וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפרסמים זועמים על ההתערבות בגובה העמלות

איילה צורף

30.8.2006 / 15:47

יאיר גלר, יו"ר איגוד המשרדים, אמר כי "מדובר בהתערבות בולשוויקית בשוק חופשי"

הרשות השנייה מאיצה את המהלך במסגרתו היא מנסה להסדיר בחקיקה את העמלות שמקבלים משרדי הפרסום מזכייניות הטלוויזיה המסחרית. במסגרת המהלך שכרה הרשות את מי שהיה הממונה על ההגבלים, עו"ד דרור שטרום. שטרום מצוי כיום בתקופת צינון, והוא מבצע את התפקיד כיועץ חיצוני של הרשות, בשל היכרותו עם התחום, לאחר שעסק בעמלות משרדי הפרסום גם בהיותו הממונה על ההגבלים.

כפי שפורסם לראשונה ב-TheMarker, החלה נורית דאבוש - יו"ר הרשות השניה, שהיא הרגולטור המפקח על הערוצים 2 ו-10 - במהלך במסגרתו היא מקדמת חקיקה שתאסור על קשת, רשת וערוץ 10 לשלם עמלות למשרדי הפרסום.

כיום מורכב התשלום למשרדי הפרסום משני סוגים של עמלות: הלקוח (המפרסם) משלם להם עמלה על עבודתם, ואילו אמצעי המדיה (ערוצי הטלוויזיה, העיתונים, אתרי האינטרנט וכדומה) משלמים להם עמלה שנגזרת מנפח שטחי הפרסום שרוכש אותו משרד בערוץ או בעיתון.

עמלות אלה נקראות "עמלות יתר", או "סופר-קומישן". ככל שמשרד פרסום (או חברת רכש המדיה שלו) קונה יותר שטחי פרסום בערוץ או בעיתון, כך הסכומים שמשלם לו העיתון או הערוץ גבוהים יותר. כעת מנסה הרשות השנייה לעצור את העמלות הללו, ולמנוע מהמדיה לשלם למשרדי הפרסום את העמלות.

אילן שילוח, הבעלים של קבוצת הפרסום מקאן אריקסון, שכוללת גם את חברת רכש המדיה הגדולה בישראל, מקאן יוניברסל, סבור שאין מקום לבדיקה מסוג זה. "שוק הפרסום הוא מהתחרותיים שיש במשק. יש מעט ענפים במשק שיש בהם מספר גדול כל כך של שחקנים. יש עשרות משרדי פרסום, ולפחות כ-15 קוני מדיה. אני חושב שאם המחוקק יתערב בשוק תחרותי כזה, הוא יעשה טעות גסה. ממילא, חלק מהעמלות שמשרדי הפרסום מקבלים חוזרות אל הלקוחות שלנו. אסור לשכוח שהרווחים שלנו בשנים האחרונות נשחקו. אני מציע לרשות השניה לעסוק במונופול שנקרא ערוץ 2, שמחזיק מעל ל-70% מהשוק, במקום להתעסק עם משרדי הפרסום. צריך לקדם מהלך של פתיחת ערוצי הכבלים והלוויין לפרסום, ובכך להפוך את שוק הטלוויזיה לתחרותי. בכל מקרה, אם שטרום יפנה אלי, אשמח לשתף עימו פעולה בבדיקה שהוא עורך".

יאיר גלר, יו"ר איגוד חברות הפרסום, ובעלי המשרד גלר-נסיס, זועם על ההחלטה לבדוק לעומק את המודל הכלכלי עליו מושתתים הקשרים העסקיים בין ערוצי הטלוויזיה למשרדי הפרסום: "אני תמה על כך ששטרום, אדם רציני, שהיה חלק ממערכת החוק, נותן יד לניסיון בולשוויקי לפגוע בחופש העיסוק ובתחרות החופשית, תוך שהוא מתעסק במערכת היחסים המסחרית שלנו עם אמצעי המדיה. שטרום כבר בחן את נושא העמלות בעבר, ולא ראה בזה סכנה. אני לא מבין איך אדם נאור שהיה ממונה על ההגבלים, נגרר למהלך פופוליסטי של דאבוש. אין לרשות סמכות משפטית, אתית ומוסרית לעסוק בזה. גופי השידור הן חברות מסחריות פרטיות, בדיוק כמו משרדי הפרסום. אנחנו מנהלים איתם דו שיח עסקי, ולנורית דאבוש אין מה לחפש במגרש הזה".

דוברת הרשות השנייה מסרה בתגובה כי: "חבל שגלר קופץ עוד לפני ששטרום התחיל את עבודתו. אין צורך להרחיב על מקצועיותו של דרור שטרום. הרשות תמשיך לבצע את העבודה המקצועית לה היא נדרשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully