וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת ההסברה: צה"ל הפקיר את הזירה לחמאס

עודכן לאחרונה: 7.10.2023 / 17:25

כמו ביום כיפור ההוא לפני חמישים שנה, שעות למלחמה, ואף לובש מדים לא נעמד מול הציבור והסביר מה יש לעשות. גם ערוצי הטלוויזיה התעוררו באיחור של דקות ארוכות. המנהיג האזורי היחיד שהישראלים שמעו עד שעות הצהריים היה מוחמד דף. פרשנות

בווידאו: דובר צה״ל אומר לוואלה - "מציפים את הדרום בכוחות, התחלנו גיוס מילואים נרחב"/צילום: דובר צה"ל

רבים משווים מאז שעות הבוקר המוקדמות בין המלחמה הגדולה ההיא לפני 50 שנה - מלחמת יום כיפור - לבין פרוץ המלחמה הנוכחית. במקרה הזה יש יותר מאשר מקלישאה או צורך לייצר השוואה סימבולית.

ההשוואה נוגעת כמובן באלמנט ההפתעה, סמוך ליום כיפור. גם התכנון הארוך שנדרש לצורך המתקפה, וחוסר המוכנות של הדרג הנבחר וצמרת צה"ל נראים כקופי פייסט, כמעט בלי התאמות. רבות דובר גם על עצימת העיניים והיהירות של אותם דרגים - אז, וכיום. אלא שיש תחום נוסף, שנוגע לממשק אולי החשוב ביותר שבין הצבא לבין אזרחי המדינה, והוא מחדל ההסברה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ידוע בתור אחד שנזהר בטרם הוא מגיב. בטוויטר הוא מגיב דוווקא מהר מאד כשזה מגיע לבייס, לעיתים, כמו השבוע ממש בתקרית הרב ליאו די ש(לא) הותקף תוך כדי תפילה, גם לפני שבדק את העובדות. אבל נתניהו הוא רה"מ. שר הביטחון דיבר לציבור בעיכוב בלתי נתפס למעלה מארבע שעות מתחילת האירוע. ומה עם השר הנוסף במשרד הביטחון? עם חברי הקבינט? עם שרת ההסברה?

לא דובר צה"ל, לא הרמטכ"ל, לא אלוף פיקוד הדרום. למעשה, המנהיג האזורי היחיד שהישראלים שמעו עד שעות הצהריים הוא מוחמד דף

מהפוליטיקאים, בוודאי מובילי המערכת הנוכחיים, הציפיות נמוכות גם ככה. אלא שקריסת ההסברה זלגה גם לצבא ולשלוחותיו, שלמרות תקציבי עתק להשקעה בדיגיטל וב"תחמושת הסברתית", נכנס להלם מוחלט.

המצב בחוץ מפחיד מיליוני אזרחים, מבוגרים וילדים כאחד. כיצד יש לנהוג? מה יש לומר לילדים? לאן מועדות פניה של ישראל לאחר המתקפה משנת המציאות הזו? בדיוק כמו ביום כיפור ההוא לפני חמישים שנה, נכון לכתיבת שורות אלו, ארבע שעות לפתיחת המלחמה, ואף לא אחד לובש מדים אחד לא נעמד מול הציבור והסביר מה המצב ומה יש לעשות. לא דובר צה"ל, לא הרמטכ"ל, לא אלוף פיקוד הדרום. למעשה, המנהיג האזורי היחיד שהישראלים שמעו עד שעות הצהריים המוקדמות היה מוחמד דף.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חדשות 12. צילום מסך, צילום מסך
חדשות 12 דקות ארוכות אחרי המתקפה/צילום מסך, צילום מסך

חוסר הבושה של ערוץ 14

ומה באשר לערוץ 14? הוא אינו עובד בשבת, אלא שגם כאן מותר לשאול, האם מלחמה איננה פיקוח נפש?

גם בתקשורת, נפגעת צד בעצמה, גילו כשל מודיעיני והתעוררו מאוחר. במלחמה ההיא היה רק ערוץ 1 ששידר בשחור לבן. הבוקר, ראשונים לעלות לשידור היו חדשות 13, דקות ארוכות אחרי חדירת המחבלים ליישובי הדרום ומטחי הטילים הארוכים על גוש דן. אחריהם עלו לאוויר חדשות תאגיד השידור הציבורי, כאן 11, שיישרו קו עם כאן רשת ב' שעלתה לפניהם. אחרונים לעלות היו חברת החדשות החזקה והגדולה בישראל - חדשות 12 - שעלו בשידור רצוף תקלות, וללא סאונד.

ומה באשר לערוץ 14? הוא אינו עובד בשבת, אלא שגם כאן מותר לשאול, האם מלחמה איננה פיקוח נפש שמצריך עלייה לאוויר? האם הציבור שצופה בהם לא זכאי לסל העובדות וההנחיות שערוץ חדשות ציבורי אמור לספק לו? נזכיר כי בערוץ קידמו חקיקה אגרסיבית שתספק להם את הרישיון לשדר חדשות. עבור מה, ראיון חדשותי עם שרה נתניהו?

כל אלו כמובן לא הפריעו לאחד מעובדי ערוץ 14 לבקר את הערוצים המתחרים, שממלאים את חובתם לציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully