וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המלחמה, בתאגיד דחו שידור סרט שעוסק גם בנכבה. יש מי שדורש לגנוז לגמרי

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 9:33

הסרט "לזכור ולשכוח 1948" העוסק במלחמת העצמאות משני הצדדים, זאת לצד ציון מקרי טבח, פשעי מלחמה ואונס נשים פלסטיניות - נדחה למועד לא ידוע. בתאגיד מאשרים כי שידורו נדחה, אך מסרבים לנקוט בתאריך אחר לשידורו. בתוך כך, זה מה שקרה בהקרנת הבכורה שלו

סרט שעוסק באירועי ה"נכבה" הפלסטינית והיה אמור להיות משודר בימים אלו בכאן 11 נדחה למועד לא ידוע - כך נודע לוואלה! ברנז'ה. בתאגיד השידור מכחישים כי מדובר בגניזה מוחלטת של הסרט כתוצאה מלחץ, ואומרים כי הוא ישודר בהמשך.

בהקשר זה יצוין כי הפקות נוספות של התאגיד, גם אם פחות נפיצות כמו "המזח" ו"טהרן" נדחו בצל המלחמה. הפקת הסרט מוערכת בכמיליון שקל.

בדברי הקידום לסרט בפסטיבל דוק-אביב 2023 נכתב על "לזכור ולשכוח 1948" כי מדובר ב"שני סרטים המרכיבים יצירה אחת על מלחמת העצמאות, הפועלת בשני צירים. ציר העבר מגולל את מהלך המלחמה דרך יומנים ומכתבים שנכתבו בזמן אמת - אנסמבל קולות, יהודים וערבים, בונה סיפור אנושי על המלחמה הדרמטית ומאפשר הצצה לבניית תודעת המלחמה והזיכרון שלה בכל הצדדים. הקולות מלווים בסרטי ארכיון נדירים שצולמו בזמן המלחמה, רבים מהם נחשפים לראשונה.

מתוך הסרט 1948. 1948, צילום מסך
מתוך הסרט 1948/צילום מסך, 1948
בסרט מואשמים בין היתר חיילי צה"ל בעשרות מקרי טבח, פשעי מלחמה, אונס נשים פלסטיניות, וטבח שבויים בהוראה מהפיקוד שנעשו במסגרת "הנכבה" של העם הפלסטיני

"בציר ההווה מתועדות דמויות שנאבקות על זיכרון המלחמה - חוקרים, ארכיונאים, אנשי היחידה הצבאית שמחפשים את נעדרי הקרבות. חלקם מופקדים על שימור האתוס, אחרים על שבירתו. כל אחד מהם מאמין שלאופן בו ייחקק הזיכרון של המלחמה המכוננת יש משמעות קריטית להווה ואף לעתיד חיינו כאן".

בפועל, בסרט מואשמים בין היתר חיילי צה"ל ולוחמי הפלמ"ח בעשרות מקרי טבח, פשעי מלחמה, אונס נשים פלסטיניות, וטבח שבויים בהוראה מהפיקוד שנעשו במסגרת "הנכבה" של העם הפלסטיני. בנוסף, לטענת יוצרי הסרט מדינת ישראל מסתירה את האמת הזו.

הנכבה הפכה לאתוס מכונן בעם הפלסטני לעזיבתם ומנוסתם של כ-700 אלף ערבים פלסטינים במהלך מלחמת העצמאות של מדינת ישראל והפיכתם לפליטים. רובם עברו לארצות ערב והאסלאם השונות, או לאזור יהודה ושומרון ולרצועת עזה, שנותרו בתום המלחמה בידי ירדן ומצרים בהתאמה.

מתוך הסרט 1948. 1948, צילום מסך
מתוך הסרט 1948/צילום מסך, 1948

בתאגיד השידור, העומד מאחורי הפקת הסרט, החליטו כאמור לדחות את שידורו, אך הסרט משודר בברלין ואף התחרה בתחרות פורום היוצרים הדוקומנטריים במסגרת פסטיבל דוק-אביב. אמש (שני) הוקרן הסרט גם באירוע פומבי מטעם מכון ון ליר. לאחר ההקרנה התקיים שיח אודות הסרט, אותו ניסה לפוצץ מנכ"ל ארגון ארגון הימין "בצלמו" שמאי גליק.

גליק הוא זה שעומד מאחורי לא מעט לחצים, הטרלות ומכתבים, לרוב מימין, כלפי תאגיד השידור וכלי התקשורת בכלל. במקרה זה גליק טוען שהלחץ שהפעיל הוא זה שהביא לדחיית שידור הסרט, וכי מטרתו כעת היא גניזתו המוחלטת.

המחאה בהקרנה בירושלים

כנס מכון ואן ליר בנושא 1948/מכון ואן ליר

לדבריו, "פרסום הסרט כעת יפגע במדינת ישראל בצורה אנושה. דווקא בימים אלו שאנחנו מתמודדים מול פשעי מלחמה אמיתיים רצח עם אמיתי אונס בשיטתיות מכוונת ואכזרית לעשות נשים וגברים כולל בימים אלו בעזה הקרנת הסרט הינה הזויה ולא נתפסת בכלל. בימים אלו נפלו עשרות מחטיבת גולני בהגנה על המולדת... ההחלטה לאפשר את הקרנת הסרט באירוע פומבי במכון ון ליר הינה חרפה... אני קורא לכם להפנים את זה ולגנוז את הסרט לעולמים".

בתאגיד אישרו כי שידור הסרטו נדחה ובחרו שלא להגיב לפרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully