וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם באוצר: "מנסים לחבל בהרחבת עידן+ כמו שחיבלו בחבילה הצרה"

אמילי גרינצווייג

27.10.2011 / 0:45

במשרד האוצר תוקפים את החלטת ועדת הכלכלה של הכנסת שלא לאשר את הוספת הערוצים לממירי עידן+: "זה חוק חברתי, לפיו משקי בית יוכלו לחסוך 3000 שקלים בשנה"

"ללא האפשרות להעלות את הערוצים הנושאיים מערך עידן+ הוא פיל לבן ובזבוז כספי ציבור משווע", כך אומרים גורמים במשרד האוצר בעקבות החלטת וועדת הכלכלה של הכנסת אתמול שלא לאשר את הצעת הממשלה המאפשרת את העלאת הערוצים. "זה חוק חברתי, לפיו משקי בית יוכלו לחסוך 3000 שקלים בשנה וכפי שהחוק נראה היום, לא יהיה שינוי. זו לא הבשורה לה ייחלנו וזה מוזר שוועדה כזו שאמורה לעסוק במחאה חברתית פועלת נגד".

ההצעה, שהוצגה אתמול בוועדה, זכתה לחזית התנגדות מאוחדת ונדירה מצד הפלטפורמות HOT ו-yes, היוצרים, המפיקים, המועצות המפקחות ובסופו של דבר גם חברי הכנסת. יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין ניצן חן אף כינה את הסעיף: "פצצת מצרר על כל תעשיית הטלוויזיה המסחרית". לפי ההצעה, במסגרת הרחבת המערך, שעלותו מוערכת ב-65 מיליון שקלים, תתאפשר גם העלאה של ערוצים נושאיים, כאלו אשר שרי האוצר והתקשורת החליטו כי יש הצדקה להפיצם כערוץ ייחודי במערך השידור. לא הוגדרו מגבלות לתחומים האפשריים של אותם ערוצים אך הערוץ יהיה מחוייב בכך שלפחות 75% משעות השידור שלו יוקדשו לנושא אחד, וששידוריו בנושא האמור ישודרו במהלך 90% לפחות משעות השיא, בין 19:00 ל-23:00.

"הדואופול שמתרחש פה, אין לו אח ורע בעולם"

"צפינו את ההתנגדות, אבל לא ברמה כזאת. הרי המטרה של החוק, שעניינו בהרחבת המערך, היא לגדיל את המגוון של הערוצים עבור הצרכן. המשמעות היא להגדיל את המגוון ולאפשר לו להיות פלטפורמה לאנשים שרוצים לראות מספר מועט של ערוצים ויכולים לעבור אליה", אומר בכיר באוצר ומוסיף בהתייחס ל-yes ו-HOT, "הדואופול שמתרחש פה אין לו אח ורע בעולם".

באוצר מעריכים שבמתכונתו הנוכחית של החוק יתווספו לעידן+ שבעה או שמונה ערוצים במקרה הטוב, שעה שכוונת החוק המקורית היא להרחיב את המערך ל-18 ערוצים: "שידור חינמי בהיקפים משמעותיים הוא סטנדרנט. בהשוואה למדינות המערביות אנחנו בפיגור משמעותי. מערך השידור עצמו הושק במדינות אירופה בשנות ה-2000 ומספר הערוצים עליו הוא גדול". הדוגמאות לכך רבות, בהולנד ישנם 26 ערוצים במערך השידורים המקביל לעידן+, בדנמרק 39, בפינלנד 32, באיטליה 45, כאשר הערוצים הללו הם בחלקם חינמיים וממומנים על ידי שידור פרסומות ואת חלקם ניתן לקנות בנפרד.

ואף על פי כן, נוע תנוע

לגבי החשש מפיקוח מופחת על ערוצים אלו, או כפי שכינתה זאת היועצת המשפטית של וועדת הכלכלה, אתי בנדלר, "תת רגולציה", כמו גם טענות חברות הכבלים והלווין והיוצרים כי המחוייבויות של הערוצים יהיו פחותות ולא שיוויוניות, מדגישים באוצר כי ממילא תנאי המחוייבויות יקבעו במכרז שתערוך מועצת הכבלים והלווין על מנת לקבל את הרישיון לערוץ: "הרגולציה על ערוצים אלה דומה לערוצים האחרים הייעודיים שהיא מספקת. ובכל מקרה יש עוד הליך ארוך הכולל את המכרז והדרישות שיקבעו בו. המטרה בהצעה היא לאפשר אופציה של הרחבת המערך והכנסת ערוצים כאלו".

את הטענות של HOT ו-yes לפיהן מדובר בניסיון להתחרות בהן דוחים באוצר: "הגוף המפעיל פה הוא ממשלתי, ללא הכנסות וללא כוונות רווח. זאת תשתית שספקי תוכן יכולים לעלות עליה. גם HOT לדוגמא תוכל להתמודד במכרז על ערוץ נושאי, כספק תוכן. מנסים למצוא פה סדקים ולחבל בחוק כמו שהרגו את החבילה הצרה. זה לא ימוטט את החברות ולא יגרום להן לקרוס. אולי זה יוזיל את החבילות".

ואכן, אין בכוונת האוצר לוותר על סעיף החוק, שנתפס כבשורה צרכנית של ממש: "הנושא הזה לא יעבור בשתיקה. אנחנו מסתכלים על הציבור, על האזרחים ובכוונתנו לקדם את הנושא, ולנסות להחיות אותו בחזרה. זה חוק חשוב לנו וחשוב לנו שהוא יעבור כמו שצריך ונעשה את כל מה שאפשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully