וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיקור שמהלל כוחנות, ברוטליות וחוסר אנושיות"

רנן פריד

22.10.2006 / 11:06

מרכז אעלאם העביר לנשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר נייר עמדה לדיון בנוגע לסיקור העיתונאי בזמן מלחמת לבנון ה-2

מרכז אעלאם העביר אל ועדת מועצת העיתונות לקביעת כללי אתיקה בראשות השופטת בדימוס דליה דורנר נייר עמדה לדיון בנושא הסיקור התקשורתי במלחמת לבנון ה-2. בנייר העמדה דן מרכז אעלאם בסיקור התקשורתי של המלחמה.

בחלק הראשון של המסמך ישנה התייחסות לפרשנות הפוליטית למלחמה בעיתונים "ידיעות אחרונות" ו"מעריב". המרכז מביא דוגמאות לסיקור המלחמה על ידי שני העיתונים ובנייר העמדה נכתב: "הסיקור הפך מעיתונות אינפורמטיבית וחוקרת לעיתונות שמהללת כוחנות, ברוטליות וחוסר אנושיות".

בחלקו השני של נייר העמדה ישנה התייחסות לאחריות המוטלת על מועצת העיתונות כגוף אחראי על האתיקה העיתונאית ועל הגנת התקשורת בפני ביקורת פופוליסטית הסותרת את מקצוע העיתונות. מרכז אעלאם ניסח חמש שאלות מרכזיות איתן מתבקשת מועצת העיתונות להתמודד:

האם מותר לכלי התקשורת לעודד לרצח ואף לשבח הפעולות שבהן נרצחים אנשים? כיצד באה לידי ביטוי מחויבותה של התקשורת לאמץ את עקרונות המשפט ההומניטרי? האם הצדקת הרג חפים מפשע, בנוסף להיותה בעייתית מבחינה מוסרית? האם העובדה שעורכים ועיתונאים אימצו קונצנזוס פוליטי מסוים פוטרת אותם מהחובה להציג גם אלטרנטיבות פוליטיות ולתת להן מקום שווה? והאם אין צורך לייסד מנגנון של בקרה עצמית מטעם התקשורת על מנת שלא להאפיל על אלטרנטיבות שמחוץ לקונצנזוס?

בחלק השלישי של נייר העמדה מבקש מרכז אעלאם להרחיב את הרכב ועדת האתיקה, מכיוון שהיא אינה מייצגת את מגוון ההשקפות הקיימות בציבור בדבר תפקוד התקשורת בזמן מלחמה. בחלק זה מודגש כי מן הראוי שהעקרונות המנחים את מועצת העיתונות הישראלית לא ייפלו מסף הדרישות שקבעו לעצמם ארגונים אחרים העוסקים במלחמות, אלימות והרג בני אדם. העקרונות הבינלאומיים הנוגעים לאתיקה המקצועית העיתונאית מדגישים את חובתו של העיתונאי להגן על ערכים אנושיים, ובראשם שלום, דמוקרטיה, זכויות אדם ושחרור לאומי. פדרציית העורכים הבינלאומית(FIEJ) מדגישה את חובתו של העיתונאי לא לשבח פשעים, אלימות או כל פעולה ברוטלית או בלתי אנושית אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully