וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמנואל רוזן על פרשת הרפז: "במקום לסקר, העיתונות עושה קמפיינים"

15.5.2012 / 14:16

"אני מקווה שהפרשה לא תהפוך ליום הכיפורים של התקשורת", הוסיף פרשן ערוץ 10 בהתייחסו לסיקורה. רוזנטל: "גם היום התקשורת לא מפרסמת את הכל". כך בפאנל העיתונות כמרקחה

עיתונאים שסיקרו את פרשת הרפז התכנסו היום (שלישי) לדון בסיקור התקשורתי של הפרשה, במסגרת פסטיבל "שובר מסך" המתקיים במכללת עמק יזרעאל. ההאשמות כבדות הועלו בחודשים האחרונים כלפי אותם עיתונאים, בהן נטען שהצטרפו למחנות השונים של שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי. בפנאל, אותו הנחה מיקי רוזנטל, השתתפו רונן ברגמן (ידיעות אחרונות), איילה חסון (ערוץ 1), עמנואל רוזן (חדשות 10) ובן כספית (מעריב).

רונן ברגמן, שכתב יחד עם דן מרגלית את הספר "הבור", הזכיר בו ששני עיתונאים ישבו ורקחו בעניין זה מזימה. "הייתה סיבה שלא ציינו את שמותיהם", אמר ברגמן. "מבקר המדינה לא יכול לבדוק את התנהלותם של עיתונאים בפרשה הזאת. חלק מהמידע הועבר לעיתונאים או הועבר מהם אליו".

"איך אתה יודע שהייתה השתתפות פעילה של עיתונאים בפרשה?", שאל רוזנטל. "חלקים גדולים בתקשורת שימשו בפרשה הזו או משטים או משוטים, והיוו כיסוי לשורה ארוכה של מעשים חמורים. גם היום התקשורת לא מפרסמת את הכל על הפרשה".

פסטיבל שובר מסך פאנל העיתונות כמרקחה: פרשת הרפז. נמרוד סונדרס
פסטיבל שובר מסך פאנל העיתונות כמרקחה: פרשת הרפז/נמרוד סונדרס

"במקום לסקר התקשורת עושה קמפיינים"

איילה חסון: "אין תחקיר שלא פרסמתי ולא הואשמתי בו האשמות חמורות. גם אתה מיקי, פרסמת את תחקיר השקשוקה ושיקשקו אותך. במהלך חקירת המשטרה בעניין הרפז חוקרי משטרה אמרו לי דברים כל כך חריפים על אשכנזי וההתנהלות שלו, אני חשבתי שלא נכון לפרסם את זה. התחלתי לחפור מה היה בחקירת המשטרה, כי הרי כל חקירה דולפת – וכאן זה היה בונקר. התברר לי שהרמטכ"ל מסר שלוש גרסאות שונות בחקירה בנוגע להיכרות שלו עם הרפז, והוא הסתיר שיחה שלו של 17 דקות עם הרפז מהשוטרים. אלה דברים חמורים. השאלה העיתונאית היחידה היא האם העובדות היו ראויות לפרסום".

בן כספית, שכינה בעבר את הפרסום של ברגמן "זרזירי עיתונות", הסתייג מסוגיית העיתונאים כמחנות. "אני שומע רמיזות על עיתונאים שישבו עם רונית אשכנזי וניהלו את העסק – כשחוקר משטרה שאל אותי את ישבתי עם בועז הרפז ורונית אשכנזי ויוסי יהושוע – אז הבנתי שבכל זאת השתרבבתי למחנה הטוב", אמר בבדיחות. "אוי לי אם אתפס יושב עם הכתב הבכיר של ידיעות אחרונות".

עמנואל רוזן. נמרוד סונדרס
"ישר מחפשים את חוסר הענייניות והרגש". רוזן/נמרוד סונדרס

"התקשורת חשודה מראש, ובצדק, במחנאות"

עמנואל רוזן האשים את התקשורת בעשיית קמפיינים במקום סיקור עיתונאי. "אני מאוד מקווה שפרשת הרפז לא תהפוך ליום הכיפורים של התקשורת. בשנים האחרונות, במקום לסקר היא עושה קמפיינים: פרשת גלעד שליט, ילדי העובדים הזרים, וכעת בעניין אהוד ברק. התקשורת חשודה מראש, ובצדק, במחנאות הזו. אנחנו הגענו למצב שבו בסיקור של הפרשות הגדולות אנחנו לא מצליחים לבודד את עצמנו מהקמפיין שבו אנחנו שותפים – ישר מחפשים את חוסר הענייניות והרגש. אני מודה לעיתונאים הבודדים שהתחילו להשמיע קולות אחרים, גם אם הם טעו".

"אני מסכימה עם עמנואל שיש קמפיינים ופחות עיתונות", אמרה חסון. "אבל קמפיין זה תיאור סיטואציה, עיתונות אמיתית היא להביא אינפורמציה ותחקיר. זה ההבדל הגדול – הציבור יודע להבדיל בין הדברים".

"כל הניסיון הנואל והמרושע לצייר את זה כמלחמה שבה אין צדיקים, זה בבסיסו של הסילוף ההיסטורי של העניין", אמר רונן ברגמן. "אנחנו מדברים על עובדות – יש רשות מוסמכת שחקרה את הנושא הזה וכל מה שפרסמנו קיבל את אישור מבקר המדינה".

איילה חסון. נמרוד סונדרס
איילה חסון/נמרוד סונדרס

"אם מישהו יאמר שהראנו למישהו בלשכת שר הביטחון אפילו פסקה - הוא יחטוף תביעת דיבה!"

מיקי רוזנטל פנה לברגמן, ושאל אותו האם הוא ומרגלית הראו לאנשים בלשכת שר הביטחון את הספר בטרם פרסומו. למשמע השאלה התפרץ דן מרגלית מהקהל ונעמד על רגליו. "אם מישהו יאמר שאנחנו הראינו למישהו בלשכת שר הביטחון אפילו פסקה אחת מהספר – הוא יחטוף תביעת דיבה!", צעק מרגלית מהקהל.

כספית: "לא רק ברגמן המציא את התחקיר העיתונאי. גם איתי מדברים קצינים".

"אתה היית מחובר לעטינים של השלטון", ענתה לו חסון.

"אנחנו מדינה קטנה מדי בשביל פרשות גדולות כל כך", אמר עמנואל רוזן בבדיחות. "יש בעיה כשקשר עיתונאי-מקור הופך ליותר מזה. הקרב בין עיתונאים למקורות הופך להיות דביק וכאשר מתפוצצות פרשות מהסוג הזה – כולם מכירים את כולם, ואין סוף לדברים האלה. הגענו פה לפתח צר של השפך והכל אישי. מעורבים כאן העיתונאים הכי בכירים שיש בישראל, ואני מקווה שכולם יצאו מזה בשלום".

עוד ב"שובר מסך":

בן כספית: ”אני במעריב מצנזר את עצמי, כי אני מפחד"
יונה ויזנטל: "הצרכנים רוצים לשבת מול הטלוויזיה, וזו השורה התחתונה"
פרס "כד החלב" הוענק לאורלי וילנאי וגיא מרוז: "להיות עיתונאי חברתי זה לא נוצץ"
במאי "עבודה ערבית": "בקשת פחדו ממינון השפה הערבית בסדרה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully