וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר הדקדוק הפנימי

לי-אור אברבך

23.2.2006 / 14:42

מיוחד: להימנע מלועזית, להתרחק מקלישאות ולא לכתוב כ"מנהג המקומונים". מדריך יואל אסתרון לכתיבה, לאנשי ידיעות אחרונות

כלל עיתונאי 'ידיעות אחרונות' קיבלו אתמול ספר, פרי עטו של המשנה לעורך הראשי, יואל אסתרון. "ספר הסגנון", המקוטלג על פי האלף-בית, מתאר בפרוטרוט את כללי ה'עשה ואל תעשה' ואת הלכות הכתיבה הנדרשות מן העורכים והכותבים בעיתון הגדול במדינה.

על פני למעלה ממאה עמודים המאוגדים בכריכה רכה וצחורה, מבהיר אסתרון כיצד לנהוג בבואם להשאיר חותם בעיתון, על מנת ליצור סגנון אחיד בין כותביו. אסתרון מספר כי העיתון מפרסם כ-65 אלף מילים ביום חול וכמאה אלף ביום שישי - "ספר עב כרס מדי יום", כותב סגן העורך.

"לא רוצים להרשים את קוראינו בכל מחיר"

להלן מבחר ציטוטים (ההגהה והפיסוק בסגנון וואלה! ברנז'ה, עם הקורא אסתרון הסליחה):

"ידיעות אחרונות פונה לכלל הציבור הישראלי ולא למגזר זה או אחר, זו אחריות כבדה. המילים שבהן אנחנו בוחרים מעצבות את התודעה" (ע"מ 5)

"עלינו להימנע מביטויים המובנים רק למעטים, נכבד את השפה העברית, נכתוב בבהירות ביום שלישי ולא בשלישי כמנהג המקומונים. נמנע ממילים שקשה לפענח... אנחנו לא רוצים להרשים את קוראינו בכל מחיר אלא לתקשר איתם. נוותר על קלישאות שנשחקו... 'אף שאת המנגינה הזו אי אפשר להפסיק'" (שם)

"חרדים, עולים, מתנחלים, ערבים – כל הקהילות בפסיפס הישראלי זכאיות לדיווח הוגן נטול סטיגמות (כן, מילים לועזיות רבות כבר התאזרחו אצלינו)" (שם)

בין נספחיו של הספר, גם שלל הספרים על סימני פיסוק ודרכי הגהה כמו גם מורי נבוכים בענייני מערכת המשפט והרשות הפלסטינית. כמו כן יש פירוט של שגיאות נפוצות אותן מבקש אסתרון למגר. על פי הספר, יש לכתוב אהרן ברק ולא אהרון ברק, בגדד ולא באגדד, יורו ולא אירו ולא אפטר שוק אלא רעש משנה.

יש לציין, כי אסתרון פרסם ספר דומה בזמן כהונתו כעורך "חדשות", זמן קצר לפני שנסגר העיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully