וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ 9 יחליף את ערוץ 33 בחבילת הטלוויזיה הדיגיטלית

ערן גבאי

26.9.2006 / 14:27

מדובר במכה ל-HOT ו-yes: באמצעות ה-DTT יימכרו חבילות של 5 ערוצים במחיר של 60-50 שקל

מכה לחברות הטלוויזיה הרב ערוצית. הערוץ הייעודי בשפה הרוסית, ערוץ 9, צפוי להחליף את ערוץ 33 בחבילת חמשת הערוצים שישודרו באמצעות טכנולוגיית הטלוויזיה הדיגיטלית הטריסטריאלית (DTT) - כך נודע ל-TheMarker. בעוד הערוץ הרוסי פונה פוטנציאלית לכמיליון איש, הרי שערוץ 33 נהנה משיעורי צפייה נמוכים בהרבה. ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בשימוע, וכי נשמעה טענתם של שני הערוצים, ועד ה-30 בנובמבר תתקבל ההחלטה". ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.

הכניסה של טכנולוגיית הטלוויזיה הדיגיטלית הטריסטריאלית, כלומר שידור דיגיטלי שייקלט בבתים באמצעות אנטנה וממיר שיירכשו על ידי הציבור בעלות חד פעמית של כמה מאות שקלים, היא אחד האיומים הגדולים על הטלוויזיה הרב ערוצית - חברות הכבלים והלוויין. החברות HOT ו-yes הצליחו בעבר לטרפד את הניסיון של האוצר לחייב אותן באספקת חבילות שידור מצומצמות במחיר מוזל, שיכלו ליצור להן פגיעה מהותית בהכנסות. ה-DTT צפוי להתחיל לפעול במהלך 2007.

באמצעות ה-DTT עשויות להימכר חבילות בסיס מוזלות במחיר של 60-50 שקל - במקום מחיר של כ-180 שקל כיום - של חמשת הערוצים: ערוץ 1, ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ הכנסת וערוץ 9. בסוף נובמבר השנה צפוי להתקיים המכרז לבחירת הזכיין שיקים ויפעיל את הרשת החדשה. על מנת להפיץ ערוצים אלה, דרושים לרשות השידור, לרשות השנייה ולכנסת שבעה מערכי הפצה שונים, בטכנולוגיות שונות ובשיטות הפצה שונות. על כן, מתקשה הצרכן לקלוט באופן פשוט ונגיש את ערוצי הטלוויזיה הממומנים על ידו באמצעות תשלום אגרה (ערוץ 1 ו-33) חשיפה לפרסומות (2 ו-10) או תקציב המדינה (ערוץ הכנסת).

המצב הקיים, של מערכים ושיטות הפצה שונות, פוגע בגופים המשדרים בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה - כך נכתב בהצעת תקציב משרד התקשורת האחרונה. על כן, ב-9 באוגוסט 2005, החליטה הממשלה שהחל בינואר 2007 יופצו שידורי טלוויזיה אלה באמצעות מערך הפצה מאוחד הנשען על מערך משדרים קרקעי בטכנולוגיה דיגיטלית, ומגובה במערך לווייני דיגיטלי.

על ידי כך מקווים באוצר להשיג חיסכון כספי ניכר בעלויות ההפצה של הערוצים. האוצר צפוי לממן סכום נמוך בהרבה עבור השידור המאוחד שישולם לזכיין שיקיים ויתפעל את הרשת.

בגרסה הדיגטילית ניתן לדחוס באותו טווח תדרים מספר רב יותר של ערוצים, ברוחב פס גבוה וכן ערוצים לטלוויזיה סלולרית. בעולם אף ניתן למצוא יחס של כמה ערוצים סלולריים מול כל ערוץ טלוויזיה אחד.

קיים לכאורה חשש מפיצול רשת ה-DTT מרשת הרדיו הדיגיטלי שצפויה לקום בישראל במהלך 2007 בהשקעה של כמה עשרות מיליוני דולרים, ושתהיה מסוגלת אף היא להעביר שידורי טלוויזיה סלולרית. בשוק התקשורת יודעים לספר כי תכנון הרשתות הדיגיטליות העתידיות הוא קריטי בשלב זה, כדי להימנע מבחירה או הימור על הטכנולוגיה הפחות נגישה. כמקרה מבחן נוטים בדרך כלל לקחת את ההחלטה של סלקום במחצית הראשונה של שנות ה-90 לפעול בטכנולוגיית ה-TDMA, שנדרשה לשדרוג מלא כעבור מספר שנים ל-GSM.

בעיקרון, צפויה טכנולוגיית הטלוויזיה הדיגיטלית הטריסטריאלית להגביר את התחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית, תוך הגדלת היצע התכנים ושיפור בעלויות ההפצה. עם זאת, בשל הסרבול הכרוך ברכישת ממיר ואנטנה חדשים, ההערכה בענף היא שהפגיעה בחברות הטלוויזיה הרב ערוצית לא תהיה מהותית. הערכה זו מתבססת על כך שעיקר העוברים לחבילה הדיגיטלית החדשה יהיו מנויי טלוויזיה רב ערוצית אנלוגיים, כ-10% מכלל המנויים כיום, וכי רק מעטים ממנויי חבילות השידור הגדולות שמציעות כיום yes ו-HOT ישתמשו בטכנולוגיה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully