וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "הגדה המערבית": ברשות השנייה מגבים את מוחמד מג'אדלה

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 12:15

בשבוע שעבר במהלך שידור בחדשות 12 אמר הפרשן מוחמד מג'אדלה בדבריו את צמד המילים ועורר את זעמו של בכיר השב"כ לשעבר עדי כרמי שטען שמדובר במונח פלסטיני. הרשות השנייה: "במרבית המדינות בעולם מכונה השטח 'הגדה המערבית'"

מוחמד מג'אדלה עדי כרמי. חדשות 12, צילום מסך
מוחמד מג'אדלה עדי כרמי/צילום מסך, חדשות 12

ברשות השנייה מגיבים לסערת "הגדה המערבית" ומגבים את פרשן חדשות 12 מוחמד מג'אדלה, שהשתמש בצמד המילים לתיאור הנעשה בשטחי איו"ש - כך עולה מתגובה ששלחו לתלונה שהוגשה בנושא.

נזכיר: לפני כשבוע אירע עימות חריף בשידור בין מג'אדלה לבין בכיר שב"כ לשעבר עדי כרמי: במהלך דיון בשידור שהנחתה אדווה דדון בעקבות הפיגוע במחסום חומש בשומרון, אמר מג'אדלה את צמד המילים "הגדה המערבית" בפרשנות שנתן על הפיגוע.

כרמי הזדעק ואמר: "אני חייב להעיר. הוא השתמש פה פעמיים-שלוש במונח 'הגדה המערבית'. זה מונח שמי שמשתמש בו זה הפלסטינים. 'הגדה המערבית', יעני פלסטין - החלק שלה בתוך יהודה ושומרון". בשלב זה אדווה דדון עצרה את כרמי ואמרה לו "קודם כל זה לא 'הוא', קוראים לו 'מוחמד' והוא פרשן כמו שאתה פרשן".

מג'אדלה פנה לכרמי ואמר לו: "בוא נתחיל מזה שתפנה לראשי ממשלה שיפסיקו להגיד 'הגדה המערבית' ואז דבר איתי. סע. אל תיתן לי הערות על מה שאני אומר. אל תתערב לי בדברים שאני אומר. חצי מדינה אומרת 'הגדה המערבית', אל תתערב". כשכרמי ניסה להסביר למה התכוון, מג'אדלה הרים עוד יותר את קולו: "אל תתערב במה שאני אומר! זה שהיית בשב"כ ואמרת לערבים מה להגיד - זה לא קורה פה. אל תגיד לי מה להגיד!".

בעקבות הוויכוח הגיש פעיל הימין מנכ"ל בצלמו שי גליק תלונה לרשות השנייה בה דרישה מחדשות 12 להשתמש בשם המדויק של המקום. גליק טען כי "אנחנו במדינת ישראל וארץ ישראל. אין כל חולק שהשם של המקומות הללו הינו יהודה ושומרון. ניתן להתווכח פוליטית האם להחזיר שטחים אלו או לא אולם זה שמם. למונח גדה מערבית אין כל מקור רשמי / חוקי או היסטורי. מעולם לא קראו למקום גדה מערבית לפי החוק אלא בזמן שלטון ירדני שכיום הוא לא רלוונטי".

ברשות השנייה דחו את התלונה ומטעם נציב פניות הציבור ברשות דוד רגב נמסר: "עד למלחמת ששת הימים שמו של חבל הארץ שבין הקו הירוק לבין נהר הירדן וים המלח הוכר על ידי ממלכת ירדן וברחבי העולם כ 'הגדה המערבית' (Bank West). במהלך מלחמת ששת הימים נכבש/שוחרר שטח זה וביולי 1968 קבעה ועדת השמות של ממשלת ישראל כי הוא ייקרא 'יהודה ושומרון' ואולם כל דובר ובכלל זה דוברים באמצעי התקשורת, בחר כיצד לכנות את השטח. סמוך לאחר הקמתה של ממשלתו הראשונה של מנחם בגין המנוח החליטה הממשלה כי במסמכים הרשמיים ייקרא השטח 'יהודה ושומרון' בלבד. עם זאת לא מדובר בהחלטה המחייבת אדם זה או אחר וכל אדם רשאי לכנות את השטח באחד משני השמות שיבחר. אגב, במרבית המדינות בעולם מכונה השטח 'הגדה המערבית'. כל אחד בוחר במסגרת חופש הביטוי המוקנה לו ועל פי שיקול דעתו כיצד לכנות את השטח. כל עוד אין חוק או כלל האוסר זאת אינני סבור כי יש להתערב בשיקול דעתו של עיתונאי המכנה את השטח 'הגדה המערבית'".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר בתגובה: "אני מכבד את החלטת הנציב יחד עם זאת אני קורא לערוץ 12 ללכת אחרי עמיתיהם בערוץ 13 שהורו לברק רביד להשתמש במילים יהודה ושומרון ולא הגדה המערבית. אנחנו חיים במדינת ישראל מדינת היהודים ויהודה ושומרון זה השם ההיסטורי האמיתי והמדויק ביותר. באל גזירה אפשר בכיף להשתמש במילים הללו לא בערוצים ישראלים ועוד בשעת מלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully