וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת מזרחי-טפחות: חדשות קשת בשירות הבעלים?

9.8.2023 / 13:32

הסיפור אודות המערכת להלבנת כספים לכאורה המאפשרת לחרדים ולבנקים לעקוף את חוקי הדיווח, זכה לאלפי שיתופים ופולואים בעיתונות. רק במקום אחד נשפכו עליו מים צוננים: חברת החדשות של קשת 12, הנמצאת תחת בעלות הבנק. עכשיו מתברר שבחברה דחו גם שידור הקלטות בנושא

ניפוח המשכנתאות על ידי ובידיעת בנק-מזרחי טפחות הוא סיפור עיתונאי? נראה כי התשובה לכך היא שתלוי עד כמה הקשר העסקי שלך עם הבנק עמוק.

אתמול (שלישי) חשף מנכ"ל "ישראל נאורה" נאור נרקיס את השיטה שעל פניו באמצעותה משפחה חרדית, שעל הנייר לא עומדת בתנאים ללקיחת משכנתה, מצליחה בכל זאת לקחת את ההלוואה דרך העלמת עין של המנגנונים שנועדו לפקח (במזרחי-טפחות אומרים: אנחנו מכירים גם בהכנסות מהלימוד בישיבה לצורך קבלת משכנתה).

הסיפור זכה לאלפי שיתופים בטוויטר ופולואים בעיתונות הכלכלית וגם זו של המיינסטרים. רק במקום אחד נשפכו עליו מים צוננים: חברת החדשות של קשת 12, הנמצאת תחת בעלות משותפת עם הבנק.

גדעון אוקו תוכנית חסכון משכנתאות חרדים. מתוך תוכנית חסכון 12, צילום מסך
סערה כללית בתוכנית חיסכון, התעלמות מוחלטת במהדורה/צילום מסך, מתוך תוכנית חסכון 12

הפרשה שנחשפה סוקרה לאורך היום רק בתוכנית חיסכון בערוץ 12, וזאת כאשר המילה "בנק מזרחי" לא נאמרה או נכתבה בו אף לא פעם אחת. גם בכותרות בתחתית המסך או בצילומי הרקע לא ניתן היה למצוא זכר לבנק שלמעשה "פתח" את האירוע. בתוכנית גללו נרטיב חדש, לפיו מדובר בשיטה כוללת של "הבנקים", וגם המושג "הלבנת כספים" נעדר ממנה. כל שנותר הוא המילה שחזרה אין סוף פעמים -"לכאורה".

אלא שאם מדובר בכל הבנקים, מדובר על פניו בסיפור גדול עוד יותר - שבמהדורה המרכזית לא מצאו לנכון אפילו להזכיר אפילו במשפט.

סיקור מזרחי טפחות בכלכליסט. סריקה
סיקור הפרשה בעיתונות/סריקה

בהקשר זה, לוואלה! נודע כי מחולל הסיפור שזכה לאלפי שיתופים בטוויטר ופולואים בעיתונות הכלכלית, נרקיס היה אמור להשתתף בתוכנית חיסכון ואף להביא הקלטות שיבססו את הסיפור - אך ברגע האחרון השתתפותו בוטלה ללא הסבר. נרקיס התבקש לפני כן שלא להופיע על מסך אחר, כנהוג, ולבסוף בפועל - האסמכתאות לכאורה שבידיו לא שודרו.

מחולל האירוע

לא בפעם הראשונה

זו איננה הפעם הראשונה בה בחברת החדשות של ערוץ 12 מתעלמים או "שוכחים" לצרף גילוי נאות לכתבות וידיעות העוסקות בתאגידים שבשליטת בעלי השליטה בערוץ. גם את הליך המיסוי על משקאות מתוקים שנוגע בכיסו של הבעלים קוקה קולה, כיסו בערוץ באופן שתאם לא אחת את האינטרסים של חברת האם.

בנוסף, לפני שנתיים, כך לפי העין השביעית, שידרו בחדשות 12 אייטמים שהציגו את בנק מזרחי-טפחות באור חיובי, ללא גילוי נאות על כך שבעלי השליטה בבנק, דודי ודרורית ורטהיים, הם גם בעלי השליטה בחברת קשת 12 שמפעילה את הערוץ.


בתגובה לשאלה האם קיים קשר בין העובדה שסערת מזרחי-טפחות לא סוקרה במהדורה, ולא זכתה לגילוי נאות בתוכנית חיסכון קשורה לקשר העסקי עם הבנק, נמסר מחדשות 12 בתגובה: "עסקנו בהרחבה בתוכנית חיסכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully