וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוקו, סו??

רוני קורן-דינר

7.7.2005 / 8:13

העלייה לאוויר של ערוץ 'יס דוקו' לא מדאיגה את ראשי ערוץ 8, הסבורים כי הוא חיקוי בלבד

ערוץ 8 הוא אחת משמורות הטבע של חברות הכבלים: הוא איכותי ואליטיסטי, הוא לא משודר גם ב-YES, ובלי ספק הוא אחד מחמשת הערוצים שכל צופה HOT בוגר יזכיר כחלק מתפריט הצפייה היומי שלו.

בפועל, מנויי הכבלים יכולים לטעון כי זהו הערוץ האהוב עליהם בעולם כולו, אך הרייטינג של ערוץ 8 עומד על שברי אחוזים ברוב שעות היממה - 0.3%-0.2%. בשיאו, כאשר משודר בערוץ סרט מדובר במיוחד בשעות הערב, עשוי הרייטינג להגיע עד 3%.

למרות מיעוט הצפייה בערוץ 8 הפכה השמורה האליטיסטית של תכניו ללב המאבק על המנויים בין YES ו-HOT בחודש האחרון. זה קרה לאחר שחברת הלוויין העלתה בחודש שעבר את ערוץ "yes דוקו", ערוץ המוקדש כולו לסרטים דוקומנטריים וממוקם על ממיר YES באפיק מספר 8.

סיפורים אנושיים כמיצוב שיווקי

העובדה שיס דוקו מתמקד בסיפורים אנושיים בעוד שערוץ 8 עוסק במגוון נושאים - בהם גם מדע ותרבות - טובה אולי בתור מיצוב שיווקי, אבל למרבית המנויים שמתלבטים בין חברות הטלוויזיה הרב ערוצית זה לא משנה. עבור נגה תקשורת, מפיקת ערוץ 8, זו כבר סיבה טובה להיכנס ללחץ - למרות שלא יודו בכך.

"אנחנו לא מוטרדים, להפך. אם ערוץ 8 לא היה מצליח, יס דוקו לא היה קיים", הודף את השאלה סיני אבט, מנהל ערוץ 8. "עובדה שיס דוקו עלו דווקא באפיק מספר 8. הם רוצים להידמות לנו, ולנו אין שום כוונה להשתנות". אבט אפילו עושה רושם שהוא מרוצה מהתחרות. "עד לאחרונה זה לא היה ברור מאליו שיש ערוצים שמוקדשים לעניין הדוקומנטרי, ועכשיו זה כלי בתחרות בין YES ו-HOT. נחמד לגלות שערוץ 8 הוא עדיין חסם מעבר בין החברות. המנויים לא מוכנים לוותר עליו בקלות".

HOT והמאבק על ערוץ 8

מאז החלו שידורי YES בשנת 2000, סירבו חברות הכבלים להניח לחברת נגה תקשורת למכור גם לה את שידורי ערוץ 8. הערוץ לא נכלל בהסדר שכפתה בזמנו המועצה לשידורי כבלים ולוויין על חברות הכבלים, למכור ל-YES ארבעה מתוך חמשת ערוצי הבית שלה: ערוץ 3, ערוץ 4 (סרטים), ערוץ 5 (ספורט) וערוץ 6 (ילדים). המטרה היתה להקל על המתחרה הצעירה את החדירה לשוק. על מנת לשמור בכל זאת על הבידול בין החברות הוסכם כי חברות הכבלים ימכרו ל-YES את הערוצים ללא הפקות המקור. בתוך זמן קצר, אכן הפכו הפקות המקור - בעיקר הטלנובלות בערוץ 3, תוכניות כמו "יצפאן" וסרטים עלילתיים בעברית בערוץ 4 - לכלי הבידול המרכזי של HOT. עם הזמן, YES אפילו ויתרה על שירותי ערוץ 4.

ערוץ 8 היה על שולחן המשא ומתן מספר פעמים, אך ב-HOT התעקשו להשאיר אותו בחיקם. בדרך כלל, כאשר ערוץ מסוים עובר לשידור בסינדיקציה, HOT מורידים את התשלום החודשי השוטף למפיק בכ-40%. במקרה של ערוץ 8, כאשר ב-HOT הבינו שבלוויין אין ממש אלטרנטיבה ראויה מלבד כמה ערוצי רכש של דיסקברי, הם הצליחו לשכנע גם את נגה תקשורת ובעליה אביב גלעדי שאין להם מה לחפש ב-YES.

כמה אומרים שהם צופים וכמה צופים באמת?

תקציב הפקות המקור של ערוץ 8 עומד על כ-3.5 מיליון דולר לשנה - רובו ככולו מגיע מתקציבן של חברות הכבלים. תקציב הערוץ הכולל עומד על כ-5 מיליון דולר, כולל הוצאות תוכניות הרכש, וגם הוא ממומן ברובו על ידי הכבלים. גם ל-HOT זה כדאי, ולו מבחינת הנחת התדמיתית שערוץ 8 מסב לה: בתור מי שמממנת את הפקות המקור שלו, נעים לגלות ש-5 מתוך 14 הסרטים בפסטיבל ירושלים הנוכחי למשל הם הפקות של ערוץ 8. אלא שב-YES - שעכשיו היא כבר לא כל כך צעירה וגם הרבה יותר שבעה - החליטו להיכנס חזיתית בציפור הבלעדית של HOT עם "יס דוקו" ולא להשאיר אותם עם יתרון בזירה הדוקומנטרית.

אבט מודע לכך שהיתרון הגדול של הערוץ הוא בעיקר בתדמית שהוא תורם ל-HOT. "נכון שאנשים אוהבים בעיקר לומר שהם צופים בערוץ 8, ובפועל צופים פחות, אך מבחינה זו זה ערוץ מיוחד שיש לו קהל מאוד נאמן. אנחנו רואים את זה בעיקר בשבתות, אז אנחנו מרכזים את כל הפקות המקור ברצועה שנקראת 'שבת ישראלית', ורואים שזה יום הצפייה המועדף של הצופים שלנו. בשנתיים האחרונות הצטרפו גם לא מעט צופים צעירים בעקבות תוכניות חדשות כמו 'סדנה למשחק' ו'חדשות המדע' עם טל ברמן. כל זה לא הולך להשתנות בקרוב, בטח לא בגלל 'יס דוקו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully