וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום של נשיא מועצת העיתונות: "נפתח בהליכים אזרחיים נגד כל שוטר שהתנכל לעיתונאים"

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 16:56

מספר תקיפות העיתונאים ממשיך לעלות אך במשטרה טרם פרסמו את חידוד הנהלים בשטח, להם התחייבו. הנושא הגיע לדיון בכנסת. ראש מדור תקשורת במשטרה: "במקרה של הפגנות, העיתונאים לא רוצים לפעול רק באזורים סטריליים"

מספר תקיפות העיתונאים ממשיך לעלות אך במשטרה טרם פרסמו את חידוד הנהלים בשטח, לו התחייבו. הנושא עלה היום (ראשון) בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שהתכנסה לדיון בנושא יישום החלטת הוועדה בנושא גיבוש נוהל משטרתי שימנע תקיפת עיתונאים.

נזכיר: בעקבות מספר אירועי תקיפה ואלימות נגד עיתונאים, התכנסה ועדת הכלכלה לפני בדיוק שנה לדיון בנושא. בדיון התקבלה החלטה המורה למפכ"ל המשטרה לגבש נוהל משטרתי בהתייעצות עם מועצת העיתונות והתקשורת בישראל. המשטרה השיבה חודש לאחר מכן כי אין היא מוצאת מקום לגבש נוהל כאמור.

אלא שבדיון נוסף שהתקיים כחמישה חודשים לאחר מכן הורה יו"ר הוועדה ביטן למשטרת ישראל ומשרד המשפטים להיפגש עם נציגי העיתונות ולבחון את הצורך בתיקון הנוהל המשטרתי. בפגישה שהתקיימה בין נציגי הייעוץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים, מועצת העיתונות והתקשורת, ארגוני העיתונאים ונציגי המשטרה, סוכם כי הפתרון המרכזי אותו יש לקדם הוא יצירת פורום אשר יתכנס אחת לחודש בהובלת משטרת ישראל. כמו כן, סוכם כי המשטרה תבחן שנית את תיקון נהליה. הפתרונות אשר סוכמו טרם קודמו. רק לאחרונה העיתונאי איתמר כהן הותקף בזירת הפיגוע בשער שכם ע"י שוטר מג"ב וידו נשברה. בשנת 2023 הוגשו סה"כ 61 תלונות על תקיפות עיתונאים.

דוד ביטן יו"ר ועדת הכלכלה. דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
דוד ביטן יו"ר ועדת הכלכלה/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת

ח"כ ביטן: "ביקשנו לגבש נוהל במשטרת ישראל יחד עם גורמים נוספים. יש גרירת רגליים בטיפול בתקיפות עיתונאים ובגיבוש נוהל מוסדר של משטרת ישראל. אנחנו מבקשים ממשטרת ישראל לחדד את הנהלים שלה. משרד המשפטים היה צריך לפקח לאורך הדרך על גיבוש הנוהל המתאים למניעת תקיפות עיתונאים במשטרת ישראל. אני מבקש ממשרד המשפטים לבצע את האחריות שלו ולדאוג לכך שמשטרת ישראל תגבש את הנוהל שלה יחד עם מועצת העיתונות ומשטרת ישראל. עסקנו בפברואר 23' בנושא הזה ומאז לא התקדמנו בכלום. אף אחד ממשטרת ישראל לא נפגש עם השופט בדימוס מלצר שעומד בראש מועצת העיתונות ואני רואה זאת בחומרה".

שופט בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר, נשיא מועצת העיתונות: "לאחרונה עיתונאי בשם איתמר כהן שרצה לסקר את הפיגוע בשער שכם, התבקש להתרחק מהזירה וזאת בניגוד לנוהל הקיים למרות שהייתה לו תעודת עיתונאי. כאשר הוא התרחק מהמקום, הגיעו שוטרי מג"ב שהפריעו לו בעבודתו והיכו אותו עד כדי שבירת יד. יש עיתונאים ששוכבים בבתי חולים בעקבות תקיפות של ציבור ובעקבות תקיפות של שוטרים בתפקיד. המשטרה סוגרת תיקים מחוסר ראיות וזאת למרות שאנחנו מספקים הוכחות מצולמות לכל תלונה שלנו. חוץ מההליך במשפט הציבורי, אנחנו נפתח בהליכים אזרחיים נגד כל שוטר שהיה מעורב בהתנכלות לעיתונאים. הוצאתי מכתבים לכל הגורמים הרלוונטיים לטיפול בתקיפות עיתונאים והיחיד שנענה אלינו היה יו"ר ועדת הכלכלה. סוכם שיקבע נוהל בשיתוף עם משטרת ישראל והמפכ"ל הודיע לנו שהוא יוציא חידוד להנחיות בטיפול של סיקור עיתונאים. הסתבר לי שהמשטרה לא הוציאה את ההנחייה עלייה התחייבה וההוראות שהשוטרים בשטח עובדים לפיהם לא חודדו. אנחנו מגינים על עיתונאים שמותקפים מימין ומשמאל".

השופט לשעבר חנן מלצר, 29 במרץ 2023. שלומי גבאי
השופט לשעבר חנן מלצר, 29 במרץ 2023/שלומי גבאי

סנ"צ עו"ד מירית בן מיור, ראש מדור תקשורת במשטרת ישראל: "מפקד מג"ב הורה באופן מידי על השהיית עבודתו של אותו שוטר שהכה לאחרונה את העיתונאי איתמר כהן. לעיתונאים יש מקום של כבוד בכל מקום שבו הם נמצאים. אנחנו במשטרה מאמינים בחשיבות הדמוקרטית של כל סיקור בכל זירה. יש לנו נוהל באגף החקירות שמדבר על כך שככל שיש צורך בפתיחה בחקירה נגד עיתונאי נדרש לכך אישור של חטיבת החקירות במשטרה. במקרה של הפגנות, העיתונאים לא רוצים לפעול רק באזורים סטריליים. אנחנו מתדרכים את כוחות המשטרה בשטח כיצד לנהוג במקרה של תקיפות עיתונאים".

ענת סרגוסטי, ארגון העיתונאים והעיתונאיות: "אנחנו עוקבים אחרי כל התלונות. בשנת 2022 היו 22 מקרים של תלנות על תקיפת עיתונאים, ובשנת 2023 היו 61 תלונות של תקיפות עיתונאים. יש מקרים לא מעטים בהם עיתונאים מותקפים ע"י שוטרים. עיתונאים מסיימים את יום עבודתם במיון בבתי חולים בזמן שהם רק רוצים לבצע את עבודתם נאמנה למען הציבור. מח"ש לא נותנת מספיק תשומת לב לעבודת העיתונאים".

יו"ר הוועדה ח"כ ביטן סיכם את הדיון ואמר כי תקויים ישיבת המשך בנושא הזה בחודש מאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully