וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארץ לא יצא הבוקר; גדעון לוי: "שביתה צריכה להיות המהלך האחרון"

4.10.2012 / 10:00

בצעד נדיר, לא יצא הבוקר העיתון לאור בשל מחאת העובדים על אי שיתופם בתוכנית הפיטורים. לוי: "יש עכשיו בראש העיתון הנהלה שעלולה גם היא לעשות צעדים מתוך ייאוש"

עיתון הארץ לא יצא הבוקר לאור (חמישי), בצעד נדיר, עקב שביתת עובדי העיתון במחאה על תכנית הפיטורים המתוכננת בשורותיו ובמחאה על סירוב ההנהלה לקיים עמם משא ומתן על תכנית הקיצוצים הכוללת לקראת תקציב קבוצת הארץ לשנת 2013. הפעם האחרונה שבה לא הודפס עיתון הארץ הייתה בשנת 1983, אז השביתו את העיתון עובדי הדפוס במחאה על החלטתו של מו"ל העיתון עמוס שוקן לשדרג את טכנולוגיית מערך ההדפסה – מהלך שהביא גם אז לצמצום כח האדם ופיטורי עובדים. למרות מאבק עובדי הדפוס (אשר לא הצטרפו למאבק העיתונאים הנוכחי), המהלכים שתכננה אז הנהלת הארץ יצאו אל הפועל. רבים בעיתון חושבים שגם היום לא תביא השבתת העיתון לתוצאות של ממש או תסיט את ההנהלה מתכניותיה.

"הבוקר הזה הוא מהעצובים שהיו לי, וגם הריקים שהיו לי", פותח את דבריו עיתונאי הארץ גדעון לוי, בשיחה עם וואלה ברנז'ה. "כאשר אני קורא הבוקר את שאר העיתונים פתאום הם מתגלים רק כתוספת. עיקר הכאב שלי הוא לא כעובד העיתון אלא כקורא – הבוקר הזה הוא תזכורת מאוד מפחידה לאיך ישראל תיראה בלי עיתון הארץ".

"המטרה העליונה היא לשמר את עיתון הארץ ולהציל אותו וכל דבר אחר צריך להתקפל מול זה", הוא מתייחס לשביתה הבוקר. "אין מטרה חשובה יותר מלהציל את העיתון, אבל הארץ נמצא בסכנה ולכן חשבתי שלא צריך לצאת לשביתה הזו. היא לא תעזור הרבה, גם במישור המעשי, אלא רק תדחוף את ההנהלה לכיוונים שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם".

כלומר, לדעתך השביתה הזו מזיקה למאבק העובדים יותר מאשר היא מועילה?

"תראה את מאבק עובדי מעריב, להם נגרם עוול גדול יותר מאשר לנו. אבל גם במסגרת מאבקם הם יודעים ששיש דבר אחד אסור להם לעשות – וזה לשבות. שביתה צריכה להיות המהלך האחרון, ואנחנו רחוקים מאוד מהשלב הזה. כרגע יש לעובדי הארץ הרבה מה להפסיד. יש מצבים שבהם שאין מה לעשות, ואם עושים אז מזיקים יותר מאשר לא עושים. זה המצב שבו אנחנו נמצאים. צריך לצמצם את הפיטורים ככל שאפשר ולנסות לקיים דיאלוג, אבל יש סכנות גדולות בצעדים חפוזים. ראה לדוגמא, אף אחד לא רוצה שתהיה פצצה גרעינית לאיראן - אבל יש אנשים שחושבים שאין מה לעשות ובסופו של דבר היא תשיג פצצה כזו ושפעולה צבאית תביא יותר נזק מתועלת. במובן הזה, הדברים דומים".

יש הבחנה ברורה בין האנשים שתומכו אתמול בשביתה לבין אלה, כמוך, שהתנגדו לה? חלוקה לפי מעמד בעיתון, למשל?

"כשעמדנו בשני המחנות (בעת ההצבעה התבקשו העובדים להתחלק לשתי קבוצות, ד.א.) הכרתי יותר אנשים במחנה שלי. הכרתי שם יותר אנשים ופנים מאשר בפינה האחרת, ואני חלילה לא מבטל את אלה שבחרו בצד השני. זו הייתה הצבעה דמוקרטית והרוב הכריע, אבל יש אנשים שיש להם יותר מה להפסיד ויש אנשים שיש להם יותר. יש כאלה שרואים את עיתון הארץ רק כמקום עבודה ויש כאלה שעבורם הוא הרבה יותר מזה".

"יש במאבק עובדי הארץ הרבה אלמנטים רגשיים שצריך לשים אותם בצד - ההנהלה טובה או לא טובה, ההנהלה נחמדה או לא נחמדה, היא כן הולכת לקראת העובדים או לא – אני יכול להבין שההתנהלות מולה יכולה לפגוע אבל רגשות אינם יכולים להיות שיקול. הוועד הוא לא מיליטנטי, זולת הצעד של אתמול. אבל הצעד הזה בעיני הוא פסול כמעט בכלל בעיתונות שנלחמת על חייה. זה מאבק שאני לא יודע אם יהיו בו תוצאות, אני לא יודע אם אחרי זה יבואו גם הישגים".

מה שונה במאבק הזה ממאבקים קודמים בעיתון שהביאו להשבתתו?

"במהלך השביתות הקודמות הייתה ההנהלה נחושה להוציא את העיתון, הם אפילו הביאו הליקופטרים כדי להפיץ אותו. הפעם היא הייתה נחושה דווקא שלא להוציא אותו. יש עכשיו בראש העיתון הנהלה שעלולה גם היא לעשות צעדים מתוך ייאוש. מזה אני חושש יותר מכל. ייתכן, ואחת הסיבות לכך הוא הדיגיטל, אבל בינתיים הוא קנה רצוץ. אף אחד לא המציא את המודל שמאפשר להכניס ממנו כסף. הנימה האופטימית היחידה הבוקר היא שמחר העיתון כן ייצא לאור".

עוד בנושא:
עובדי הארץ הכריעו: מחר לא ייצא העיתון; אתרי הקבוצה יושבתו עד חצות
מאות עובדי הארץ הפגינו: "רמי גז תתפטר, העובדים שווים יותר"
כיצד ישפיע המעבר לדיגיטל על תכני הארץ?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully