וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שידורי FRANCE2 הופסקו ב-HOT ו-yes

אלכסנדר כץ

2.4.2006 / 15:35

הפרנקופונים בישראל מארגנים עצומה נגד הפסקת שידורי הערוץ בכבלים והלוויין. בשגרירות הצרפתית לא מרוצים

הפסקת שידורי הערוץ הציבורי הצרפתי FRANCE 2 בישראל ביום שלישי שעבר, מעורר מחאה גדולה בקרב הקהילה הפנקופונית הגדולה בארץ. מסוף השבוע החלה להיות מופצת ברחבי רשת האינטרנט עצומה שתוגש לכבלים וללוויין, בדרישה להחזיר את שידורי הערוץ הצרפתי. גם במועצה לשידורי הכבלים והלוויין החלו לבדוק את העניין בעקבות פניות אליה.

באפיק בו משודר הערוץ, העלתה בנתיים HOT כתובית בה היא טוענת כי הערוץ הצרפתי הוא זה שהפסיק את השידורים. במקביל מפנה HOT את הצופים לשני ערוצים צרפתיים נוספים שמשודרים, TV5 ו-ARTE. אולם יש לציין כי FRANCE 2 היא הערוץ הצרפתי היחידי המשודר מצרפת וכערוץ ציבורי העוסק באקטואליה, בידור ותרבות צרפתיים. שני הערוצים האחרים עוסקים בשידורים בצרפתית מכל רחבי העולם, כגון בלגיה, שוויץ, צרפת וקנדה (TV5) ושידורי תרבות צרפתיים-גרמניים (ARTE).

הפסקת השידורים של הערוץ הצרפתי, מתרחשת דווקא לנוכח התחממות קלה ביחסים התרבותיים בין המדינות. לפני שבועיים נערך באוניברסיטת ת"א טקס חגיגי לכבוד כניסתה של האוניברסיטה לארגון האוניברסיטאות הפרנקופוניות, בשבוע שעבר שידר FRANCE 2 כתבה חיובית על קליטת העולים הצרפתים החדשים על ידי עולים ותיקים בנתניה, והופעת שני הזמרים הצרפתיים רפאל וגו'רג' מוסטקי בישראל בחודש מאי.

הצרפתים מתארגנים

את העצומה מארגן יוסי טייב, שמפעיל אתר אינטרנט קהילתי בישראל בשפה הצרפתית: "בשלושה הימים האחרונים חתמו על העצומה מאות אנשים. חייבים להחזיר את השידורים של הערוץ הזה בגלל הקהילה הצרפתית הגדולה בארץ. למרות שמבחינה הגיונית, יש שיגידו שטוב שהוא לא משודר פה, כי הוא לא נוטה לסיקור אוהד של ישראל. בכל מקרה כבר יצרנו קשר עם הנהלת הערוץ בפריז ונקבל תשובה מחר – בתחילת שבוע העבודה בצרפת. בהוט אמרו לנו שהערוץ הצרפתי לא רוצה לשדר בארץ יותר כי זה לא משתלם לו.

הערוץ לא מעוניין לשדר בישראל? תלוי את מי שואלים. גורמים בשגרירות צרפת טוענים כי הערוץ הצרפתי משדר לרחבי העולם באמצעות לוויין מסחרי בשם TPS, כאשר את שידוריו ניתן לקלוט על ידי קוד גישה ללוויין, שעבורו משלמים דמי מנוי. חברות הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל – HOT ו-yes, משכו, על פי טענה זו, את השידורים מבלי לשלם עליהם, ועל כן, השידורים הופסקו.

בעקבות כך, החליטו באחרונה בהנהלת הלוויין הצרפתי להילחם בתופעת "גניבת" הערוץ ללא תשלום, ושיפרו את ההגנה עליו על ידי שיפור קוד החסימה. כך נוצר המצב בו בכל אגן הים התיכון, גם בירדן, סוריה ומרוקו, וכמובן בישראל, הופסקו השידורים באותו יום, ה-28 במרץ.

בחברות הכבלים והלוויין טוענים מנגד, כי בשל קידוד הערוץ הצרפתי במדינת המקור, לא ניתן לשדרו. מה שמוביל שוב לסיבה לקידודו: אי התשלום עבור שידורו לישראל.

מערבים גם את הנשיא הצרפתי

גורמים בשגרירות צרפת, טוענים כי בימים האחרונים היו מאות פניות רק לשגרירות עצמה, בנוסף לפניות רבות שהיו לקונסוליה הצרפתית ולמכון הצרפתי – מכון ללימודי השפה הצרפתית הפועל בחסות משרד התרבות הצרפתי. בכל אופן, בשגרירות פועלים בימים האחרונים לפתרון הבעיה, וכבר נוצר קשר HOT ו-yes. "אנחנו מודאגים מהעלמות הערוץ מהכבלים ולוויין, כי מדובר בערוץ ציבורי חשוב בצרפת. פנינו אליהם ואנחנו בקשר איתם וננסה למצוא לכך פתרון. חשוב לנו שזה ישודר אבל כמובן בצורה חוקית. יש פה קהילה פרנקופונית מאד גדולה וחזקה, וכפי שרואים, היא נלחמת על כך", מסר גורם בשגרירות.

בתוך כך נודע לוואלה! ברנז'ה כי מספר ישראלים יוצאי צרפת, העבירו בסוף השבוע מכתבים באמצעות האי-מייל ללשכת נשיא צרפת ז'ק שיראק, בו הם מביאים את כעסם על הפסקת השידורים. אותם אנשים מסתמכים בין היתר על קנאותו הידועה של הנשיא הצרפתי לשפה ולתרבות הצרפתית, ורצונו בהפצת אלה ברחבי העולם: "רק בשבוע שעבר, במהלך כינוס הפרלמנט האירופי בבריסל, נטש שיראק את אולם הדיונים לאחר שיו"ר ארגון המסחר הצרפתי נאם באנגלית וסירב לבקשתו של הנשיא הצרפתי לעבור לצרפתית, בטענה כי אנגלית היא שפה בינלאומית", אמרו לוואלה! ברנז'ה.

תגובות יש, ערוץ אין

בפעמים הקודמות שהורדו ערוצי שידור זרים, דאגה המועצה לשידורי כבלים ולוויין לפיצוי המינויים, כגון אפשרות להפסיק את חוזי ההתקשרות עם חברת הטלוויזיה הרב ערוצית. בשלב זה, נמסר לוואלה! ברנז'ה מהמועצה, כי "למועצה נמסר כי ככל הנראה הערוץ קודד במדינת המקור, ולכן לא ניתן לקלוט את שידוריו בישראל. בשלב זה העניין נמצא בבירור".

מהוט נמסר בתגובה: "לצערנו נציגות הערוץ הפסיקה את שידוריו בישראל. העניין נמצא בבדיקה". את תגובת yes לא ניתן היה להשיג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully