וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירון דקל, לפקודתך

6.2.2012 / 19:49

אבי בניהו טוען שחובה להסדיר את הקיום הכלכלי של התחנה, נחמן שי מצפה לסיקור ראוי של מערכת הביטחון וכרמלה מנשה אורבת. על האתגרים העומדים לפתחו של ירון דקל כמפקד גל"צ

כאשר נפרד הבוקר ירון דקל ממאזיניו ברשת ב', הוא ציין בפניהם כי רחוב יהודה הימית ביפו, בו ימוקם משרדו החדש כמפקד גלי צה"ל, הוא לא זר לו. "לפני כמעט 30 שנה התחלתי את דרכי כחייל צעיר בגלי צה"ל", הדגיש דקל. "לשם אני חוזר כמפקד". דקל יהיה מפקד גלי צה"ל הראשון בתולדות התחנה שאת הכשרתו הראשונה קיבל במסגרת קורס הכתבים הקדם צבאי שלה, ובה החל את דרכו העיתונאית. אולם בעוד יכולותיו העיתונאיות של דקל אינן מוטלות בספק, יהיו אלה יכולותיו הניהוליות שיעמדו למבחן בהתמודדות עם האתגרים העומדים בפניו ערב כניסתו לתפקיד. ויש לא מעט מהם.

ירון דקל נפרד מקול ישראל.
מפקד על יחידה צבאית, עורך ראשי, מכשיר עיתונאים וניהול תקציב. ירון דקל

"למפקד התחנה יש ארבעה תפקידים עיקריים", אומר אבי בניהו, אשר שימש מפקד התחנה במשך שש שנים, עד שמונה לדובר צה"ל בשנת 2007. "הוא מפקד של יחידה צבאית על כל המשמעויות הצבאיות המשתמעות מכך, הוא עורך ראשי ואחראי על תוכנן של שתי תחנות רדיו ארציות, הוא מנהל בית-ספר ממלכתי שמכשיר עיתונאים, והוא מנכ"ל שצריך לנהל בין היתר תקציב של ארגון", הוא אומר. "אבל התפקיד המרכזי והחשוב שלו זה להעביר את התחנה שלמה ובריאה למחליף שלו".

ובכל זאת, כל מפקד עושה שינויים בהתאם לחזון שלו. איך זה יבוא לידי ביטוי?

"כמפקד, אתה משפיע על התחנה קודם כל במינויים שאתה מבצע, ודרך מי שאתה מקבל לתחנה ונושאים שאתה בוחר לקדם. בתקופה שלי היה חשובים לי להביא את התחנה לפריפריה, לקרב אותה לציונית הדתית ולחזק את המוזיקה העברית, ועשיתי את זה בעיקר דרך המינויים".

"דקל יצטרך להשקיע בהתאמה של התחנה למציאות הטכנולוגית המתקדמת ולהשאיר אותה רלוונטית גם בעולם הרשתות החברתיות. בנוסף, הוא חייב לעשות שיתוף פעולה עם אחד מערוצי הטלוויזיה, בדומה למה שנעשה ברשות השידור. צריך להמשיך ולטפח את כוח האדם ולשמור את גלי צה"ל לא מסחרית, כדי למנוע לחצים. אין לי ספק שירון יצליח בכל אלה".

"הדבר הראשון שדקל יידרש לו זו הבעיה הכלכלית"

גורם בכיר בתחנה אומר בשיחה עם וואלה ברנז'ה, כי סוגיית המינויים הייתה מרכזית בכהונתו של יצחק טוניק, מפקד גל"צ היוצא. "התחנה היא במידה רבה מאוד דמותו של המפקד", אומר הגורם. "זה לא נכון שהמפקד רק מעביר את השרביט, כל מפקד רוצה להשאיר על התחנה חותם – וזה בא לידי ביטוי באופן בולט בלוח השידורים. טוניק ערך בו שינויים וביקש לפנות לקהל צעיר – יומן החוץ שונה, 'יש עם מי לדבר' בוטלה, 'יהיה בסדר' עברה לשלוש פעמים בשבוע, אלה דברים שהם לחלוטין בשליטת מפקד התחנה".

ומה בדבר שינויים אחרים שערך טוניק, אשר דקל יידרש להם?

"מבחינת שידורים - הוא לא יזדרז לבצע שינויים. יש שדרה מאוד יציבה של תכניות וזה עובד היטב כבר שנים. הוא נדרש לעקוב, אבל אין ממנו ציפייה לערוך שינויים בלוח. את השינויים האמתיים הוא יידרש לעשות בכוח האדם", אומר הגורם.

"בתקופה של טוניק הובאו הרבה אזרחים לעשות עבודות שחיילים יכולים לעשות – תפקידי שידור, הפקה ועריכה, בעיקר בתכניות האזרחיות. מדובר בעלות לא מבוטלת לתחנה שגם ככה לא נמצאת במצב כלכלי מזהיר. בכלל, הדבר הראשון שהוא יידרש לו זו הבעיה הכלכלית, וזו בעיה שהיא נטו ניהולית". בניגוד למועמדים אחרים שהתמודדו על משרת מפקד גל"צ כמו מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה, שמגיע עם רקע ניהולי עשיר, או ינון מגל בעל הרקע הפיקודי, לדקל כמעט ואין ניסיון בניהול ארגוני.

"אין אנשים מושלמים" אומר על כך חבר הכנסת נחמן שי, אשר מלבד מפקד גלי צה"ל שימש בין היתר גם מנכ"ל הרשות השנייה, יו"ר חברת החדשות של ערוץ 2 ויו"ר רשות השידור. "אפילו כשאני הגעתי לגלי צה"ל היה לי ניסיון ניהולי מצומצם, ולא הייתי היחיד. אני מאמין ביכולת להשלים את החסר, כי בסופו של יום - אם אתה בא עם ראש פתוח, יש לך תשתית ארגונית טובה ואתה לומד אותה – אתה מגלה שזה אפשרי", אומר שי ומוסיף, "עדיף שהוא יבוא מהצד העיתונאי וישלים את הצד הארגוני, מאשר ההפך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אין לו אפילו יום אחד של חסד להתעסק בסוגיות עיתונאיות"

עיתונאי בכיר בתחנה מדגיש כי סוגיית הניהול היא קריטית. "אם ירון דקל ישים את הדגש קודם על הצד העיתונאי ולא הניהולי – הוא ייכשל. אין לו אפילו יום אחד של חסד להתעסק בסוגיות עיתונאיות", הוא אומר. "הוא יצטרך להתייעץ עם מנהלים מבחוץ ועם ידידי התחנה, עם מפקדים קודמים ועם אנשים שיש להם עבר של מנהלים של גופי תקשורת. הרי מבחינה עיתונאית יש בגלי צה"ל אנשים מצוינים, שיתנו מענה מידי לכל אתגר עיתונאי והם עושים את זה על בסיס יום יומי, ברמה הניהולית – הדבר מונח על כתפיו של מפקד התחנה".

ומה הסוגיה הבוערת ביותר בתחום הזה?

"כמעט כל הסוגיות הבוערות קשורות לעניינים כלכליים, והתחנה נמצאת כרגע בגרעון", אומר העיתונאי. "אחד הדברים הדחופים ביותר הוא החוזה שעליו נדרשים לחתום הפרילאנסרים, והדד-ליין הוא חודש מרץ. דקל יהיה חייב להתערב".

העובדים העצמאיים בגלי-צה"ל מוגדרים על ידי משרד הבטחון כ"יועצים". כ-80 יועצים כאלה עובדים בגלי צה"ל, ותנאי העסקתם טרם הוסדרו. "לא בטוח שירון מכיר את הסוגיה הזו, אבל היא משמעותית", אומר העיתונאי. "כל היועצים נדרשו לאחרונה לחתום על טפסים שבהם הם מבקשים מהמשרד להעסיק אותם מחדש החל מחודש מרץ, אך הם נדרשים לחתום כי הם מאשרים שאין בינם לבין משרד הבטחון יחסי עובד ומעביד. חלק מהם אנשים שמבחינה משפטית כן יש בינם לבין התחנה יחסים כאלה, והם לא מעוניינים לחתום על החוזה. גם ככה יש בעיית כוח אדם, בטח שדקל לא יהיה מוכן לאבד עשרות עובדים, בשתי התחנות, בגלל הסיפור הזה".

בין עיתונות חופשית לריצוי הרמטכ"ל ושר הביטחון

תקציב התחנה הצבאית עומד כיום על כ-40 מיליון שקל, מחציתו מעביר הצבא ורוב היתר, כ-17 מיליון שקל בשנה, מקורו משידור החסויות ותשדירי השירות. "האתגר המרכזי של דקל יהיה להסדיר את קיומה הכלכלי של התחנה בחקיקה", אומר בניהו. "אין לי ספק שאחרי המשבר האחרון שהתחנה חוותה, יחד עם האמון של משרד הבטחון וצה"ל בירון, הוא יוכל להביא לתחנה את המשאבים, הגיבוי, ולקדם את המדיניות שהתחנה זקוקה לה".

נחמן שי, שהיה נוכח בדיונים על תקציב התחנה, מסכים: "הבעיה המתמשכת של גלי צה"ל היא שרידות. זה גוף תקשורת שקם בבוקר ולא יודע אם הוא ישרוד עד הערב, והוא לא היחיד", הוא אומר. "הגענו לקו התחתון של המים - הקיצוצים הבאים בתקציב הביטחון יפגעו בתחנה, אין לי ספק, והאתגר של דקל יהיה לעסוק האלה מול משרד הביטחון, תחום זר לו יחסית".

ומה בדבר עמידה מול מערכת הביטחון כעיתונאי אשר ממומן על ידה?

"לכל גוף תקשורת יש בעל בית והוא צריך לזכור את זה, וזה בסדר. לגלי צה"ל יש בעל בית, וזה צה"ל ומשרד הביטחון. אני מאמין שבתחנה יידעו לעשות סיקור ראוי, ואם לא – אנחנו נקרא אותם לסדר".

עיתונאי בכיר אחר רואה את הסוגיה הזו כמרכזית. "היכולת של ירון דקל לתמרן בין הצרכים העיתונאיים לבין הצרכים הצבאיים תעמוד למבחן, אבל זו בעיה של כל מפקד בגלי צה"ל", הוא אומר. "מה שעומד על הפרק זה פרסום דו"ח מבקר המדינה על מסמך הרפז, וזה יהיה המבחן הראשון. ההתמודדות המרכזית שלו תהיה לנסות להתמודד בין עיתונות חופשית לבין הצורך לרצות רמטכ"ל ושר ביטחון, אשר מהם מגיע רוב הכסף".

כתבת קול ישראל, כרמלה מנשה, מכירה את דקל יותר מ-25 שנה. כאשר היה דקל כתב משטרה צעיר בגלי צה"ל, היא מילאה את התפקיד המקביל בקול ישראל. היא בטוחה כי אל מול מערכת הביטחון יצליח דקל לבסס יחסי עבודה יעילים. "מהיכרותי עם ירון, הוא איש שיודע לנהל מערכות יחסים היטב, ואני בטוחה שהוא ינהל אותה בצורה יוצאת מהכלל", היא אומרת. "יש לו יכולת ליצור יחסי אנוש מצוינים ואין לי ספק שהוא יתמרן מצוין בין כל הנחלים והנהרות".

מנשה נכחה באולפן רשת ב' כאשר נפרד דקל ממאזיני תכניתו "הכל דיבורים". "הוא היה נרגש מאוד הבוקר" היא אומרת, "למרות שהפרידה הייתה באיפוק האופייני לו - באולפן הייתה התרגשות רבה, הרי ירון הוא חלק מהבית והמשפחה, הוא אחד מאבני היסוד במערכת הזאת. גם מבחינה מקצועית וגם אישית".

"עם כל האהבה שלי אליו, עכשיו הוא שוב הופך להיות מתחרה, ואנחנו אכן נתחרה", אומרת מנשה ומוסיפה בבדיחות, "אבל אנחנו נהיה טובים ממנו, הרי עכשיו אנחנו מכירים את נקודות החולשה של האויב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully