וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה דחופה למפכ"ל המשטרה: תחקר מידית ירי מכוון וממוקד של מכת"זית כלפי עיתונאים

וואלה! ברנז'ה

16.7.2023 / 9:51

מנכ"ל ארגון העיתונאים למפכ"ל שבתאי: "ביום שלישי משטרת ישראל הפעילה ירי מכוון וחוזר של סילוני מים ממכת"זית לעבר קבוצת עיתונאים בזמן שעמדה על המדרכה וצלם זר נפגע קשה בראשו". בתוך כך, עיתונאי שסרב להעביר לצה"ל חומרי וידאו נעצר בחברון

"כתוצאה מהירי המכוון אחד העיתונאים שהיה במקום (צלם עבור אחד העיתונים הזרים) נפגע באופן קשה בראשו, ואף פונה לאיכילוב לצורך קבלת טיפול רפואי"

ארגון העיתונאים דורש ממפכ"ל המשטרה לבצע תחקיר אודה ירי מכוון וממוקד של מכת"זית כלפי עיתונאים שסיקרו את המחאה באיילון.

מנכ"ל הארגון אלי גרשנקרוין פנה הבוקר (ראשון) בפנייה דחופה למפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי. לדבריו, "ביום שלישי משטרת ישראל הפעילה ירי מכוון, ממוקד וחוזר של סילוני מים ממכת"זית לעבר קבוצת עיתונאים בזמן שהיא עמדה בצד, הרחק מדבוקת המפגינים. לא היתה מחלוקת כי מדובר בעיתונאים ואף כמה דקות קודם לכן, ולבקשת השוטרים במקום, העיתונאים זזו הצידה לאותה נקודת סיקור.

"כתוצאה מהירי המכוון אחד העיתונאים שהיה במקום (צלם עבור אחד העיתונים הזרים) נפגע באופן קשה בראשו, ואף פונה לאיכילוב לצורך קבלת טיפול רפואי. מדובר בהתנהלות לא מידתית ואף ענישתית מצד גורמי האכיפה אשר בהתנהלותם הביאו לפגיעה ברכוש ואף לפגיעה פיזית ופציעתם של עיתונאים ולפגיעה בחופש העיתונות ובזכות הציבור לקבל מידע על הנעשה בזירה.

"מדובר בהתנהלות המנוגדת לדין ופגיעה מכוונת בעיתונאים והדרתם מאזורי סיקור. השוטרים במקום אף הפרו את נוהל משטרת ישראל בעצמה המעגן את אופן התנהלות המשטרה אל מול גורמי התקשורת במהלך אירועים המתרחשים במרחב הציבורי, ובכלל זה שמירה על חופש העיתונות והזכות לסקר אירועים במרחב הציבורי, למימוש חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת".

יום השיבושים: מחאות נגד המהפכה המשפטית,קפלן, תל אביב . 11 ביולי 2023. ניב אהרונסון
יום השיבושים: מחאות נגד המהפכה המשפטית,קפלן, תל אביב . 11 ביולי 2023/ניב אהרונסון

עוד כותב גרשנקרוין: "בנוסף, וחמור לא פחות, משטרת ישראל אף הפרה את נוהל הפעלה ושימוש במכת"זית כאשר ירי חוזר ונשנה כלפי עיתונאים מנוגד לנוהל עצמו. מיותר לציין כי ירי במכת"ז יתקיים רק במקרה של הפרת הסדר הציבורי תוך התנגדות אלימה כלפי כוחות המשטרה ו/או הציבור באופן העלול לגרום לחבלות בגוף ונזק לרכוש. דבר מזה לא רלבנטי, גם לא בקירוב, ביחס לקבוצת העיתונאים שנפגעה.

"אם לא די בכל האמור, לא בוצעה התזה לעבר מרכז המסה כלשון הנוהל, דבר החמור בעיני עצמו כלפי ירי לעבר קבוצת עיתונאים שעמדה בצד וסיקרה ותיעדה את האירועים, אלא אף בוצעה התזה ישירה ומכוונת לראשו של עיתונאי.

"אנו מבקשים לבצע תחקיר מבצעי מדוע קבוצת עיתונאים הותקפה בניגוד לדין ובניגוד לנהלי המשטרה עצמה על-ידי מכת"זית, הגם שהיה ברור היטב לשוטרים כי מדובר בעיתונאים המבצעים את עבודתם. בנסיבות העניין יש גם להסדיר פיצוי לעיתונאים שרכושם ניזוק כתוצאה משהשימוש כאמור שלא כדין במכת"זית".

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי. רויטרס
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי/רויטרס

אלימות שיטתית נגד עיתונאים

בתוך כך, בארגון מגנים הבוקר את מעצרו האלים של עיתונאי האתר העצמאי "שיחה מקומית" ע"י צה"ל בדרום הר חברון בסוף השבוע.

"ארגון העיתונאים נחרד מעיכובו של באסל עדרה בידי חיילים בדרום הר חברון. החיילים דרשו מעדרה למסור צילומי וידיאו ומשסירב והבהיר שהוא עיתונאי - אזקו אותו החיילים והוא הוחזק בעיניים מכוסות, חלק מהזמן על כסא בשמש. זהו יחס מחפיר לעיתונאי ופגיעה קשה בחופש העיתונות, ואנחנו דורשים מהצבא לנקוט צעדים נגד האחראים, ולפרסם פומבית נהלים ברורים לגבי הגנה על עיתונאים וחסיון עיתונאים באזורי הסיקור", מסרו בארגון.

המחאה נגד ההפיכה המשטרית גבתה בשבוע שעבר מחיר נוסף מעיתונאים המסקרים אותה: צלם הארץ, רמי שלוש, הותקף במהלך סיקור ההפגנה בחיפה. שלוש סיפר שהזדהה כעיתונאי ולמרות זאת שוטרים ריתקו אותו באלימות לקרקע ועיכבו אותו למשך זמן מה. בנוסף, צלם ידיעות אחרונות גיל נחושתן נעצר ונאזק באלימות על ידי משטרת חיפה. הוא הובא לתחנה ומטופל על ידי עורכי דין.

מאוחר יותר ב"יום השיבוש", כך לפי ערוץ 14, מספר מפגינים חיבלו במצלמה של צלם הערוץ שנמצא יחד עם הכתב עתי שלו, גנבו חלק מהציוד ונמלטו מהמקום. בערוץ הגישו תלונה במשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully