וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת 13 מגיבה לבג"ץ יוליה שמאלוב: "לעובדים אין זכות לקבוע מי ינהל את החברה שמעסיקה אותם"

עודכן לאחרונה: 5.7.2024 / 16:10

דירקטוריון חדשות 13 מסר את תגובתו לבג"ץ נגד מינוי המנכ"לית: "עניינה של עתירה זו אינו חופש העיתונות, אלא ניסיון של עובדי חברה פרטית לסכל מינוי של מנכ"לית לחברה, ואשר לא נפל בו כל פגם". גם הרשות השנייה תומכת בעמדת רשת 13

יוליה שמאלוב ברקוביץ'. צילום: משה שי/פלאש 90, עיבוד תמונה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'/עיבוד תמונה, צילום: משה שי/פלאש 90

דירקטוריון חדשות 13 מסר לבג"ץ את תגובתו לעתירה שהוגשה על ידי ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל וועד העובדים בחברת חדשות 13 נגד רשת, חדשות 13, מועצת המנהלים של החברה, הרשות השנייה ויוליה שמאלוב-ברקוביץ' בעקבות מינויה לתפקיד מנכ"לית החברה.

הדירקטוריון מבקש מבג"ץ לדחות את העתירה על הסף ובין השאר טוען בתגובתו כי "עניינה של עתירה זו אינו חופש העיתונות, אלא ניסיון של עובדי חברה פרטית לסכל מינוי של מנכ"לית לחברה, שנעשה בהחלטה שהתקבלה על ידי דירקטוריון החברה בהתאם לכל דרישות החוק, ואשר לא נפל בו כל פגם. לעתירה אין בסיס, ולעובדים אין זכות לקבוע מי ינהל את החברה שמעסיקה אותם".

הדירקטוריון טוען כי החלטתו למנות את שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 התקבלה על בסיס "כישוריה וניסיונה - הניהולי, העיתונאי והרגולטורי", מציין כי ההחלטה התקבלה בדירקטוריון פה אחד, "משיקולים של טובת החברה והאינטרס הציבורי, בהתאם לכל דרישות החוק, ועל בסיס המלצת ועדת איתור, שכללה שני דירקטורים נציגי ציבור וקיימה הליך סדור". עוד טוען הדירקטוריון כי הנושא לא אמור בכלל להידון בבג"ץ בטענה שחברת החדשות הינה כביכול חברה פרטית עסקית, שמינתה מנכ"ל לפי שיקול דעת דירקטוריון החברה וכי בג"ץ דן בעתירות נגד גופי שלטון ורשויות ציבוריות.

בתגובה לטענת ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל וועד העובדים בחברת חדשות 13 באשר לניגוד עניינים של חלק מחברי דירקטוריון חברת החדשות, כיוון שמונו לתפקידם על ידי שמאלוב-ברקוביץ', מגיב דריקטוריון חדשות 13 כי טענות אלו "מוטעות מהיסוד. לא רק שלא היא מינתה אותם אלא מועצת הרשות השנייה, שמונה על פי חוק 15 חברים (והיא היתה רק אחת מהמצביעים), אלא שלאחרונה הם מונו מחדש על ידי חברי מועצה חדשים שהגב' שמאלוב ברקוביץ' לא נמנתה עליהם".

"גם הטענות ביחס לכך שכישוריה של גב' שמאלוב ברקוביץ' אינם מתאימים לתפקיד או שיש לה זיקה פוליטית הן משוללות יסוד", טוען עוד דריקטוריון חדשות 13. "יש לה הן ניסיון עיתונאי - הכולל הקמה וניהול של ערוץ טלוויזיה (ששידר גם תוכניות אקטואליה) וכן ניהול עיתון ועריכתו בפועל; הן ניסיון ניהולי עשיר; והן ניסיון בתחום הרגולציה (כולל בתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה) - שהדירקטוריון מצא כמתאימים לתפקיד בעת הזו".

באשר להיותה דמות פוליטית מסר הדריקטוריון בתגובה: "שמאלוב ברקוביץ חדלה לכהן כחברת כנסת (מטעם מפלגת קדימה) לפני יותר מ-11 שנים, וכבר בעת מינויה ליו"ר מועצת הרשות השנייה - לפני שש שנים - קבעה הוועדה לבדיקת מינויים (ועדת גילאור) כי לגב' שמאלוב ברקוביץ' אין זיקה פוליטית או אישית המונעת ממנה לכהן בתפקיד זה! תמוה שהעותרים נמנעו מלציין עובדה זו בעתירתם".

בתגובת דירקטוריון חדשות 13 מצויין בין השאר כי "חברת החדשות היא חברה עתירת תקציב המעסיקה מאות עובדים. היא חוותה ירידה של ממש בשיעורי הצפייה בשידוריה, במיוחד בשנתיים האחרונות. המשמעות היא פגיעה מהותית בהכנסות של רשת, בעלי המניות, ממכירת זמן פרסום במהדורת החדשות וברצועות השידור שלאחריה, תוך שרשת נאלצת להזרים את אותם סכומים כדי לממן את תקציבה של חברת החדשות. נוכח האירועים שפקדו את ישראל החל משנת 2023 והשפעותיהם על שוק הפרסום בטלוויזיה מזה, ועל היקף שידורי החדשות מזה, מדובר במעמסה כבדה בהרבה, שכן רשת עצמה נזקקה להזרמות בהיקפים עצומים מבעלי מניותיה (למעלה מ-100 מיליון ש"ח רק מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' באוקטובר 2023), בין היתר כדי לממן את תקציב חברת החדשות".

שלט המחאה של העובדים בכניסה לבניין רשת 13. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שלט המחאה של עובדי חדשות 13 בכניסה לבניין רשת/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גם הרשות השנייה הגישה היום את תשובתה לעתירה לבג"ץ. בתשובתה ציינה הרשות כי "מעולם לא נדרשה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק בנוגע ליכולת התערבותה בנשוא העתירה, לקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות', ולהתערב בענייני ניהולה של חברת חדשות בישראל ובמינוי מנהלה, כל זאת תוך התעלמות מהשלכותיה הקשות והמסוכנות של התערבות גורם חיצוני, שהינו גוף מאסדר מטעם המדינה".

"הן ההסדר החיובי שבחוק הרשות השנייה לטלויזיה ורדיו והן ההסדר השלילי שבהוראות רישיון חברת החדשות, בעניין מינוי מנהל חברת החדשות, קובעים בכוונת מכוון מנגנון ברור וחד משמעי, שנועד למנוע את אפשרות ההתערבות של הרשות השנייה בענייני ניהול דירקטוריון חברת החדשות ככלל ומינוי מנהל חברת החדשות בפרט". הרשות טענה עוד כי דרישת העותרים "להתערבות כדי למנוע התערבות" הינה "עתירה הסותרת את עצמה בכל אחד מנדבכיה".

הרשות מסרה עוד כי "יוצא אפוא, שדווקא בקשת העותרים להתערבות מצד הרשות בהליכי המינוי של מנהל חברת החדשות מהווה פגיעה ברורה וודאית בעצמאות וחופש הפעולה של חברת החדשות ואורגניה המוסמכים, בניגוד להוראות החוק המסדירות עניין זה ותכליתן, על ההשלכות המסוכנות שלה. התערבות המאסדר בהחלטת הדירקטוריון תפתח את השער לראשונה להתערבות באופן ניהולו ותפקודו. בהקשר אחרון זה וכפי שמצוין בעתירה עצמה, יש לזכור כי מנהל חברת החדשות נושא גם בתפקיד העורך הראשי. אין זה 'מדרון חלקלק', אלא זוהי תהום פעורה אליה מבקשים העותרים לגרור את חברת החדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully