וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגר חלון ההתנגדויות - נסללת הדרך לחוק שיאפשר לשב"כ לרגל אחרי עיתונאים

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 13:02

החוק יעניק לשב"כ את הסמכות לערוך חיפוש סמוי במחשבים ובטלפונים ניידים ללא יידוע הבעלים. בניגוד למקצועות כמו עריכת דין, פסיכולוגיה ורפואה - על עיתונאים לא תחול שום הגנה

בווידאו: כל אדם זועם עם גישה לאינטרנט עשוי להפוך למפגע/שבוע הסייבר אוניברסיטת תל אביב

ברקע המלחמה, הלילה (שני) נסגר חלון הערות הציבור לתזכיר חוק השב"כ החדש, שמטרתו לאפשר לארגון לנהל מעקב וחיפוש סמוי ולהאזין למחשבים וטלפונים ניידים ללא ידיעת בעליהם.

בנוסח המוצע החדש, אותו מובילה הממשלה תחת הטיעון הביטחוני וכחלק מלקחי מבצע "שומר חומות" אחרי למעלה משני עשורים בהם נשמר הסטטוס קוו בנושא, עיתונאים לא יוחרגו ממעקב הרשויות - זאת לעומת בעלי מקצועות אחרים כמו עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים ואנשי דת שייהנו מהגנה. לפי אתר החקיקה הממשלתי, כ-309 התנגדויות הובעו לתזכיר.

אם החוק החדש יעבור בממשלה ובכנסת, הוא יחייב את שב"כ לנהוג "משנה זהירות" בשימוש ברוגלות אך יסתפק באישור ראש השב"כ וראש הממשלה (בכפוף לחוו"ד היועמ"ש) עבור האזנה או מעקב - ללא צורך בצו משפטי. במקרים מיוחדים, כך קובע החוק, אישור ראש הממשלה יוכל להינתן גם רטרואקטיבית.

לפי נוסח החוק החדש, שב"כ יוכל לקבל חומרים מכל מאגר מידע "הדרוש לו לצורך מילוי תפקידיו".

"פגיעה בלתי סבירה בחופש העיתונות"

ארגון העיתונאים שלח אתמול למשרד המשפטים את הסתייגויותיו מהתזכיר. בהתנגדות שהגיש צויין כי החוק מעלה חשש לפגיעה בלתי סבירה בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת.

"מנוסח התיקונים המובאים בתזכיר החוק עולה חשש לפגיעה בלתי סבירה בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת. עיתונאים אינם כלולים ברשימת המקצועות המוחרגים מתזכיר החוק, ושלגביהם יש לנקוט במשנה זהירות ובהסדר מוקפד וייחודי.

"התיקונים המוצעים בתזכיר החוק ויישומם בפועל יכולים לאפשר - בין היתר - קבלת, איסוף ועיבוד מידע טכנולוגי, של עיתונאים העושים מלאכתם העיתונאית במסגרת עיתונות חוקרת ומבקרת. התיקונים המוצעים עלולים לפגוע בצורה שאינה מידתית בחופש העיתונות ובעקרון של חסיון מקורות והמידע ובכלל זה, איסוף מידע על עיתונאים. מעבר לפגיעה בחיסיון מקורות, נוכח התיקון מתאפשרת גם חדירה למחשבו של עיתונאי ותפיסת המידע והמדיה בו, עניין שיותיר את העיתונאי ללא הארכיון המקצועי שלו וללא כלי העבודה שלו.

ארגון העיתונאים הציע שתי חלופות לתיקון הנזקים הצפויים. "הדרך לתיקון העיוותים הינה אחת מן השתיים. תיקון חוק האזנת סתר וצירוף העיתונאים לרשימת בעלי המקצועות המנויים בחוק ולחלופין, תיקון חוק השב"כ והחרגת העיתונאים בהתאמה לכללים הקבועים בחוק האזנת סתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully