וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב נגד גוגל: המשפט ההיסטורי שעשוי לרסן את ענקיות התוכן יצא לדרך

וואלה! ברנז'ה

עודכן לאחרונה: 18.9.2023 / 14:29

במשפט, שימשך כ-10 שבועות, משרד המשפטים האמריקאי יטרגט את עסקי הליבה של גוגל בתחום החיפוש שהזניקו את השווי שלה ל-1.7 טריליון דולר. להחלטת ביהמ"ש יהיו השלכות רחבות על הענקיות והיא עשויה להחלישן לאחר עשרות שנות צמיחה

השבוע נפתח בארה"ב ה-משפט שמטרתו ריסון ענקיות הטק, ואשר עתיד לבדוק האם הן הפכו לדומיננטיות כל כך גם באמצעות שורה של עבירות על החוק.

במשפט, שימשך כ-10 שבועות, משרד המשפטים האמריקאי יטרגט את עסקי הליבה של גוגל בתחום החיפוש שהזניקו את השווי שלה ל-1.7 טריליון דולר. המשרד השקיע כ-3 שנים בבניית התביעה נגד גוגל, שלכאורה ניצלה את כוחה בשוק החיפוש כדי לדחוק החוצה מתחרות. להחלטת ביהמ"ש יהיו השלכות רחבות על הענקיות והיא עשויה להחלישן לאחר עשרות שנות צמיחה בלתי מרוסנת.

המשפט אינו עומד בחלל ריק, ומתרחש לאחר שהאיחוד האירופי כבר ביצע שורת מהלכים נגד כוחן של ענקיות התוכן בשנים האחרונות. חזית נוספת של אותו מאבק בין יצרני התוכן המקומיים לבין הענקיות הבינ"ל ניתן לראות גם במדינה הצפונית לארה"ב, קנדה, שם מומחים מגנים את מטא שחסמה את החדשות במדינה בבמסגרת מאבק נגד חוק חדש שיחייב אותה ואת גוגל לשלם לפאבלישרים עבור שימוש בתוכן מקורי. אנליסטים מזהירים שהמהלך עלול לפגוע בעיתונות ולקדם הפצת פייק ניוז.

אם תאגידים היו מדינות.. Unsplash
אם תאגידים היו מדינות./Unsplash

האם מפרסמים ביוטיוב אוספים דאטה על מיליוני ילדים?

גם יוטיוב ניצבת בפני ביקורת חסרת תקדים, זאת ברקע מחקר שבדק האם מפרסמים ביוטיוב אוספים בלי להתכוון דאטה על מיליוני ילדים.

המחקר שפורסם מעלה שאלות על העמידה של יוטיוב בחוק האמריקאי להגנת פרטיות מקוונת בקרב ילדים. בין המותגים שפרסום מטורגט שלהם נצפה על גבי תוכן לילדים ביוטיוב נמצאות ענקיות בינ"ל כמו נטפליקס, פרוקטר אנד גמבל, סמסונג, אפל ועוד.

המחקר של Adalytics גילה כי מודעות מטורגטות של מותגים מובילים מוצגות בערוצי יוטיוב שנוצרו במיוחד לקטינים, שם, לפי המדיניות של יוטיוב, פרסום מטורגט ללא הסכמת הורים הוא אסור. כזכור, ב-2019 אמר מנכ"ל יוטיוב שהפלטפורמה תאסור טירגוטים מעין אלו.

שלמה קרעי. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
שלמה קרעי/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

כמו בנושאים נוספים, גם בנושא הרגולציה על ענקיות התוכן, בישראל מפגרים אחר העולם. למעשה, למרות תחינות הענף, שמאבד מדי שנה עשרות מיליוני שקלים לטובת ענקיות תוכן בינ"ל שאינן משלמות מיסים בישראל - אף לא שר תקשורת אחד הרים בשנים האחרונות את הכפפה וניסה לקדם מהלך שיכפה עליהן לשתף את הציבור הישראלי בחלק מההכוסות שהוא מזרים לקופתן.

השר הנוכחי, שלמה קרעי, שדווקא מגלה נחישות בכל הקשור לאסדרת השוק, התמקד בחוק השידורים שגיבש בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית על שלל חברות האינטרנט שהתווספו לענף - תוך מתן היתר לכולן לשדר פרסומות. אלא שהביטול הזה ישרת בעיקר את השחקנית הגדולה בענף HOT - היחידה שעדיין איננה משדרת ב-OTT (סטרימינג).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully