וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשת מודים: שידור חי הוא לא תמיד שידור חי

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 16:06

תכתובת עם הרשות השנייה שהגיעה לידי וואלה! חושפת כי בקשת 12 הודו כי לעיתים, גם כשמוצג מצג של שידור חי, משולבים בשידור קטעים מוקלטים. ולאן נעלמו יו"ר הרשות השנייה עדן בר טל והמנכ"לית מישל קרמרמן?

הפנייה הובילה לשיח עם נציב פניות הציבור ברשות דוד רגב, שפנה לגופי השידור וביקש את תגובתם. בתגובה שהועברה על ידי קשת, למעשה יש הודאה בפרקטיקה הבעייתית

התוכנית פגוש את העיתונות בחדשות 12 עלתה לאחרונה לכותרות סביב היות התוכנית מוקלטת מראש לפני כניסת השבת - זאת בשעה שכאשר היא משודרת היא למעשה מנותקת מהמתרחש, ודורשת פריצה לשידור, לעיתים מאוחר מדי. אלא שלטובת פגוש את העיתונות, "מצג השווא" של השידור החי קשור יותר לרוח התוכנית כאקטואלית. זה לא המקרה בתוכניות אחרות על מסך קשת 12, אחת מהן היא חדשות הבוקר של ניב רסקין.

לפני מספר חודשים פנה עו"ד אלעד מן מעמותת הצלחה לרשות השנייה, והתלונן על שורת מקרים שבהם גם כשהתוכנית או חלקה היו מוקלטות או ששודרו בהן קטעים משולבים של הקלטה ושידור חי (למשל רסקין מראיין כתב של החדשות או מרואיין אחר שהקליט סינק קודם לכן) מופיעה הכתובית "שידור חי" ולא מצוין כי חלק מהשידור מוקלט. הפנייה הובילה לשיח עם נציב פניות הציבור ברשות דוד רגב, שפנה לגופי השידור וביקש את תגובתם. בתגובה שהועברה על ידי קשת, למעשה יש הודאה בפרקטיקה הבעייתית.

"חדשות הבוקר" בהגשת ניב רסקין בקשת 12. קשת 12, צילום מסך
"חדשות הבוקר" בהגשת ניב רסקין בקשת 12/צילום מסך, קשת 12
"במקרים בהם נעשית השיחה בין כתב חברת החדשות לבין מגיש בתכנית הבוקר או משודר קטע שהוקלט מראש על ידי איש חברת החדשות, מעורבת בפרקטיקה זו גם חברת החדשות..."

לפי טענת עו"ד מן, שפנה במקביל בנושא גם להנהלת הרשות השנייה וליועץ המשפטי שלה, צריכה הרשות להורות לגופי השידור לציין במפורש ובאופן ברור כי מדובר בשידור מוקלט. "יפים הדברים עוד יותר, במקרים שבהם משודר אותו קטע (למשל במסגרת מבזקי החדשות המשולבים בתכניות אלו), שוב ושוב במהלך המשדר כולו ועלולים ליצור את הרושם של דיווח בזמן אמת של הגורם המוקלט", הוסיף מן במכתבו. "חסר זה מעלה חשש לקיומה של פרקטיקה המטעה את הצופה ועולה התהיה האם מדובר בנוהג מכוון שמטרתו לייצג מצג שווא כאילו הקטעים משודרים בשידור חי. זאת למשל במקרים בהם המגיש באולפן משוחח עם כתב או מרואיין שדבריו הוקלטו מראש קודם לכן ולעיתים אף ביום אחר (יום קודם)" בהמשך המכתב נאמר גם "במקרים בהם נעשית השיחה בין כתב חברת החדשות לבין מגיש בתכנית הבוקר או משודר קטע שהוקלט מראש על ידי איש חברת החדשות, מעורבת בפרקטיקה זו גם חברת החדשות"

יש לציין כי המחלקה המשפטית של הרשות והמנכ"לית מישל קרמרמן - לא השיבו לפניה עד היום, למרות שהנציב עסק בה ושהועברה אליהם כבר לפני מספר חודשים.

מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל. אורי לנץ, עיבוד תמונה
מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל/עיבוד תמונה, אורי לנץ

עוד עלה מהתכתובת כי בקשת 12 למעשה הודו בעובדות שתוארו בתלונה. בסוף מכתב התשובה שלו לעמותת הצלחה כתב רגב את הדברים הבאים: "על אף האמור לעיל (עמדות גופי השידור שהוא פנה אליהם לתגובה - ד.ו.), במקרים בהם משודר תוכן מוקלט במהלך שידור חי אני קורא לגורמים המשדרים להקפיד ולציין באמצעות כיתובית או בכל אמצעי אחר כי התוכן המשודר הוקלט מראש".

את תשובת הנציב העביר מן שוב להתייחסות הנהלת הרשות השניה וכתב "על הרשות להנחות באופן גורף את המורשים לשידורים כי במקרים בהם משולב קטע מוקלט בשידור חי, על המורשה לשידורים לציין זאת במפורש לאורך כל הקטע בכתובית מתאימה כדי להימנע מהטעיה צרכנית מובהקת". כעת נותר לחכות ולראות, מה יעשו ברשות השניה, אם בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully