נצר, היא זו שממנה בפועל

עו"ד נצר מעריך במיוחד את פעיל הימין ד"ר גדי טאוב, אשר שמו גם עלה לאחרונה כמועמד לתפקיד חבר ועדת האיתור של מועצת התאגיד, בראשה עומדת כזכור רעייתו. נצר שיתף עשרות ציוצים של טאוב רק בחודשים האחרונים, מרביתם נגד התאגיד ונגד הפרקליטות, אותה מכנה טאוב "ארגון פשע". מינויו של טאוב עשוי להיות אמצעי השליטה של השר במינוי חברי המועצה שצפויים להיבחר ב-2024. כך למעשה פועלת תנועת המלקחיים של משפחת נצר. נזכיר, יושבת ראש הועדה, השופטת נצר היא גם ממנה את שני חברי הוועדה, כך יוצא שאריק נצר מקדם את מועמדתו של גדי טאוב ואילו השופטת נצר, היא זו שממנה בפועל.

ארגון העיתונאים כבר פנה בנושא ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה להורות לשר התקשורת לסיים את תפקידה של נצר "לאור ניגוד עניינים חמור של בעלה ושותפה למשרד, שמשמיץ את תאגיד השידור וקורא לסגירתו". היועץ המשפטי של ארגון העיתונאיות והעיתונאיות עו"ד אמיר בשה ציין בפני היועצת המשפטית לממשלה כי: "מינויה של השופטת בדימוס נחמה נצר לתפקיד ציבורי של יו"ר ועדת האיתור של מועצת התאגיד מוכתם בניגוד עניינים ומשוא פנים חריף לאור אמירות חמורות מצד בן זוגה ושותפה במשרד עורכי דין כלפי התאגיד וחופש העיתונות ובכלל זה, סגירתו של התאגיד, איום על ביטחונם התעסוקתי של עובדי התאגיד והכפשתם. מתבקשת התערבותך הדחופה, המהירה והעניינית, לרבות הנחיה ברורה לשר התקשורת להביא להעברת יו"ר ועדת האיתור מתפקידה בנסיבות העניין החריגות".

גדי טאוב, ינואר 2023. ערוץ הכנסת, צילום מסך
מושא להערצה. טאוב/צילום מסך, ערוץ הכנסת

לא רק ניגוד עניינים

"נצר מיהרה לצטט את דף המסרים של השר. מה זה רוח חדשה? את יודעת מי האנשים בוועדה? האם את יודעת שיש מספר שווה של נשים וגברים, ייצוג מקסימלי לעדות שונות?"

אלא שבכל הטענות הלו קיים קושי משפטי, שכן למרות שהיא שותפתו לחיים והן שותפתו המקצועית, לא נחמה נצר היא זו שכתבה את הדברים, וקשה להוכיח שהיא מחזיקה בדעות או תפיסות דומות.

השופט הבכיר לשעבר, שדן והכריע בלא מעט תיקים ציבוריים מסוג זה, אומר היום לוואלה! ברנז'ה באופן נחרץ כי השותפות איננה עומדת בחלל ריק ומדובר במינוי בעייתי. לדבריו, "אם ועדת גילאור הייתה מכירה את הפרטים ואת ההתבטאויות של נצר עצמה עם מינויה, ספק אם הייתה מאשרת את המינוי". בהקשר זה נזכיר כי לפי החוק, בבואו למנות את יו"ר ועדת האיתור לתפקיד, על שר התקשורת גם להתייעץ בנושא עם נשיאת העליון, ואולם החוק אינו מפרט האם מדובר ב"אישור" מצדה, או הסכמה שקטה. לנושא זה מעדיף השופט שלא להתייחס.

לדברי השופט, "השאיפה של המחוקק הייתה למנות ועדה כמה שפחות פוליטית וכמה שיותר נקייה - נתנו לשר למנות את היו"ר, אך חייבו אותו בהתייעצות עם נושא שופט/ת העליון. המחוקק לא הסתפק רק בקביעת מספר חברי הוועדה (3) אלא קבע קריטריונים ברורים לגבי כל אחד מהם עם דרישות מקצועיות, כדי לשמור על גיוון ורמת כישורים מינימלית לתפקיד. אחת הסיבות המשפטיות שהחוק אוסר ניגוד עניינים, הכולל ניגוד עניינים של בן זוג (קרוב משפחה מקרבה ראשונה), חוסה תחת הרעיון של אמון הציבור".

השופט לשעבר מסביר כי את הגבוליות המשפטית שבמינויה מכריעה נצר עצמה בחילופי הדברים עם השר עם מינויה. "'אני סמוך ובטוח שתוכלי להכניס רוח חדשה למועצת התאגיד', אומר לה השר קרעי, כלומר הוא מצפה שתפעל ברוח המינוי - והיא משיבה לו כי היא 'מייחלת שיחד נעשה ונצליח ונפעל כדי להכניס רוח חדשה משותפת...למועצת התאגיד'. כלומר היא מיהרה לצטט את דף המסרים של השר. מה זה רוח חדשה? את יודעת מי האנשים בוועדה? האם את יודעת שיש מספר שווה של נשים וגברים, ייצוג מקסימלי לעדות שונות ואפס נוכחות לקיבוצים או מושבים?".

קרעי: "ניסיון להלך אימים על שופטת"

משר התקשורת שלמה קרעי נמסר בתגובה: "הדרישה להעביר שופטת מוערכת ומקצועית מתפקידה, בשל דעות ואמירות של בן זוגה מעוררת בי שאט נפש ותחושת גועל, בפרט נוכח עוצמת הצביעות הבולשביקית, החוצפה וסתימת הפיות העולה מהדרישה. כך למשל, ארגון העיתונאים לא הוטרד כלל מהעובדה שרעייתו של גדעון סער שידרה שידורי אקטואליה בערוץ הציבורי בישראל מידי ערב, כאשר ראש הממשלה הוא יריבו הפוליטי המר.

"הניסיון האלים הזה לרדוף בני משפחה של נושא משרה בגין התבטאויות בחשבון הפרטי שלהם בטוויטר הוא בריונות לשמה. העובדה שהבריונות הזאת חנוטה בחליפה, בכסות מנוסחת היטב וטהרנית רק מחמירה את התחושה בהקשר זה. אנחנו חיים במדינה בה אכיפה בררנית בכל תחומי חיינו נורמלה לחלוטין והפכה להיות סוג של 'הכרח בל יגונה', שזוכה לגיבוי מלא מצד כל גורמי האכיפה בישראל ובראשם הפרקליטות והיועצת המשפטית לממשלה.

"הדרישה להעביר שופטת שמונתה בהליך חוקי, כולל התייעצות עם נשיאת בית המשפט העליון שזכתה אף למענה חיובי, מתפקידה, בשל ביקורת שהשמיע בן זוגה על, שומו שמים !, עיתונאים ותאגיד השידור הציבורי היא לא פחות ממזעזעת ומקוממת, אך לצערי אינה מפתיעה בוודאי נוכח הרוחות הרעות המנשבות בתקשורת הישראלית.

"בטוחני כי הניסיון הנלוז להלך אימים על השופטת, לא ירפה את ידיה. הציבור, המודר מזה שנות דור מהבמות המרכזיות בתקשורת, ששלח אותי לכאן, ואנוכי, מחזקים את ידיה. הצביעות הנוראה הזו רק מבליטה ומעצימה את הצורך הדחוף בניקוי אורוות ובהחזרת השפיות והאיזון, בטרם נטבע כולנו בתבהלה המעושה ובסתימת הפיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully