וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדובר ברע במיעוטו – בהתחשב במצב החוקי הקיים"

5.7.2012 / 15:13

רביב דרוקר על עסקת הטיעון של אורי בלאו: "אנחנו העיתונאים נזכור מהפרשה הזו שמי שלוקח חומר ביטחוני מסכן מאוד גם את עצמו וגם את העיתונות". אלכס פישמן: "זהו תקדים רע"

עסקת הטיעון שנחתמה הבוקר (חמישי) בין פרקליטות מחוז תל אביב לבין עיתונאי "הארץ" אורי בלאו, במסגרתה הודה בעבירה של החזקת ידיעות סודיות ללא אישור וירצה ארבעה חודשי עבודות שירות, מעוררת תגובות קשות לא פחות מההחלטה עצמה להעמיד את בלאו לדין. עיתונאים ואנשי תקשורת אומרים היום לוואלה! ברנז'ה כי על אף שהעונש שנגזר על בלאו קל יחסית, הבעייתיות שבהגשת כתב אישום נגד עיתונאי שמילא את תפקידו העיתונאי – נותרת בעיני.

"מבחינת משפטית, בלאו יצא מהסוגיה ממש בשן ועין ומבחינה זו – זה הרע במיעוטו", אומר לוואלה! ברנז'ה הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות, אלכס פישמן. "היועץ לא מבין שבהגשת כתב האישום הייתה חצייה של קו אדום. זהו תקדים רע מאוד, שלא היה צריך לקרות. הסנקציות על אורי בלאו היו צריכות להיות במסגרת מערכת העיתון שלו, על התנהלות – אולי לא מקצועית – אבל היום נוצר כאן תקדים מסוכן. לדעתי היועץ המשפטי לא הבין מה הנזק שהוא עשה".

פישמן קושר בין הודאתו של בלאו, כחלק מהעסקה, בהחזקת ידיעות סודיות, לבין צעדים נוספים שנעשים לאחרונה שמטרתם להצר את צעדיה של התקשורת. "מקרה אורי בלאו הוא עוד מדרגה אחת למטה", אומר פישמן. "גם כך אנחנו העיתונאים עומדים כל הזמן במתקפות, למשל חוק לשון הרע. מתחיל להיות בלתי סביר לעשות עבודה רצינית כשאתה נתון כל היום למתקפות ואיומים על פרנסתך. פעם לעיתונאי ולעורך היה כוח, היום הם עובדים בשביל מישהו", הוסיף.

"נכון היה לו שלא ללכת למשפט בו יכול היה לקבל ארבע או שבע שנים"

לעניין הסדרתה של הגנה על עיתונאים בחקיקה התייחס היום גם הפרשן המשפטי של קול ישראל משה נגבי. בשיחה עם וואלה! ברנז'ה הוא חזר על דברים שאמר בשידור, והדגיש כי אין סיבה לא להסדיר את הסוגיה בכנסת. "לעסקת הטיעון הזו תהיה השפעה קשה על חופש העיתונות ועל הציבור עצמו, שעבורו חשוב יותר לדעת על פרצות במערכת הבטחון מאשר על שחיתויות של איש ציבור, למשל. עתה קיימת סכנה גדולה מאוד שיגיע אל הציבור פחות מידע חיוני על מערכת הביטחון משום שעיתונאים יפחדו לקבל מסמכים חסויים".

"אני מקווה שיסיקו מזה מסקנה ויתקנו את החוק", מוסיף הנגבי. "צריך לקבוע בחוק שעיתונאי שפעל מכוח חובתו על פי האתיקה העיתונאית יהיה לו הגנה גם מפני תביעות דיבה וגם מבני משפטים פליליים. זה מצב בלתי נסבל שעיתונאי נענש על עצם עשיית עבודתו העיתונאית. צדקו כל מי שאמרו שהגשת כתב האישום היא יום שחור לחופש העיתונות". לעניין העסקה, אמר הנגבי כי מדובר ב"הרע במיעוטו, שכן במצב החוקי הקיים אין לבלאו כל הגנה משפטית ונכון היה לו שלא ללכת למשפט בו יכול היה לקבל ארבע או שבע שנים".

"מדובר ברע במיעוטו – בהתחשב במצב החוקי הקיים"

עיתונאי ערוץ 10, רביב דרוקר, מסכים גם הוא כי מדובר ברע במיעוטו – בהתחשב במצב החוקי הקיים. "זו הייתה החלטה מוטעית, אבל כאשר היא התקבלה - הפרקליטות השכילה לצמצם ולהעמיד את העונש על רמת הענישה נמוכה יחסית וטוב שכך", הוא אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "גם כתב האישום, מי שקורא אותו ראה שלא נאמרת שם אף מילה על שימוש לא זהיר שלו בחומר או הדלפת סודות. אנחנו, העיתונאים נזכור מהפרשה הזו שמי שלוקח חומר בטחוני באופן כזה גורף ולא ממוקד - מסכן מאוד גם את עצמו וגם את העיתונות".

לדברים הצטרפה היום גם אגודת העיתונאים בירושלים, שמסרה כי היא מצרה על עסקת הטיעון. "עסקה זו מאששת למעשה את טענת המדינה, בדבר האיסור, על אחזקת מסמכים מסווגים לצורך עבודה עיתונאית", מסרה האגודה. "יו"ר האגודה דני זקן אמר הבוקר כי "מוטב היה שהאישומים היו מבוטלים או שבית המשפט היה דוחה את עמדת המדינה בנושא החשוב לחופש העיתונות". בכוונת האגודה לפעול במישור הציבורי והחוקתי להסדרת הסוגיה, נמסר.

"המפסיד העיקרי הוא הציבור הישראלי"

על ההפסד לציבור עמד גם חבר הכנסת נחמן שי (קדימה), דובר צה"ל לשבר, שאמר היום כי "מצער מאד שהיועץ המשפטי לממשלה לא חזר בו באופן מוחלט מהאשמות כלפי העיתונאי אורי בלאו. ראוי היה למחוק אותן. החשש הוא כי העיתונות בישראל תירתע מעתה ואילך מלמלא את תפקידה הציבורי והחשוב. המפסיד העיקרי הוא הציבור הישראלי אשר זקוק לעיתונות חוקרת, אמיצה ונשכנית".

מוקדם יותר הבוקר אמר מו"ל הארץ עמוס שוקן, לוואלה! ברנז'ה כי "זה מצער, לדעתי, ולא נכון שהיועץ החליט להגיש את כתב האישום. זו החלטה שבעתיד, מעמידה בסימן שאלה את יכולת הכיסוי העיתונאי של מערכת הבטחון בישראל. בנסיבות שנוצרו, אחרי ההחלטה, אורי בלאו ועורכי הדין חשבו שלא נכון יהיה לנהל את המשפט, ותמכנו בעמדתם להסכים להסדר טיעון".

עוד בנושא:
ארגון העיתונות הבינלאומי (IPI) ליועמ"ש: בטל האישומים נגד אורי בלאו
אלוף בן: "האלוף קודם בתפקידו, והש.ג. יושב בכלא"
העתונאי כמרגל: חנוך מרמרי בטור מיוחד על פרשת אורי בלאו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully