וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרייטינג של ערוץ 8: שליש משיעור הצפייה בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק

נתי טוקר

17.4.2012 / 10:58

למרות היוקרה שממנה נהנה ערוץ 8, נתוני הצפייה הנמוכים היו חלק מהמניעים של HOT להחליפו. מנהל הערוץ: "המטרה שלנו היא לא רייטינג, אלא הרחבת השיח הציבורי"

הסערה סביב הפסקת הפעילות של ערוץ 8 במתכונתו הנוכחית מתרכזת במאבק בין חברת הכבלים HOT למפעילת הערוץ הנוכחית, נגה תקשורת, כשברקע הטוען לכתר הפעלת הערוץ - חיים סלוצקי. בימים האחרונים העלו גורמים בענף טענות כי מאחורי ההחלטה של HOT להעביר את הערוץ לידי סלוצקי עומדים אינטרסים של גורמים בעלי השפעה ולא מניעים ענייניים. עם זאת, מנתונים שהגיעו לידי TheMarker עולה כי החלטתה של HOT עשויה להיות מגובה גם בצידוקים אובייקטיביים.

בהתאם למחויבותיה בחוק, HOT מזרימה מדי שנה עשרות מיליוני שקלים למפיקי ערוצים עצמאיים שאינם בבעלותה. לפי דו"ח מועצת הכבלים והלוויין, ב-2010 הזרימה החברה כ-90 מיליון שקל לערוצים העצמאיים, שעמם נמנים ערוץ הילדים וערוץ 8 של נגה תקשורת, ערוץ קומדי סנטרל של ענני תקשורת וערוץ הבידור של סלוצקי. לפי הערכות בענף, נתח מרכזי מתוך סכום זה, כ-40 מיליון שקל, מופנה לערוץ הילדים, ויתרת הסכום מתחלקת בין שאר הערוצים - כ-20-30 מיליון שקל לכל ערוץ.

בשונה מערוצי הברודקאסט, ערוצי הכבלים והלוויין אינם נבחנים לפי שיקולי רייטינג, אלא לפי שיקולם רחבים יותר של גיוון התכנים והרחבת השיח הציבורי. ואולם בענף התקשורת אמרו אתמול כי לא מן הנמנע כי התנהלות HOT בסוגיית ערוץ 8 נבעה בין השאר גם מנתוני הצפייה הנמוכים יחסית של הערוץ.

"נתון ששבר את גב הגמל מבחינת HOT"

מנתונים שהגיעו לידי TheMarker עולה כי ברבעון הראשון של 2012 הרייטינג הממוצע של ערוץ 8 בשעות היום הסתכם ב-0.1% בלבד. אמנם שיעורי הצפייה בערוצים החיצוניים האחרים שממומנים על ידי HOT נמוכים גם הם, אך גבוהים יותר מזה של 8: ערוץ הבידור רשם שיעור צפייה ממוצע של 0.18%, ערוץ קומדי סנטרל הגיע לרייטינג של 0.27% וערוץ הילדים רשם צפייה של 0.4%.

נשיונל ג'יאוגרפיק, שנמצא במשבצת תוכן דומה אך אינו כולל תוכן מקורי, רשם ברבעון הראשון של 2012 שיעור צפייה של 0.31% (ב-HOT בלבד) - פי שלושה משיעור הצפייה בערוץ 8. "זה נתון ששבר את גב הגמל מבחינת HOT", אומר מקורב לצדדים.

תוכני ערוץ 8 זמינים לצפייה גם באתר ynet וב-VOD - ונתוני הרייטינג אינם כוללים את הצפייה באפיקים אלה. בנוסף, ערוץ 8 זכה במהלך 20 שנות פעילותו בפרסים משמעותיים בפסטיבלים בחו"ל - ו-HOT נהנתה מהיוקרה שנוצרה למותג בעקבות כך. אם אכן יועבר הערוץ הדוקומנטרי לידי סלוצקי, יישאר המותג "ערוץ 8", על כל תכניו, בידי נגה תקשורת - והיא מפזרת כיום רמזים כי תשקול להעלותו בפלטפורמות אחרות.

בערוץ 8 משוכנעים כי נתוני הרייטינג אינם רלוונטיים. "רייטינג הוא לא מלה גסה, אבל בעינינו זו לא המטרה שלשמה מוקם ערוץ דוקומנטרי", אומר מנהל ערוץ 8, אייל אופנהיים. "אנחנו מאמינים שהיעדים האמיתיים הם הרחבת גבולות השיח הציבורי, תיעוד והנצחת ההיסטוריה של התרבות הישראלית והישגים בפסטיבלים בעולם. בכל היעדים האלה ערוץ 8 עמד בהצלחה".

המו"מ שניהלה HOT מול נגה בעניין ערוץ 8 עסק בשינוי התנאים המסחריים בהסכם בין הצדדים לטובת חברת הכבלים. ב-HOT אמנם מודעים לכך שהיקף ההשקעות שתזרים החברה לתוכן מקורי בערוץ יישאר על כנו וכי אין אפשרות לבצע בו התייעלות, אך בחברה מבקשים להפחית את עלויות התפעול של הערוץ וכן להפחית עלויות בכל הקשור לרכש תכנים מחו"ל עבורו.

בזמן שקבלת ההחלטה הסופית בעניין החלפת המפעילים בערוץ 8 מתמהמהת, ארגוני היוצרים, שמוצאים את עצמם בין הפטיש לסדן, פנו אתמול למועצת הכבלים והלוויין בדרישה לכנס ישיבה דחופה בנוגע לעתיד ערוץ 8. במכתב שהעבירו ליו"ר המועצה, ניצן חן, כתבו היוצרים כי הם "מביעים חשש גדול משינוי תמהיל הערוץ", וביקשו לקבל תשובה לשאלה "האם יישמר ערוץ פלורליסטי, בלתי תלוי, המוקדש ליצירה דוקומנטרית משמעותית?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully