וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רון כחלילי מגיב לביקורות על "קרועים": "30 שנה אחרי, לא זזנו במילימטר"

דוד ורטהיים ואראל סגל

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 17:31

יוצר הסדרה המדוברת תוקף גם את המחאה: "הפרופיל האתני של המוחים מול אלה שתומכים בהפיכה השלטונית, זה שחור ולבן. הייתי שם והייתי די לבד, וגם קיבלתי כל מיני תלך מפה. הם מזהים את המזרחיות כסוג של בעייתיות בקפלן"

רבות דובר מראשית המדינה ועד היום, על ההבדל המהותי בין תרבות צפון אפריקה לבין זו שמקורה במזרח אירופה. בסדרה "קרועים" ששודרה ברשת 13, החליט היוצר רון כחלילי לחזור שוב לשד העדתי, ולנסות להבין את המחיר ששילמו המכונים "משתכנזים". הסדרה זכתה לביקורות לא קלות, בין היתר בטענה שכחלילי לא הגיע אליה מתוך סקרנות אותנטית, אלא סימן מראש את המטרה - הוכחה כי הקיפוח המזרחי עודנו קיים, והן בשל תיזמון שידורה, שנראה כי משרת את הנרטיב של רה"מ בניסיונו לבלום את המחאה נגד ההפיכה ולהציגה ל"לבנה" ומנותקת.

כחלילי שוחח עם אראל סגל ודוד ורטהיים ברדיו 103 והגיב לביקורת. האזינו לשיחה המלאה.

"המצב קצת מייאש, אותו אימפקט קורה שלושים שנה אחרי", הודה. "אותו כאב, אותה מחלוקת, לא זזנו במילימטר. נכון, בשוליים אני מוצא יותר הקשבה של צד כזה או צד אחר, מזרחי או אשכנזי, דתי או חילוני, אך במסה הגדולה אני חושש שהחברה עדיין לא מסוגלת להתמודד עם הפצע המדאיג ביותר בתוך הישראליות. זה הפצע המכונן. בבסיס הקונפליקט יושב הנרטיב הישראלי כולו".

לדברי כחלילי, "כשצילמתי את הסדרה, החלה המחאה. כשאתה מסתכל על המחאה, הפרופיל האתני של המוחים מול אלה שתומכים בהפיכה השלטונית, אתה רואה שחור ולבן. אפשר להתעלם מזה, אבל זה לא נכון. הייתי שם והייתי די לבד, וגם קיבלתי כל מיני תלך מפה. הם מזהים את המזרחיות כסוג של בעייתיות בתוך קפלן".

רון כחלילי. שלומית כרמלי, רוני כנעני
רון כחלילי/רוני כנעני, שלומית כרמלי

בהמשך, תיאר: "התקשורת ופוליטיקאים מהימין מייצרים מניפולציה כאילו מדובר במזרחים נגד אשכנזים. המוחים בקפלן לא מוחים מול מזרחים אלא מול ממשלה שרוצה לעשות פה הפיכה שלטונית. אני חושב שזה מאבק פנים-אשכנזי, זה הסיפור. אם אתה מרגיש מקופח או לא, זה אומר שאני כאדם חיצוני צריך לציין את העניין הזה. יש אנשים שמתבוססים בתוך העוני והבורות שלהם ומרגישים נפלא. תפקידי מהצד הוא להגיד להם שאפשר יותר. ביקרו להם את החלומות, שיחלמו להיות ראש ממשלה או מתעד סרטים דוקומנטריים, הדיכוי הוא כל כך גדול".

גלית דיסטל, קרועים/רשת 13

"איך יהיו נישואים מעורבים אם בכל עיירות הפיתוח אין אשכנזים?", שאל כחלילי בסיום דבריו. "עם מי הם יתערבבו? משתכנז זה לא זה שעושה מוביליות חברתית ומחליף את שמו, אלא מי שמסתכל על המאבק המזרחי, מבטל אותו ומדכא אותו. אנחנו לא שופטים אותו אלא רק מצביעים עליו. אני מסתכל על אמסלם ואני לא הולך לשפוט אותו על נימוסי שולחן. כמובן שהוא לא מייצג אותי, יש כל מיני מזרחים. אני מסתכל עליו רק במובן הפוליטי, האם הוא עשה דבר אחד לעומת צמצום פערים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully