וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך (כמעט) קרה שרק עמית סגל קיבל את הפרוטוקולים מישיבות הממשלה על הסכם אוסלו

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 17:34

האם נתניהו סוחר בפרוטוקולים סודיים של ישיבות ממשלה? לוואלה! נודע כי לפחות שתי פניות הגיעו בחודשים האחרונים לגנזך בבקשה לפרסם את הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו - ונענו בשלילה. היחיד שיכול לאשר הקדמת פרסום הוא מזכיר הממשלה

בשיחה עם דוברת הגנזך היום, היא הכחישה מתן אישור כזה ממזכיר הממשלה, ואמרה כי התמלילים ייפתחו לציבור מחר (לאחר הפרסום בחדשות 12). לאחר ציוץ של וואלה! בנושא, האתר נפתח כבר היום

איך קרה שרק בחדשות 12 יפרסמו הערב (שלישי) את הפרוטוקולים מישיבות הממשלה על הסכם אוסלו? התשובה מצויה ככל הנראה בלשכת רה"מ, שעל פניו נראה כי סחרה עם חדשות 12 במידע שאמור להיות גלוי ופתוח לציבור כולו, זאת תוך עקיפת החוק כך שניתן יהיה לפרסמו מוקדם מהמותר - ככל הנראה בהתאם לצרכיו הפוליטיים של ראש הממשלה.

הסכמי אוסלו נחתמו ב-20/9/93. לפני החתימה ערכה ממשלת ישראל בראשות יצחק רבין מספר דיונים גורליים - הראשון בהם היה ב-30/8/93. החוק קובע שהארכיון הלאומי (הגנזך) - הנמצא תחת שליטת לשכת רה"מ - אינו יכול לשחרר את החומרים לפני פקיעת תוקף תקופת הצינון (30 שנים בדיוק), אלא באישור חריג של מזכיר הממשלה. יש להבין, כדי להפוך את החומרים לטלוויזיוניים יש להעבירם למערכות העיתונים שבועות לפני לצורך עיבודם ועריכתם.

לוואלה! נודע כי לגנזך המדינה הגיעו בחודשיים האחרונים לפחות שתי פניות מצד מערכות עיתונאיות בבקשה לפרסם את תמלילי השיחות - ואלו נענו בשלילה ובבקשה להמתין עד אחרי החגים - מועד החתימה הרשמי על ההסכמים. עוד נודע כי במערכות ניסו לקבל היתר חריג, כנהוג, ונענו בשלילה. עוד נודע כי לאחד הפונים אישרו בארכיון המדינה שהפניה היתה דרך מזכיר הממשלה תוך איזכור מפורש של השם יוסי פוקס.

הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו. חדשות 12, צילום מסך
הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו/צילום מסך, חדשות 12

למרות שכך קובע החוק, בשיחה עם דוברת הגנזך היום, היא הכחישה מתן אישור כזה ממזכיר הממשלה, ואמרה כי התמלילים ייפתחו לציבור מחר (לאחר הפרסום בחדשות 12). לאחר ציוץ של וואלה! בנושא (ראו מטה), התמלילים נפתחו כבר היום לטובת הציבור.

"היה צריך להיחשף לציבור כולו"

גורם ותיק בתחום החדשות התייחס לאופן העבודה מול ארכיון המדינה (הגנזך) במקרים דומים קודמים: "פרוטוקולים של ישיבות ממשלה מתפרסמים על פי חוק 30 שנה לאחר מועד הישיבה. כלומר, הפרוטוקול הראשון עליו מדובר צריך היה להתפרסם מחר, ה-30 באוגוסט. בפועל הוא גם מתפרסם יום קודם, ה-29.8, וגם באופן בלעדי אצל עמית סגל.

"מבלי להיכנס לשאלות הפרוצדורה של מי התיר לסגל לקבל את הפרוטוקול הציבורי לפני כולם, ברור שמדובר בהעדפה פסולה של עיתונאי מסוים. פרוטוקול מסוג זה היה צריך להיחשף לציבור כולו וגם לתקשורת ובעת ובעונה אחת. כך מקובל גם עם פרוטוקולים שונים ממלחמות, ועדות חקירה וכדומה. לכל היותר מקבלים העיתונאים, כולם, את החומר זמן קצר מראש תחת אמברגו. במקרה הזה קיבל את החומר עיתונאי אחד בלבד. כעת עולה השאלה מדוע בחרה המדינה להעניק את החומר הבלעדי דווקא לעמית סגל, תוך קיפוח כל העיתונאים האחרים".

הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו. סריקה
הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו/סריקה

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, ראש הממשלה לא הכיר ולא היה מעורב בחשיפת הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully