וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-SHARE שלנו

לי-אור אברבך

1.6.2006 / 18:35

המגמה ברורה: העם מתנתק מאינפוזיית החדשות המסורתית. בין הסיבות: הקיץ, אולמרט והשעמום - אבל גם יהודה לוי ורן דנקר. מיוחד

בחודשים האחרונים חלה ירידה ניכרת בצפייה במהדורות החדשות של הערוצים 2, 10 ו-1. למרות עליות נקודתיות בממוצעים, החודשיים האחרונים מכוונים לעבר שפל חסר תקדים של צפייה באקטואליה. המהדורה שאולי נפגעת באופן המשמעותי ביותר היא כנראה גם זו שצופים בה בעיקר - 2, אך הכל יחסי - וגם המתחרים לא יודעים נחת.

בין היתר, ניתן לרשום ממוצעי צפייה של סביבות ה-17%-18% לחדשות 2 וימים נדירים של נתון דו-ספרתי לחדשות 10. "מבט" מצידה זכתה לעדנה זמנית של דירוג במקום השני בין המהדורות, אך חזרה בשבועות האחרונים למקום השלישי, עם נתונים מדאיגים.

אם כן, מה הם הגורמים שגורמים לישראלים להדיר רגליהם מהצפייה? ממחקרים שנערכים באופן תדיר בערוצים השונים עולה כי עיקר המוותרים על הצפייה, הם דווקא אותם מבוגרים שנהגו לצפות בשתי מהדורות לפחות - אחת בשמונה בערוצים המסחריים ושנייה בשעה בתשע בערוץ 1. לאחרונה מסתמנת מגמה על פיה הם מוותרים על אחד העידכונים - ועל כן דווקא הרייטינג של מבט אינו יורד דרמטית כמו זה של 2, ו-10.

יהודה ורן פוגעים בעיקר ב-2

אחד ההסברים שמנהלי המחקרים נוהגים לתת לדעיכת הרייטינג, הוא תחילת העונות החדשות של "האלופה" ב-HOT ו"השיר שלנו" ב-yes. מסך הצפייה הכללי גוזלת ה"אלופה", הנכנסת לשבוע התשיעי, בין 3.5 ל-3.6 אחוזים. המדובר, כמובן, בשעת השידור הראשונה של "האלופה" ב-20:00, מבלי להחשיב את השידורים החוזרים וכמות ההזמנות העצומה בשירות ה-VOD של HOT, שיוצרים יחד רייטינג מצרפי עם נתונים דומים לפריים טיים של ערוץ 2. ממול, ב-yes, מניבה העונה השלישית של "השיר שלנו" רייטינג גבוה במיוחד בשעת השידור הראשונה, מנגד לחדשותלעומת זאת גוזל באותה שעה בשבוע השלישי של התוכנית בין 4.5 ל-4.7 אחוזים.

כבר בשבועות הבכורה של הסדרות ניתן היה לראות ירידה דרמטית במשדרי החדשות. כש"האלופה" עולה למשל, יורדת המהדורה המרכזית של 2 בממוצע של קרוב לשלושה אחוזים לעומת השבוע הקודם. גם 10 ו-1 מאבדות גובה, אך קל יותר. אולי בגלל הזהות בחתכי האוכלוסיה של הערוץ השני וצופי הסדרה. גם "השיר שלנו" מביא לירידה דומה בשבוע בו עלה לאוויר אצל 2 - אך במפתיע מביא לעלייה ממוצעית קלה ל-10 ו-1 - יכול להיות שמאותה סיבה.

עם זאת, למרות שהמחקרים מראים עלייה בצפייה בסבוניות, אין להתעלם מהעובדה כי בשנה שעברה גזלה כל אחת מטלנובלות הכבלים (אז הייתה זו "טלנובלה בע"מ") והלוויין כשבעה אחוזים ולכן היום ה-SHARE היחסי הוא נמוך הרבה יותר.

זרעי קיץ

על כן, ההנחה היא כי מה שפוגע בעיקר במהדורות הוא הקיץ. באופן מסורתי, הקיץ מהווה עונת שפל בכל הקשור לצפייה בטלוויזיה. העם מעדיף לצאת לבלות או לשבת בחצר עם אבטיח ואם כבר טלוויזיה - אז קלילה וריקנית, פחות בחדשות.

הקיץ שהגיע מוקדם השנה, נשק לחגים ויצר רצף של העדר שיגרה, מה שהקשה על צפייה קבועה ומגמתית. בשנה שעברה דווקא הקיץ הביא עדנה למשדרי חדשות - משום שכולו הוקדש להתנתקות באוגוסט. "אולי אולמרט יקבע את ההתכנסות לקיץ ואז שוב נזכה לעדנה...", אמר לוואלה! ברנז'ה, גורם בכיר באחד הערוצים.

הפיהוק ועונשו

מה שמביא לסיבה נוספת לנחיתה בצפייה בחדשות - הן פשוט (טפו, טפו, טפו) לא מרעישות. לאחר רצף חדשותי של בחירות ומשבר מצבו הבריאותי של ראש הממשלה לשעבר, אריק שרון, כבר קשה באמת כנראה לרגש את הצופים. במיוחד במדינה שמכירה ימים בהם החדשות נפתחות בפיגועים ובקרבות. לראיה, ההתאוששות באחוזים בשלוש המהדורות בתחילת השבוע הנוכחי, לאחר חילופי האש בגבול הצפון.

העתיד הקרוב, כפי שזה נראה, לא מרגיע את קברניטי חברות החדשות. המונדיאל. למרות שהוא מהווה מוקד כוח צפייה מהותי, מערער גם הוא את דפוסי הצפייה השגרתית ופוגע בפרוגרמציה.

כולם זוכרים עדיין את הקור העז שהותירה אחריה אולימפיאדת החורף - נקודת המפנה השלילית הראשונה בתקופת הזכיון הנוכחית של ערוץ 2. בערוץ יודעים לציין את המאורע ככזה שממנו הרייטינג החל להדרדר - דווקא בסמוך לפתיחת כהונתן המחודשת של הזכייניות. באופן טבעי נסחפה המהדורה כקרחון תחת שמש קופחת אחר הירידה הטבעית.

כעת ינסו המהדורות, במיוחד ב-10 וב-2, לשלב באופנים שונים את תקצירי המונדיאל במהדורות עצמן, כדי למשוך תשומת לב נוספת מלבד הסיקור המתבקש. עם זאת, הם מסתכנים באיבוד הנשים והקהל שישבע מ-24 שעות כדורגל. "אנחנו לא אופטימיים", סיכם זאת לוואלה! ברנז'ה איש חדשות בכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully