וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המקום הזה כל כך חבוט, שכל מהלך נוסף שקורה כאן הוא כבר על גבול האבסורד"

1.6.2012 / 9:00

תדהמה בבית הוורד עם הודעת פרישתו המפתיעה של המנכ"ל יוסי ורשבסקי. כתב בחדשות 10: "לא מן הנמנע שאנחנו לפני מהלך שלקראתו הורה לו הדירקטוריון להתפטר"

אתמול (חמישי) סמוך לשעה שלוש בצהריים, כאשר שלח מנכ"ל ערוץ 10 לעובדים אימייל ובו בישר להם כי החליט לסיים את תפקידו, התגודדה קבוצת כתבים מחוץ לדסק החדשות של הערוץ. חילופי הדברים ביניהם והתגובות מיד לאחר שסיימו לקרוא את מכתבו היו שונים מאלה שנשמעו לאחר הודעות ההתפטרות של בכירים אחרים כמו מנכ"ל החדשות לשעבר, ראודור בנזימן, או המגיש יעקב אילון. בעוד עזיבתם של האחרונים עוררו תגובות אמוציונליות לכאן ולכאן – התפטרותו של מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, גררה אחריה סבב התבדחויות על המשמעות הקשה של המהלך. "כמה אפשר להיות אומללים ואבלים אחרי כל חבטה, כל פעם מחדש?", אומר אחד הכתבים. "הדרך היחידה שנותרה להתמודד עם המצב העצוב הזה – היא לצחוק".

אף אחד מאנשי בית הוורד לא שמח מעזיבתו של ורשבסקי, כמובן, האיש שהצליח במשך השנים האחרונות לשכנע משקיעים ורגולטורים פעם אחר פעם להזריק לערוץ חמצן. כאשר הגיע לערוץ 10 לפני ארבע שנים, אחרי שני עשורים בקבוצת הארץ במהלכן בין היתר ניהל את רשת המקומנים ושימש כמנכ"ל העיתון – תפס ורשבסקי את מקומו של מודי פרידמן בתקופה קריטית. הערוץ שקיבל לידיו היה גם אז במשבר קיומי ותחת איומי סגירה, והוא הוביל אז דחיית חובות מדינה מוצלחת והשלמת חובות עבר רגולטוריות בתחום התוכן.

אולם, כמו בעיתונות, גם לדחיית חובות יש דד-ליין. ההודעה על התפטרות ביום האחרון של חודש מאי אינה מקרית – בתחילת השבוע צריכים בערוץ 10 לשלם לספקים, ולוורשבסקי אין מאיפה להביא את הכסף. התפטרותו הזכירה אמש לעובדי הערוץ, אם הצליחו לשכוח, שהזמן שאול: היועץ המשפטי לממשלה נתן להם אוויר לנשימה עד לחודש נובמבר – והם כבר במחצית הדרך.

יוסי ורשבסקי בכנס אילת לעיתונות 2011. ברני ארדוב, ברני ארדוב
"בתחילת השבוע צריכים בערוץ 10 לשלם לספקים, ואין לו מאיפה להביא את הכסף". ורשבסקי/ברני ארדוב, ברני ארדוב

"למה עכשיו כשהמצב יחסית משתפר?"

"ההפתעה הייתה גדולה במובן שאף אחד לא ידע שהוא הולך לפרוש, אבל לא כזו גדולה כי יש שמועות כל הזמן שהמצב הוא לא משתפר, ושכל העסק ממשיך להיות תקוע", אומר לוואלה! ברנז'ה אחד מכתבי חדשות 10, שמציג את השאלה שהעסיקה אמש יותר מכל את העובדים – האם ההתפטרות היא באמת בסימן "תשו כוחותיי" כפי שכתב להם המנכ"ל, או שמא המנהל מלמעלה קיבל הוראה מלמעלה. "ייתכן והוא באמת הגיע לקצה גבול היכולת ופשוט החליט שהוא לא יהיה זה שמכבה את האור, אבל לא מן הנמנע שאנחנו לפני מהלך שלקראתו הורה לו הדירקטוריון להתפטר. עד היום האיש הזה לא התפטר מכלום, ואחרי כל מה שעבר על הערוץ בשנה האחרונה הוא לא זז מהכיסא. אז למה עכשיו כשהמצב יחסית משתפר?".

גורם בכיר בערוץ לא מסכים עם התיאוריה האלטרנטיבית לפיה ההתפטרות היא חלק ממהלך עתידי. "זה היה עבורו כמו לטפס בעלייה בלתי נסבלת חודש אחרי חודש. במקום מסוים אתה פשוט אומר די, לא יכול יותר", הוא אומר. את הנחת הקש האחרון על גבו של ורשבסקי מייחס הגורם לכישלון מאמציו להביא לשינוי חקיקה נוסף – מה שברור כיום שהוא הדרך היחידה של הערוץ לשרוד. "יש שותף שמוכן להיכנס לערוץ, אבל התנאי שלו שיובא תיקון חוק שימיר את החובות הכספיים של הערוץ לחובות תוכן. יוסי האמין שהוא יוכל לבוא ללאודר (רון לאודר, מבעלי השליטה בערוץ, ד.א.) ולהגיד לו – 'הנה, הבאתי לך גם משקיע וגם תיקון חקיקה'. הרי ביבי נתן לזה אור ירוק אבל זה בסוף לא קרה וכאן, בנקודה הזו, נוצר המשבר".

האור הירוק עליו מדבר הבכיר ניתן לאחר השבועות האחרונים, בהם נפגש ורשבסקי עם חבר הכנסת מהליכוד אופיר אקוניס וניסה לקדם באמצעותו הצעת חוק כזו, בתיאום עם לשכת ראש הממשלה. בסביבתו של אקוניס אישרו כי מהלכים מתקיימים, אולם נכון לשעה זו ההצעה לא הוגשה ולא ידוע אם ניתן יהיה להשלים את הליך החקיקה עד תום מושב הקיץ של הכנסת שיגיע עוד חודשיים. התפטרותו של ורשבסקי, מיוחסת לכישלון בזירה הזו. "המקום הזה כל כך חבוט, שכל מהלך נוסף שקורה כאן הוא כבר על גבול האבסורד", עונה עיתונאי בערוץ לשאלה איך ההתפטרות משפיעה על מדד הדאגה המקומי בבית הוורד. "מדברים על סגירה שוב, והתפטרות שוב, כל בשורה כזו כבר נהיית קוריוז. כולם כאן במין תחושה שזה כמו חולה בהוספיס שמצד אחד מסרב להבריא ומצד אחד מתעקש שלא למות".

"הוא לא התפטר כי הוא באמת עייף", הוא אומר. "אם הוא עזב - זה רק ממניעים אישיים. זה לא אדם שמתעייף מהדברים האלה, זה לא שעומדים קיצוצים בפניו שהוא לא יכול עוד להוביל אותם. הוא יכול גם יכול. אם זה באמת מרצונו – אז בטח שרק מתוך מניע אישי מסוים". הכתב לא פירט מהו אותו מניע אישי, אולם גורם אחר בערוץ 10 אמר לוואלה! ברנז'ה שלא לציטוט כי לצד המעמסה בסוגיות הערוץ קיימת לוורשבסקי גם מעמסה בחייו האישיים, וייתכן ולזו הייתה השפעה על החלטתו.

רון לאודר מבעלי מניות ערוץ 10, נובמבר 2011. קובי אליהו
"האמין שהוא יוכל להגיד לו – 'הנה, הבאתי לך גם משקיע וגם תיקון חקיקה". לאודר/קובי אליהו

"לא ניתן בשום אופן לתפקד בגוף שהבעלים אינם מזרימים אליו כסף"

מי שעוקב מקרוב אחר הקריירה של מנכ"ל ערוץ 10 הוא יעקב שחם, הנחשב למקורב של ורשבסקי בכמה מובנים. פעם היו השניים מתחרים - הראשון ברשת המקומונים של הארץ והשני באלה של ידיעות אחרונות, ובשנים האחרונות מכהן שחם כיו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה – הגוף שאליו מיועדים חובותיו של ערוץ 10 והוא הנדרש לאשר את לוח המשדרים שלו. לצד זאת, ורשבסקי ושחם חברים קרובים כבר שני עשורים. "יוסי עבר תקופה קשה מאוד בערוץ 10, ולצערי הוא נאלץ לעמוד במשימה שהייתה בלתי אפשרית לביצוע", הוא אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה.

"הוא עשה עבודה מצוינת בתנאים בלתי אפשריים. הניסיונות האחרונים שבאמת שיפרו את הערוץ והביאו אותו להישגים יפים מבחינת רייטינג – אלה שירת הברבור שלו", הוא אומר בהתייחסו להתאוששות הניכרת לאחרונה בערוץ עם השקת "הישרדות VIP" ו"היפה והחנון" לצד עלייה במכירי הפרסום. גם הפקות עתידיות מתוכננות, ובהן עונה שנייה של "מעושרות", הדרמה "אלנבי" ואפילו עונה נוספת ל"בנות הזהב".

"אבל לא ניתן בשום אופן לתפקד באופן תקין בגוף שהבעלים אינם מזרימים אליו כסף", פוסק שחם. "היה לו סיכוי גדול ליוסי להציל את הערוץ הזה, פשוט קשה להאמין שמישהו אחר מסוגל. יוסי הוא טיפוס לוחם, הוא פייטר, הוא לא אדם שמרים ידיים. כדי להגיע למצב שהוא הגיע אליו היום – באמת שכלו כל הקיצים. הסיכוי היחיד שיש להם היום שזה איש עסקים באמת רציני ייכנס כמשקיע בחברה", עונה שחם לשאלה מה יהיה הלאה, ומבטיח: "משקיע רציני שגם ידע לנהל ויצליח לשנות את התפקוד המסחרי - יוכל לראות גם פירות בהשקעתו. אבל אם הבעלים לא ישימו כסף על השולחן– גם שינוי רגולטורי לא יעזור".

יעקב שחם. ברני ארדוב
"יוסי נאלץ לעמוד במשימה שהייתה בלתי אפשרית לביצוע". שחם/ברני ארדוב

"הוא מנהל מוכשר. חברה אחרת תחטוף אותו די מהר"

על שולחן הרגולטור עומדים בימים אלה כמה וכמה רעיונות לבחינה, כאלה שעלולים להביא לשינוי רדיקלי במפת התקשורת בישראל, ולחקיקה בעניין ערוץ 10 תהיה השפעה מכרעת על ההחלטות הללו. סגירתו או מימוש הרעיון הוותיק של מיזוגו עם זכיינית ערוץ 2 רשת ישפיעו על שיקוליה של המתחרה קשת למעבר לערוץ נפרד ושידור של שבעה ימים בשבוע. יש הסוברים כי מציאות של שני ערוצי ברודקאסט בלבד היא זו שתציל את שוק התקשורת בישראל. גם שחם מאמין בכך.

"במידה וערוץ 10 חלילה ייסגר, זו אכן תהיה פגיעה קשה בתקשורת, בעובדים ובאינטרס הציבורי - אבל הפגיעה הזאת יכולה לסייע לשני הערוצים האחרונים שנשארים", הוא מתייחס לסוגיה. "עוגה שמחולקת היום בין שלושה, תחולק בין שניים. כל עוד לא ייערך תיקון רציני בשוק המסחרי – אין שום סיכוי להצלחה של שלושה זכיינים. שני הזכיינים שיישארו – הם אלה שירוויחו מזה כסף, והרבה".

ומה עם ורשבסקי? "הוא מנהל מוכשר, עונה שחם". "חברה אחרת תחטוף אותו די מהר".

עוד בנושא:
אחרי 4 שנים: מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי פורש
ח"כ אקוניס יוזם הצעת חוק לדחיית חובות ערוץ 10
ועדת הכלכלה: לא לדחות את חובות ערוץ 10
ערוץ 10 מפטר עובדים בעקבות המשבר
הממשלה רודפת את ערוץ 10?

משבר בערוץ 10: סיקור מיוחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully