וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למשבר כולל בתעשיית הטלוויזיה: "העובדים קורסים והמפיקים ממתגים עצמם כקורבנות"

עודכן לאחרונה: 13.8.2024 / 14:43

עובדי ענף הקולנוע והטלוויזיה מאיימים בפנייה להליכים משפטיים נגד איגוד המפיקים, שמבקש לבטל הסכם על תנאי העבודה שלהם שנחתם כחודש וחצי לפני המלחמה. אקט: "לא נאפשר התנהלות ביריונית על חשבוננו". המפיקים: "זו המציאות. אין אפשרות לקיים שיחות על הקצפת"

הסט הוירטואלי של UNREAL. אייבי טבצ'י, אוטופיה,
הסט הוירטואלי של UNREAL/אייבי טבצ'י, אוטופיה

איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה, פנה השבוע לראשי איגוד המפיקים אדר שפרן וצביקה גוטליב, במכתב התראה לפני נקיטה בהליכים משפטיים, וזאת בעקבות החלטת איגוד המפיקים לבטל באופן חד צדדי את ההסכם שנחתם בין הצדדים באוגוסט 2023 ושתוקפו עד אוגוסט 2025 (לפחות). במכתב, שהגיע לידי וואלה ברנז'ה, איגוד המפיקים טוען כי ניתן לבטל את ההסכם בשל השפעות "מלחמת חרבות ברזל".

במכתב, שנשלח על ידי עו"ד אלעד מורג המייצג את איגוד אקט, צויין כי פסיקת בית המשפט העליון ובתי הדין לעבודה קבעה לאורך השנים באופן עקבי שמלחמה אינה עילה מוצדקת לביטול הסכמים, וכי העובדה שענף ההפקות מוסיף לפעול גם בחסות המלחמה, מוכיחה כי ההסכם מיושם הלכה למעשה, ולפיכך "מכל בחינה משפטית שהיא, ההסכם שריר וקיים ומוסיף לחול על הצדדים ויחידיהם".

עוד מוסיף עו"ד מורג כי "החלטה זו עלולה להוביל את שוק ההפקה לאנדרלמוסיה של מאבקים משפטיים וארגוניים. ככל שהחלטת איגוד המפיקים לא תשתנה, בכוונתנו לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו".

תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ידעה מאבקים ושינויים רבים בשנים האחרונות, על רקע דרישת איגוד אקט לשפר את תנאי העבודה ובעיקר לקצר את ימי העבודה שכללו שעות העבודה הארוכות והגיעו עד ל-14-15 שעות ביום.

המאבקים הגיעו לשיא בחודש ינואר 2022, אז החליטו באיגוד המפיקים להשבית את צילומי הפקות הקולנוע והטלוויזיה, על רקע דרישת אקט לקצר את יום העבודה. בחודש אוגוסט 2023, לאחר 10 חודשי מו"מ ממושך, נחתם הסכם חדש בין איגוד אקט לבין איגוד המפיקים, שמעגן את קיצור יום העבודה עד ל-10 שעות עבודה ביום, מקנה מנוחת סוף שבוע מינימלית ומנוחה בין ימי עבודה, מסדיר עדכוני שכר שנתיים ועוד.

בהקשר זה, גורם בכיר בענף מסר לוואלה כי: "יש המון הפקות שמצטלמות עכשיו. זה פשוט לא נכון שהתעשייה מתמוטטת. יש הסכם שהמפיקים חתמו עליו, וכל ההפקות של 2024 עובדות לפיו. בפועל - התעשייה עובדת לפי ההסכם. מי שקורס זה העובדות והעובדים, שצריכים לעבוד בסטים שעות ארוכות, והמפיקים ממתגים את עצמם כקורבנות".

צעיר מצלם במצלמת וידאו. ShutterStock
צעיר מצלם במצלמת וידאו/ShutterStock

"לא יהיה לאנשי התעשייה לחם"

מנכ"ל אק"ט גיורא ואלה: "החלטת איגוד המפיקים, באופן פתאומי, חד צדדי ובלתי חוקי, הינה תלושה ומנותקת מהמציאות. אחרי שנים ארוכות של עבודה בתנאים בלתי ראויים ובתום חודשים ארוכים של משא ומתן הגענו להסכם שמכבד את העובדות והעובדים, שהם נשות ואנשי המקצוע המובילים בתחומם. לא נאפשר הפרת הסכם ולא נאפשר התנהלות ביריונית של המפיקים על חשבוננו. העתיד של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה הוא לא בהתעמרות בעובדים ובהפרת הסכמים, אלא בהגדלת תקציבי ההפקות והבטחת תנאים נאותים לעבודה ויצירה. נעשה הכל, ואם צריך גם נצא למאבק כפי שעשינו בעבר, כדי להבטיח שהעובדות והעובדים בתעשייה, ימשיכו לעבוד, להתפרנס וליצור יצירה ישראלית שמכבדת את כולנו".

מאיגוד המפיקים נמסר בתגובה: "ארגון אקט מסתיר מחבריו אנשי הצוות את המציאות המרה. המציאות היא שכל התעשייה וגם אנשי אקט יושבים על ענף שארגון אקט ממשיך לנסר אותו. למפיקים אין כוונה לפגוע באנשי צוות ובכלל. אך ב-7.10 קרה דבר מה בישראל. חודש וחצי לאחר החתימה על הסכם ב-23.8.

"גם לפני, המציאות הכלכלית בתעשיית היצירה היתה מורכבת. לאחר 7.10 נסגרו כל האפשרויות לגיוס כספים בחו"ל, נסגרו האפשרויות למכור תוכן ישראלי לחו"ל, נסגרו הדלתות של פסטיבלים וקרנות. אין יותר כסף ליצור תוכן ישראלי.

"בימים מורכבים בהם אנו נלחמים על קמח ללחם שיאפשר להפיק ולספק פרנסה לכולם, אין אפשרות לקיים שיחות על הקצפת. זו המציאות. לא יהיה לאנשי התעשייה לחם. כבר בחודשים הקרובים נראה ירידה בכמות ההפקות וב-2025 צניחה של ממש. האיומים של אקט לפיהם 'לא ניתן' היא הבריונות. היא גם התעלמות או חוסר הבנה של המציאות וניסור הענף עליו כולנו יושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully